Jump to content

Hvordan feste DAB bilradio i båten?


Lars H.

Recommended Posts

Nå er tiden at jeg må bite i det sure eplet og montere DAB+ radio i båten. Og for å få sagt det, så har jeg ikke tenkt å bruke mobil eller strømme fra internett. Tidligere har jeg hatt en vanlig bilradio med MB og FM. Den holdt i over 20 år, men er nå død slik at noen DAB adapter er uaktuelt.

 

Men hvordan monterer jeg en "nymotens" DAB+ bilradio? Den gamle var montert inn fra baksiden av en vegg i et firkantet hull som displaydelen passet inn i (se bilde). Og på hver side var det to hull som akslingene for rattene for volum og søking gikk gjennom. Har var det en mutter på baksiden av veggen, og en på fremsiden som holdt radioen på plass.

 

Men hvordan monteres altså en ny radio? Jeg har lite plass i bredden, men den gamle radioen er 185mm brei, og det er kanskje fremdeles standarden?

 

bilradio_fm_1.jpg.ece116f18f39bace5c1329c4e0057711.jpg

 

 

bilradio_fm_2.jpg.05d77194b861216e2f49457a65967d94.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nei ,ny spiller passer ikke i gammet hull fordi det er bare det svarte søkerbetjeningen som stkker i gjennom veggen + 2 hull til volum og søker rattet.
Bredden er riktig nok den samme på ny og gammel radio.
Du må frem med rotterumpa for å lage ett større hull i veggen

Høyden er ok mener jeg å huske men du må lage hullet lengre
Feste den nye radio gjør du med rammen som følger med i esken.
Den er bare til å trykke inn i hullet etter du har saget det opp til 1 DIN størrelse.
Når rammen er montert så bøyer du ned lappene på rammen så sitter den fast
Da er det bare å trykke radio inn i huller så låser den seg fast i rammen.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Frem med stikksag Lars? Monterte akkurat en Kenwood DAB+ og Bluetooth kjøpt å Bilextra for 1690,- 

Dab antenne klistret jeg på innsiden av skroget tilsvarende man må gjøre på bilvindu. Fungerer upåklagelig. Litt knotete meny på spiller men etter litt trykking ble det kjempebra. Fulgte med mic for handsfree så nå har jeg båt med det og:lol:

Redigert av Knappern (see edit history)

Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44

Link to post
Share on other sites

Da burde det meste være greit, dette skal jeg få på plass. Så blir det bare å finne en grei radio, trenger ikke CD, USB, Blåtann ol. Jeg skal høre på NRK P1 og P1+. Og så skal jeg ha en god antenne på "taket", ikke noe dill i vinduet. Men det blir vel løsningen i bilen der jeg nok går for en Tiny C5 adapter.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Eureka skrev 24 minutes ago:

-? Nå har jeg nettopp svart på denne i OT.. orker ikke skrive en gang til. 

 

Men ny spiller passer rett inn i gammelt høl ? En annen case er antenne, for det har du sikkert ikke nok av...,

Tror ikke du orket å se på bildene heller :smiley:
Lars har veteran radio så en 1 DIN spiller går ikke inn i hullet selv med slegge

Link to post
Share on other sites

Hehe, si ikke det. Tror Lars er stormester i slegge! ? -og personlig synes jeg det nettopp er det man skal bruke på DAB+radio. 

 

Men du har rett, saga må nok frem. ?

 

Dog, er det FM i de nymotens DAB-antennene? Lars skal vel til Sverige og høre på radio også ? 

 

Tenker alle radioer med grei kvalitet har både USB og blåtann nå. Kjøp en med god lydkvalitet siden DABlyden er litt veik. Angrer på at jeg kjøpte Sony til bilen..

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 13 minutes ago:

Da burde det meste være greit, dette skal jeg få på plass. Så blir det bare å finne en grei radio, trenger ikke CD, USB, Blåtann ol. Jeg skal høre på NRK P1 og P1+. Og så skal jeg ha en god antenne på "taket", ikke noe dill i vinduet. Men det blir vel løsningen i bilen der jeg nok går for en Tiny C5 adapter.

Siden du sikkert har ett beist av en FM antenne på taket allerede ville jeg vurdert å kjøpe en DAB splietter.
Da kan du bruke samme antenne til DAB+ og FM(Den gammle)
Kan være greit å kunne mota FM videre hvis man skal til sverige eller har lyst til å høre på en eller annen næradio.
Noen liker jo en skog med antenner så ja det er jo mulig å få seg enda en med å sette ut  en ny  DAB antenne på taket.
 

 

http://www.bema.no/?ItemID=2803

Link to post
Share on other sites

Bare lyden er klar og ren, er det greit. Fruen maser stadig om at jeg må få meg høreapparat. Jeg kan se han på TV når han bruker vispene på slagverket, men hører kun de store trommene. Jeg tror nok øvre høregrense for meg er nede på 2 - 3000Hz! Høre på radio i Sverige? Det er mye møl på norsk radio og det svenske mølet er verre.

 

Nei, jeg har ikke noen FM-antenne, den jeg hadde ble ødelagt for en tid tilbake.

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja slik går det når man kjører båten inn i vaskeautomaten uten å skru av antennen før børstene kommer.:giggle:

Eksepel på billig og bra radio uten krimkrams som CD og blåtann.
https://www.mekonomen.no/bil/tilbehor/media-og-underholdning/bilstereo/bilsterero-pa289349no


skal du virklig gjøre ett god kjøp så meld deg inn i kundeklubben.
Da får du -25% på første kjøp og det passet meg brillefint da jeg kjøpte en til båten og en til veteranbilen.

https://www.mekonomen.no/kunde-hos-oss/kundeklubb/bli-medlem-av-mekonomen-kundeklubb

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg pleier å bruke børsteløs vaskemaskin. Nei, nå blander jeg litt, det er bilen som går i slik maskin. Så på den har jeg fremdeles speil og (FM) antenne.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

De enkleste pioneer spillerne er helt topp, den som pipe linket til er bra. Pioneer holder på de gode 4x50w mosfet forsterkerne av en grunn. Lyden er klar, kraftig og lett å balansere selv med de mest lugubre høytalerkombinasjoner.

Antenne er viktig, støtter deg i å få noe opp på taket, vindusantennene må jordes skikkelig for å fungere andre steder enn like ved storbyene og det er jo litt kluss å få god jording opp i vinduskarmen på en glassfiberbåt uten at det ser helt mogadishu ut..

Hvis jeg ikke tar feil er det fullt mulig å ta inn DAB på en VHF antenne ved hjelp av en vanlig coax-splitter. Herfra kjører du en overgang fra coax til SMB som er den vanlige DAB tilkoblingen. 

 

Link to post
Share on other sites

Klistret medfølgende antenne på innsiden av skroget på glassfiberen. Fungerer som bare det:thumbsup: Har ikke hatt noen problemer med dekning. Får inn det meste av kanaler i Son som er hjemmehavn og når vi var på Koster i påsken. Så tror ikke man må være i nærheten av storby for å få inn signaler. Sikkert bedre med antenne på tak men så lenge det fungerer såpass bra, tar jeg meg ikke bryet. 

Redigert av Knappern (see edit history)

Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Kyrholmen said:

De enkleste pioneer spillerne er helt topp, den som pipe linket til er bra.

 

Den kan jeg være enig i. Pioneer er bra. Jeg gikk for Pioneer  nå igjen på DAB radioen i båten.

Veldig bra lyd i den spilleren. Og bra DAB mottak. Jeg bruker den gamle FM antennen med splitter.

Noen klistre-antenne i vinduet var ikke aktuellt.

I bilen gjorde jeg dette veldig enkelt, jeg kjøpte ny bil.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...