Jump to content

Gammel glassfiber. Hvordan utbedre "roser"


BirgerGT

Recommended Posts

Det må slipes vekk og hvis disse rosene går inn i glassfiberen må det slipes til de er borte og så må det støpes tilsvarende opp igjenn pluss litt og slipe igjenn for og få flate og male på toppcoat for og få finish tilsvarende det gamle så det er en del jobb men fult mulig.

Link to post
Share on other sites

Har du forsøkt søkefunksjonen?

 

Her er svaret jeg fikk når jeg stilte det samme spørsmålet:

 

PS: Hvis du gjør som Vrod sier kan du unngå å støpe opp med matte hvis du kan forsterke på baksiden. Hvis skaden kommer av et uhell og ikke er på et utsatt sted trenger du muligens ikke å støpe uansett.

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 4 timer siden:

Har du forsøkt søkefunksjonen?

 

Her er svaret jeg fikk når jeg stilte det samme spørsmålet:

 

PS: Hvis du gjør som Vrod sier kan du unngå å støpe opp med matte hvis du kan forsterke på baksiden. Hvis skaden kommer av et uhell og ikke er på et utsatt sted trenger du muligens ikke å støpe uansett.

 

Spørsmålet hans var hva er den gunstigste metoden for og utbedre slikt og da vet sikkert du at det ikke vil bli borte med og stryke over litt toppcoat, og du har også tatt til orde for 600 duk ved noen tråder det er greit hvis du har noe erfaring med glass og polyester men de som er helt uten erfaring er det ikke lett og rulle ut luft og få den jevnt mettet så det er en grunn til at jeg anbefaler 450 duk, slutt og vær så kritisk til det andre skriver. Jeg tviler ikke på din dyktighet men prøv og besvare det folk spør om.

Link to post
Share on other sites

Så så, slapp av! Jeg skal ikke forsøke å få ham bort fra å laminere opp og forsterke dette. Det jeg foreslår er jo eventuelt å forsterke på baksiden istedenfor å slipe seg inn å laminere opp fra utsiden. I tillegg er det jo mulig å vurdere faren for at dette sprekker opp igjen. Det kommer jo ikke fram av innlegget hvor disse rosene er og hvorfor de har oppstått.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 3 minutes ago:

Så så, slapp av! Jeg skal ikke forsøke å få ham bort fra å laminere opp og forsterke dette. Det jeg foreslår er jo eventuelt å forsterke på baksiden istedenfor å slipe seg inn å laminere opp fra utsiden. I tillegg er det jo mulig å vurdere faren for at dette sprekker opp igjen. Det kommer jo ikke fram av innlegget hvor disse rosene er og hvorfor de har oppstått.

Rart jeg kan lese i tråden at de er i overbygget.

Link to post
Share on other sites

min erfaring er at slik krakelering som ikke er resultat av slag/støt gjerne kan oppstå på steder som overbygg feks , hvor det er spart litt inn på laminattykkelsen.  Med det resultat at det ikke blir stivt nok. Laminatet tåler mer bevegelse enn gelcoaten før ting sprekker opp.  

Link to post
Share on other sites

Ettersom de fleste av disse rosene har kommet på det som er utsiden av et lagerrom hvor det har ligget store tunge ting, ser det ut som om det er støt fra innsiden som kan ha forårsaket dette. Men jeg kan ikke nok om dette til å være sikker. Legger til noen bilder til som kanskje kan gjøre det tydeligere for dere som kan:

 

20170424_094415.jpg

20170424_094404.jpg

20170424_094350.jpg

Link to post
Share on other sites

BirgerGT skrev 26 minutes ago:

Ettersom de fleste av disse rosene har kommet på det som er utsiden av et lagerrom hvor det har ligget store tunge ting, ser det ut som om det er støt fra innsiden som kan ha forårsaket dette. 

 

når det er mange slike klart definerte roser som her så ser det etter min mening ut som det er som du sier over

Link to post
Share on other sites

Det er jeg enig i og da er det mest sannsynlig at de går gjennom og at det er slått en vit runding i laminatet på innsiden da ville jeg begynt på innsiden og slipt vekk litt av det og pusset ut en del rundt og støpt 2-3 lag duk på innsiden før du eventuelt gjør noe med utsiden uansett hva du gjør så slip ikke igjennom for da er det mye jobb for og få til den flata bra igjenn da den krummer i alle retninger.

Link to post
Share on other sites

BirgerGT skrev for 13 timer siden:

Har en gammel glassfiberbåt, som har en del "roser" i overbygget:

Hva er den gunstigste metoden for å utbedre slikt?

Ikke alle roser er velkomne.:thumbsup:

Det er vel dette som kalles krakkelering.

 

Det kan være forskjellige årsaker til at dette fenomenet oppstår.

Det kan ha blitt for tykk gelcoat.

Det kan ha vært for stor påkjenning under avforming eller senere.

Laninatet er for tynt.

 

Selvsagt kan både gelcoat laget være for tykt, og laminatet for tynt.

Om så er tilfelle kan det legges et par- tre lag på baksiden, og slipes og legges topcoat på utsiden.

Om årsaken utelukkende er for tykk gel-coat, så er det vel høl i hue å støpe mer innvendig eller utvendig.

 

En bedre undersøkelse av saken er på sin plass, før tiltak blir iverksatt.

Da skal du se rosene forsvinner for godt.:thumbsup:

 

Det er klart at du ikke behøver ta alle rosene, ta de som er mest i veien. Noen kan vel skjules med puter, teaklaminat, båtskilt osv.:easter:

 

Redigert av Karl Norge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ref TS sitt bilde med kaffikopp, så er jo dette på en horisontal flate på siden av en sittebenk. 

Vedder på at en voksen person har falt for fristelsen å stå oppå der. Glassfiberen har flexet og gelcoat sprukket. Alternativt, noen har satt noe tungt oppå, som en dykkerflaske eller lignende. På den horisontale flaten ville jeg lagt på teak/ syntetisk teak. 

Så er det et bildet av ryggen på benken. 

Uansett hvilken løsning, slipe, male etc, så hadde jeg kledd dette lasterommet innvendig med tynn vannfast finer eller lignende så det beskytter glassfiberen mot nye slag. 

 

Det hadde gjort seg å lagt teak på hele den konstruksjonen der ?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eureka skrev 19 minutes ago:

Ref TS sitt bilde med kaffikopp, så er jo dette på en horisontal flate på siden av en sittebenk. 

Vedder på at en voksen person har falt for fristelsen å stå oppå der. Glassfiberen har flexet og gelcoat sprukket. Alternativt, noen har satt noe tungt oppå, som en dykkerflaske eller lignende. På den horisontale flaten ville jeg lagt på teak/ syntetisk teak. 

Så er det et bildet av ryggen på benken. 

Uansett hvilken løsning, slipe, male etc, så hadde jeg kledd dette lasterommet innvendig med tynn vannfast finer eller lignende så det beskytter glassfiberen mot nye slag. 

 

Det hadde gjort seg å lagt teak på hele den konstruksjonen der ?

Eller limt på 20mm isopor på innsiden etter at rosene er under kontroll det er jo mulig og stive av med duk på baksiden og la utsiden være.

Link to post
Share on other sites

Bra idédugnad! :-)

 

Da høres det ut som om det beste er å å stive av/legge beskyttelse på baksiden der det går, for så å utbedre på utsiden med pussing og sparkel/gelcoat.

Da melder det seg noen oppfølgingsspørsmål. 
Hvor stort område er det greit å "male" i ett? Tenker at det er mange roser som hver må pusses og sparkles først, men kan jeg ta toppbehandling på et så stort område i en sleng? Det er kanskje lettere å få det til å se pent ut med fargeforskjeller om jeg tar hele flaten under ett?

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er både og for og ta store felt som du nevner er det veldig lett og slipe gjennom mens hvis du tar mindre felt og teiper langs gel kanten er det lettere og ha kontroll på tykkelse og når man må roe ned slipingen men et triks enkelte bruker er og teipe styre teip på den gamle gelcoaten før de begynner og slipe for og ha referanse punkter.

Link to post
Share on other sites

Det ser jo ut som laminatet har blitt utsatt for slag av noe hardt siden det slike roser?  Du må finne ut om dette kun er gelcoatskader eller om det også er sprekker i glassfiberlaminatet. Er det sandwich- laminat? Lekker det vann inn i kjernen?  Er et kun i overflaten kan du velge å leve med det, det er kun utseende og vil ikke bety noe bruksmessig. Velger du å gjøre noe med kan du velge å bruke dremmelfres og frese opp hver prekk - og etterpå fylle i med gelcoat. Det er tidkrevende med så mye sprekker så da er det nok det beste å slipe vekk gelcoat helt. Er laminatet uskadet kan du så velge å sparkle + slipe med gelcoat-sparkel i riktig farge. Alternativt - hvis det er sprekker i glasssfiberen eller du likevel vil forsterke,  kan du laminere et lag, f.eks. med glassfiberduk og epoxy  - med peel ply -  før du sparkler. Sjekk på nett, det finnes diverse videoer.

Her er en, dessvere på tysk, men den viser veldig godt hva jeg mener : 

http://www.yacht.de/yacht_tv/refit-haarrisse-entfernen/a92243.html

 

NB: de sparkler med epoxy, over vannlinjen mener jeg det er unødvendig du kan bruke polyester / gelcoat som er mye lettere å slipe enn epoxy - og også det du må bruke hvis du ikke skal male over. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Eureka skrev On 24.4.2017 at 11.40:

Ref TS sitt bilde med kaffikopp, så er jo dette på en horisontal flate på siden av en sittebenk. 

Vedder på at en voksen person har falt for fristelsen å stå oppå der. Glassfiberen har flexet og gelcoat sprukket. Alternativt, noen har satt noe tungt oppå, som en dykkerflaske eller lignende.

 

Jeg tror det må mer til enn bare vekt for å lage de skadene her. (Og er det det så er det for svakt etter min mening)   Ser jo mer ut som det er kjørt med dykkerflasker - eller bowlingkuler løse inni benken der  :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hvis du tror rosene kommer av støt innenfra, kan være lurt å forsterke glassfiberen med noen tynne planker på innsiden. Puss med 80-papir for å skape god heft, tørk over med aceton og lim plankenbitene på med epoksylaminering og innkapsle deretter med glassfiber. Har selv gjort dette med deler av dekket på min Huwa 26 for å forsterke det fra undersiden. Det var meget effektivt og jeg har ikke fått flere roser i det 43 år gamle dekket etter dette. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...