Jump to content

Polar 770 / Nor Sea 770 / Fjord 260, erfaringer med skrog? (sandwichlaminat)


johan3848

Recommended Posts

Hej,

 

Köpråd / erfaringer:

 

Har spörsmål om Polar 770 / Nor Sea 770 / Fjord 260 - (som alla är "samma" båt från olika producenter?)

- Skrog / skrov: P 770 har vad jag förstått sandwichlaminat. Hur bra fungerar sandwich-laminatet på en båt från 1985-90? Är delamineringsproblem & läckage mellan plastlagren vanliga?

 

- Hur bra är dessa båtarna byggda? Har läst en del om andra båtar (andra fabrikat, icke någon ovan) som har fusk med t eks. beslag som bultats igenom sandwichen utan förstärkningar, med läckage och fuktproblemer som följer.

 

- Skillnader i bygg-kvalitet mellan Polar, Fjord och Nor Sea? Har exempelvis laminatet samma tjocklek på båda sidor? Har läst om sandwich-båtar med hög kvalitet, som har tjockare lager (samma som enkellaminat) polyester på ena sidan divinylcellen och normalt på insidan. 

 

- Om man nu är sparsam och skall köpa en "gammal" båt från 85-90, är det då oftast bättre att välja en konstruktion med enkellaminat såsom Joda 7500 / Nidelv 25/26 classic? Eller håller sandwich-konstruktionen? Vilken konstruktion enkellaminat / sandwich har tendens att få mest problem med tiden? 

 

Att köpa en äldre båt är ju att acceptera kompromisser. Sliten inredning kan då vara ok, men inte att tvingas börja reparera plastskroget, har varken kunskap el resurser för det. 

 

Därför frågan: Har någon tips på generellt vilken skrog-konstruktion man borde välja på en äldre båt? Eller vilken man borde undvika?

 

Tack för alla tips!

Hälsningar,

Johan S.

 

Link to post
Share on other sites

Hei. Du er feilinformert ang. Skroglaminatet på polar 770 og norsea 770. Fjorden er jeg ikke sikker på men Fjord laget i tilfelle veldig få båter.

polar 770: Enkelt skinn i skrog. Eneste plassen det ligger divinycell er i hytte tak og litt i dolbord og akterdekk. Gode båter med godt håndverk både på kompositt delen og innredning. Ble produsert fra ca 1980 ( før det hadde den navnet polar 25 . Samme skrog men dolbord hele veien rundt på dekket) siste båt ble produsert ca 1993-94. Da kjøpte Fjord boat Polar.

 

nor sea 770. Enkeltskinn i skrog. Samme laminat som Polar brukte.  Ble videreutviklet da de aller siste båtene hadde port ut til plattformen. Produsert fra muligens 2004 . Og frem til 2012.  

Det ble en pause på noen år etter at Fjord la inn årene før Agder overtok formene men så hvitt meg bekjent produserte de ingen båter.

 

Hva fjor fant på er jeg ikke sikker på men det første året de produserte båten ble den støpt av de samme gutta som støpte på polar boats

jeg tviler sterkt på at Fjord laget et sanwits konstruksjon av det skroget da det p.g.a sine steglister i baug og sin fasong er lite gunstig for denne produksjonsmetoden. Ikke var vakuum injeksjon noe serlig brukt da så det ville ikke gitt noen gevinst okonomisk eller tidsmessig.

 

vil hevde at det er et av de beste skrog som ble utviklet på den tiden. Fartspotensiale helt opp til 25 knop.  Gikk foreksempel 17-18 knop med yanmar 77 eller Volvo Tmd 30-31 ( 85 hk)

Polar bygget veldig mange båter av denne typen. Det ble produsert 40 - 50 båter i året både for eksport og hjemme marked i Norge. 

 

Et godt valg av bruktbåt :thumbsup:

 

knude

 

 

 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Tack Knude för all värdefull information!

Informationen om skroget hittade jag i ett gammalt test, men det var säkert fel, de menade möjligen hyttetaket? Bra att det är enkellaminat, det gör saken enklare:-)

Jag letar nu vidare efter en fin Polar. Än en gång; tack!!

Hälsningar,

Johan Sundström

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hej igen,

 

Polar 770, Fjord 260 och Nor Sea 770 har ju som vi diskuterat tidigare, samma skrog konstruerat av mästaren Alf Jensen.

 

- Men har även Inter använt samma skrog / formar till sin modell Inter 7700? Skroget på dessa båtarna ser likadant / snarlikt ut, och Inter 7700 verkar ha samma "tunnel" vid propellern och fast flaps under badbryggan som de andra har.

 

Har sökt information på nätet om Inter 7700 om det kan vara samma konstruktion, men har icke funnit något. Knude och alla andra, är det någon av er som vet ?

 

Hälsningar,

Johan Sundström

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...