Jump to content

Renoveringsprosjekt - Comfort 30


x_stoffer

Recommended Posts

Da har jeg overtatt en gammel seilbåt som har behov for nokså omfattende rehabilitering for å få tilbake sin gamle prakt.

 

Det dreier seg om en Comfort 30, byggenr. 94 fra Sandefjord Modellverksted (byggeår 1981).

 

Båten fikk et ublidt møte med en flytebrygge under en storm for noen år tilbake, og ble dermed påført hull i baugen og store sår i skutesiden. Båten sank som følge av hullet i skroget, slik at motoren var under vann i noen timer før heving. Dessuten brakk masten to steder. Ellers følger det med sprayhood og cockpit-kalesje som er i god stand, i tillegg til full seilgarderobe.

 

Båten har stått på land siden havariet.

 

Siden familiesituasjonen ikke tillater bruk av hverken mye tid eller penger på båt pr nå, så er tanken å starte rolig. Jeg har heldigvis mulighet til å bruke noen år på dette, og fokuserer på å få tett og "seilklar" båt før jeg går løs på interiøret. 

 

Jeg skal få hjelp med reparasjon av hullet i baugen og reparasjon av såret i skutesiden. Reparasjonene blir utført nå i sommer. I tillegg skal jeg få hjelp til overhaling av motoren.

 

Mitt mål for de to neste årene blir å gå over skroget og reparere alle små sår i gelcoaten og matte ned hele skroget med fint sandpapir. Videre vil jeg slipe av gammel bunnstoff og primer. På dekk ønsker jeg å gjøre det samme, noe som gjør det nødvendig å ta av all dekksutrustning. Da kommer jeg til å tette gjennomføringer i rufftak/dollbord etter dekksutrustning, vantfester, rekkestøtter mv. Ellers er det slark i roret som må utbedres, og selve rorbladet har "gått opp i limingen" i det nedre, aktre hjørnet...

 

Når alt dette er gjort må hele yttersiden av båten lakkeres/males opp (valg av metode vil jeg vurdere etterhvert). Under vannlinjen skal det selvsagt legges primer.

 

Parallellt med dette vil som nevnte motoren bli tatt ut og overhalt. Og så trenger jeg ny (brukt) rigg. Kanskje ikke så enkelt å få tak i, men det står kanskje samme rigg i andre båter av samme størrelse (noen som vet...?), noe som gjør at sjansene for å lykkes i riggjakten blir noe bedre..

 

Nede i salongen må hele el-anlegget byttes ut. Båten ble levert som halvfabrikat, dvs. at store deler av innredningen er hjemmesnekret. I tillegg er planløsningen noe uvanlig for båttypen. Toalett/bad er plassert på babord side helt akter i salongen, med bysse langs babord skuteside i forlengelsen av dette. Skottene er kledd med stående furu(!!)panel/spiler, og det også utstrakt bruk av furu i øvrig, hjemmesnekret innredning. Mesteparten av innredningen er nok i brukbar stand. Jeg øsnker å gjøre om på planløsningen, og flytte bådet frem mellom salong og forpigg, samt flytte byssa til kroken til babord ved nedgang til salong. Dessuten ønsker jeg å bytte ut furu med teakfiner e.l. Men vi får se etterhvert som arbeidet skrider frem...

 

Røstjernfester ser egentlig OK ut, og ikke synlige sprekker el. i kjølsvin. Men skrogtrekket i salongen er løsnet fra skroget, og må skiftes ut. Så gjenstår det å se om jeg isolerer først, eller om jeg bare erstatter det som er ødelagt.

 

På grunn av uvanlig fint vær på disse kanter for tiden (Stavanger), så har det ikke vært gode fotoforhold i båten, så bilder får vente til jeg får tatt noen gode bilder...

 

Jeg har ikke tenkt helt ferdig med tanke på ambisjonsnivået for renoveringen enda. En del styres av tidsbruk. I tillegg vil økonomien spille en rolle. Slike prosjekter har jo en tendens til å bli en del dyrere enn først antatt (spesielt hvis man må gå til innkjøp av flunk ny rigg!). Planen vil derfor helt sikkert bli justert underveis.

 

Tanken er å oppdatere denne etter hvert som arbeidet skrider frem. Selv om det kan gå lang tid mellom progresjonsrapporter, håper jeg at andre forumbrukere hiver seg på med egne erfaringer, vurderinger, innspill og tips!

Link to post
Share on other sites

Spennende prosjekt. Lykke til!

Har du en stikkøye du vil bevare, eller er det andre grunner til at du ikke vil ha både bysse og toalett så langt akter som mulig? Det er etter min mening det mest funksjonelle, særlig ved bruk under seiling.

Link to post
Share on other sites

Skottveggen er på samme sted som i båter med vanlig planløsning. Det er innredet et slags skap/oppbevaringsrom der hvor toalettet vanligvis befinner seg.

 

I skapet på babord side mellom pigg og salong fant jeg av alle ting en paraply.. ikke rart det gikk galt..

 

Jeg tar med kamera neste gang jeg reiser til båten, så skal jeg få lagt ut bilder av eksteriør og interiør.

 

Ellers: er det noen som har tips til hva som er best egnet til å fjerne gammelt bunnstoff og primer? Hadde en gammel Yngling en gang, og der smørte vi på en blanding av tapetlim og kaustisk soda som vi deretter skrapet av. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Da har jeg lagt en foreløpig plan for de kommende månedene. Legger ikke opp til et ambisiøst løp her, siden jeg og kona nettopp fikk barn nr. 4 (= TRAVELT), men tror jeg ved å følge planen sånn noenlunde skal klare å nå målsetningen om seilklar båt om to år (så får innredning/el-anlegg mv. mv. vente til båten ligger på sjøen).

 

Første steg blir å rydde ut alt av løsøre fra båten, og sortere dette for kasting eller oppbevaring

 

Deretter følger demontering og riving av toalettrom og bysse, fjerning av gammelt skrogtrekk , demontering av innerliner mv.

 

Når dette er gjort vil jeg høytrykkspyle båten utenpå og vaske den innvendig. Venter dog med motorrommet til motoren er tatt ut...

 

Dette håper jeg å få gjort før jeg tar ferie i begynnelsen av juli.

 

Etter ferien vil jeg begynne på skroget, dvs. skrape/slipe under vannlinjen og matte ned skrogsidene før rep av skader og sår i gelcaot.

 

Hvis jeg får båten under tak til høsten, så fortsetter jeg med å demontere alt av dekksutrustning/rekkestøtter mv., for deretter å reparere sår i gelcoat på dekk/ruff. Får ta en vurdering av om dekk/ruff skal lakkes/males, eller om det holder med en grundig rubbing. I så fall så går jeg videre med ny tetting av dekksgjennomføringer og montering av dekksutrustning mv.

 

Dersom båten står ute, så får jeg ta en vurdering utover høsten hva som er mulig å gjøre på båten ut i fra vær/vind temperatur. Med tett kallesje med tilstrekkelig arbeidshøyde bør det være mulig å få gjort en del på dekk gjennom en mild vestlandsvinter. Hvis det ikke blir mulig å arbeide med tetningsmidler mv. pga lave temperaturer eller fukt, så går det an å utføre andre småreparasjoner. F.eks er det stor slark i cockpit-luken, i tillegg til at det er lagt teak på (flush?) dekket ved åpningen ned til salongen som må slipes ned (eller evt. fjernes).

 

**************************

 

Når det gjelder cockpit, så har jeg allerede nå noen tanker som det hadde vært kult å fått tilbakemelding på. Slik den er nå er den veldig steril, med hvite flater overalt (skjønt hvit er vel neppe helt beskrivende etter mange år uten vedlikehold...). Et ambisiøst tiltak kan være å legge langsgående teak-staver på benkene med noe mellomrom, og kanskje få laget en gitterluke/-lem til å legge i dørken. En mer nøktern tilnærming kan være å legge antisklibelegg på alle benker og i dørk. Denne kan f.eks. være i lys grå farge. Dette vil være billigere, letter å gjennomføre, mer funksjonelt og vektbesparende i forhold til å montere teak. I forlengelsen av dette kan det jo også tenkes å farge antisklifeltene på dekk i samme farge, og på den måten få et brudd med den store hvite flaten på dekk (man blir jo litt snøblind). Samtidig ønsker jeg å være mest mulig tro mot båtens opprinnelige visuelle uttrykk.

 

Noen som har tanker rundt dette?

Link to post
Share on other sites

Ang cockpit så ville jeg lagt syntetisk teak, både benker og dørk. 

Det er liksom det jeg har plan om sjøl å gjøre, en vakker dag. Likeså på dollbord, når jeg har utbedret svikt i dekket ? Tenkte å utbedre fra utsiden og da ryker antisklimønsteret. 

Link to post
Share on other sites

Det er jo absolutt et alternativ. Har også fantasert om teak på dollbordene, men ikke tenkt seriøst på det pga pris/arbeid. Men hvis det finnes gode, syntetiske løsninger så må jo det vurderes. Kjøpes det som staver som skrus fast/nates?

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder innredning, så leste jeg i en gammel artikkel om båten i det svenske magasinet Segling at det fantes en standardinnredning i teak til båttypen. Noen som kjenner til om det omsettes deler eller maler til denne innretningen, evt. seksjonsvis (som f.eks. byssa)?

Link to post
Share on other sites

..20170507_124926.jpg.2b8b5aadab571778832766f7e7ed4cc3.jpg20170507_124933.jpg.687a4ed9db263b157121f3bb22364aa1.jpg20170507_130523.jpg.d3d817aeb165e0fc96cb17c893405cd9.jpg20170507_124842.jpg.edea7d64f3819eb37cbeda416e883df5.jpg20170507_125030.jpg.0075d62d21561f9ad219f9b2b9673de1.jpg20170507_130523.jpg.d3d817aeb165e0fc96cb17c893405cd9.jpg20170507_125011.jpg.4bce5d7ba74867c6dab9f24d43d55411.jpg.20170428_195435.jpg.18303c7d6fe46fd6c25bce263ddce478.jpg

 

Sliter litt med redigering av innlegg med bilder.. satser på at det blir bedre etterhvert. Som en ser av bildene, så er de tatt under litt ugunstige lysforhold, men man får jo et inntrykk av "vraket" - både eksteriør og interiør.

 

Håper å få tatt noen bedre bilder, spesielt av detaljer, neste gang jeg er på stedet.

 

Båten står pr t stuvet sammen med diverse annet mer eller mindre brukbart gods, men skal få flyttet den etterhvert slik at det blir mer armslag. Forhåpentligvis flytter hun inn i bygning på stedet til høsten..

20170507_124901.jpg

20170507_124923.jpg

20170507_130543.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

ballad har lik rigg men ulik innfestning av både forstag og akterstag. det er også forskjeller på innfestning til forstag mellom norske og svenske comfort har jeg lært nylig.

ble akkurat lagt ut en mast på 11,7m på finn.no da er du ikke langt unna orginalen der høyde fra vannlinjen vel var 12.8 ?, vant og stag må du vel ha nye uansett så om masten ikke er lik tror jeg ikke spiller så stor rolle.

Jeg har comfort 30 med byggenummer 81 fra sandefjord. 

 

Link to post
Share on other sites

Takk for tips, har sendt melding til selger av mast i Bergen.

 

Riggen som følger båten var den høye varianten med to salingshorn. Den "nye" masten må være like lang for at jeg skal kunne bruke seilene som følger båten.

 

Spørsmålet blir derfor om båten min var rigget med en noe høyere mast...

 

 

Link to post
Share on other sites

Ser av artikkel om Comfort 30 i "segling" at masten opprinnelig hadde to sallingshorn, før en lavere mast ble introdusert senere etterhvert som båten ble brukt mer som turseiler. Er vel danaturlig å anta at oppgitt mastehøyde over vannet på 12,8  meter er med opprinnelig rigg (altså dobbel masthead lik den som stod på båten min før?).

Link to post
Share on other sites

Kyrholmen: angående rigg til salgs i Bergen, så opplyser selger at den har stått på en Feeling 28 Club. Spiller kanskje ingen rolle så lenge den har rett høyde og lengde på bom? Vant og stag kan jo byttes - det samme gjelder vel også eventuelt feste/mastefot?

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei, og gratulerer med spennende prosjekt!

Det er en skandinavisk grie at båtlivet trenger store mengder teak/mahogny. Ser du i franske båter, tenker de mye mer funksonelt, og det vil jeg råde deg til å gjøre også: Funksjon bestemmer materialvalg. 

Ut fra det, og fra egen erfaring, vil jeg begrensa (falsk) teak til å sitte på i cocpit, og så heller ha sklisikre matter (threadmaster er flotte, men kanskje noe dyre). Nedi båten ville jeg ikke brydd meg om noe før du var ferdig med det utvendige - og hadde vaska. 

Jeg fikk gammelt bunnstoff vekk med vinkelsliper med sliperondeller på. Slet ut noen rondeller og to vinkelslipere,. For din egen del: Kjøp e godt filter og pustemaske.Det er en dritjobb. Men på min 23 fots snekke var den gjort på to ettermiddager. 

Når du bygger opp med epoxyprimer etterpå, så kan du jo tenke på om du vil avslutte strøkene med epoxy med å blande inn kobber. Jeg kjøpte noe svindyre greier fra stavanger, husker ikke navnet, men en kamerat som også gjorde det mente at det økte farten med en halv kmop i forhold til selvslipende bunnstoff. 

Jeg ville ikke begynt å bygge opp før du har full kontroll på at alt som går gjennom skroget, som aksling, ror og ymse gjennomføringer er OK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...