Jump to content

Trimming av 9.9 yamaha 1992?


Marilius

Recommended Posts

Hei har en 9.9 yamaha 1992 mod som jeg kunne tenkt å fått litt mer fart på. Den går helt perfekt og har nesten aldri problemer, så jeg tror den skal takle det. Men jeg har ikke så god peiling på denne modellen. Er ikke sikker på hvordan den kan trimmes. Noen som vet?☺️

Link to post
Share on other sites

Har en 93 modell 9,9 som jeg kjøpte ny. Denne ble levert fra forhandler oppjustert til 15 hk. Husker ikke helt, men mener de sa at en økte effekten ved å fjerne en sperre slik at en fikk mere turtall. mulig at tenninga også ble justert. Motorene er vel i utgangspunktet like, mulig at 15 hk har flere lameller på reed ventilene. Aner ikke hvor mye effekt den yter i forhold til en normal 9,9, men er nok sikkert ikke mer enn 12-13 hk. Original 15 hk er vel oppgitt til å yte 14,4 hk om jeg ikke husker feil.Motor går forøvrig greit, bikker vel såvidt 21 knop på min Honwave 320 IE

Link to post
Share on other sites

Sitter vel en stopp på tenningplata under svinghjulet, ser ut som en liten klemme/hestesko med skrue i (er som regel fjernet allerede). Da får du ca.13,5hk for og få det sist må du også bytte dyse. 15hk har også en større propell.

GH11 med den motor hadde bare 1knop forskjell i salgsbrosjyren, men du fikk den i plan med 1 person mer.

Redigert av bmwmaxi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rart, det var en 86mod jeg også hadde. Og måtte gjøre som beskrevet over. Og vi gjorde det på gunn hegna som var importør av yamaha og forhandleren av GH. Husker foresten god hva jeg betalte for båten da konfirmasjon pengene gikk til det. GH11 lux med rattkonsoll og 9.9 kostet 18500,- Da fikk jeg litt rabatt siden fetteren min var sponset av yamaha. ordinær pris var 22500,-

Link to post
Share on other sites

To kompisser hadde slike motorer for mange år siden. Der ble reedventilene åpnet fra 2mm til 4mm. åpningen ble målt med et bor for å få det nøyaktig. Det ble sagt fra Yamahaselger at det da ble 13,5hk. Fart økte et par knop mener jeg å huske. Disse motorene var 87 modeller, tror det er samme...

Link to post
Share on other sites

Hadde en Yamaha 9.9D 1993-modell i mange år, altså før de nye 9.9-hesterne kom senere på 90-tallet. D-modellen var egentlig en nedstrupet 15-hester ble vi fortalt av Arne Damman Motor i Mandal da motoren ble kjøpt. Mulig den egentlig bare var en nedstrupet 13,5-hester, men det var i alle fall det som ble sagt.

 

Det følgte med en liten 15hk aluminiumsdel på kjøpet som åpnet opp for at motoren kunne få høyere turtall og dermed gi effektøkning. Altså uten å fjerne noen strupeplate eller justere reedventilene. Det står allerede en slik del på motoren, men denne har mindre vinkel og gir dermed ikke samme turtallet som 15hk-delen.

 

Når du har av dekselet og ser mellom forgasser og motorblokk (over forgasser så vidt jeg husker, det ligger ikke helt åpent) og gir gass vil du se et svart plasthjul festet i en arm som går langs denne aluminiumsdelen og dermed endrer vinkel på armen hjulet sitter på når varierer gasspådraget. Prøv og se, du vil se at ting beveger seg inni der når du vrir gassen. Tar du tak i denne armen med løpehjulet i enden kan du sannynligvis klare vri armen høyere enn du klarer kun ved å gi gass med gasshåndtaket (jeg fikk det til på min motor, men må ikke gjøres mens motor sviver, fare for å komme borti svinghjulet!). Så for å da øke effekten må denne aluminiumsdelen løpehjulet ligger an mot skiftes ut med den delen med brattere stigning. Alternativt; skru den av å lime på ei flis i enden for at armen skal få større vinkel ved full gass. 

 

Mulig Yamaha også hadde andre modeller/serier som ikke hadde denne muligheten i 1993, men D-modellen hadde i alle fall dette. For etter motoren var godt innkjørt en hel sommer uten å så mye som nærme seg noen planingsterskel ble turtallsstrupinga som sto på motoren byttet ut med den som ga mer turtall. Noe som resulterte at min 16-fots Rana gikk opp i plan og at jeg endelig kunne holde følge med kameratene :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ja, takk for detaliert svar, men jeg sjekket nettop og jeg har en Yamaha 9.9F, vet ikke om det er mye forskjell mellom F og D. Jeg ringte en Yamaha forhandler og de sa bare at jeg mådde justere reed ventilene men det kommer jeg bare til å ødelegge. Den personen jeg kjøpte den av sa at jeg kunne ta vekk en plate bakom forgasseren. Noen som har peiling på den? 

Link to post
Share on other sites

Marilius skrev On ‎15‎.‎05‎.‎2017 at 22.25:

Den personen jeg kjøpte den av sa at jeg kunne ta vekk en plate bakom forgasseren. Noen som har peiling på den? 

Det kan være litt vanskelig å se når forgasseren er på, tar du den av ser du det med en gang :yesnod:.

Har du kontroll, kjører du ikke fort nok!!

Link to post
Share on other sites

Hei, det er ikke lett å finne hva som er forskjellen men hvis du bruker boats.net så kan du jo se om du finner din modell og hva som er forskjellen på 9,9 og 15 hp.

 

Jeg brukte den siden på min Yamaha 9,9 fra 2006, hvis du må bytte reedventiler vil jeg anbefale å handle Power reeds fra Boyesen hvis de passer til din modell. Da slipper du mikking og makking som kanskje ender med katastrofe:yesnod:

Link to post
Share on other sites

et problem med boats.net og modeller er at serier og modellbetegnelser ikke alltid stemmer helt overens mellom USA og Europa

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Om forgasser har 9.9hk nippel sett og propellen er original for 9.9hk, så gjør ikke disse endringen den store forskjellen.

Vi hadde også "Justøy trim" som vi kalte det ved å bøye på reedventilene, men på en liten jolle (10 fot) ga det ikke mer fart, da man allikevel var i topp turtall originalt.

Det ga kun litt mer "skyv" med flere ombord.

Men ikke glem at disse ventilene knekker fort om man ikke er forsiktig.

Redigert av LuckyFalls (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...