Jump to content
Chrix

bruk av SMB (dykkebøye) som merking av fiskeutstyr

Recommended Posts

Chrix   
Chrix

Heisann, jeg har et lite spørsmål.. På 17. mai var jeg en tur utenfor Drøbakgrunnen og fisket. Der lå det en blås bundet fast i en smb (dykkebøye). Først var jeg usikker på om det var noen som var ute og dykket alene midtfjors, men så så jeg at det var en blås bundet fast i den. Sikkert for å merke fiskeutsyr. Spørsmålet er hvor lurt det er å merke fiskeutstyret sitt med noe som kan misforståes med dykker i vannet? Eller betyr det noe helt annet?

Ha en fin dag alle sammen!

Chrix

Bostedskommune: Akershus, Frogn Båtfabrikat/modell: Smiling 29 Navn: Iben Båttype: Seil Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget

index   
index

Hva er en blås?

Bostedskommune: Rogaland, Haugesund Båtfabrikat/modell: Viksund 27 Columbi Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget

Chrix   
Chrix
Svart (redigert)

Blås er vel en sånn kule man fester på fiskeutstyret sitt?

https://www.garnbua.no/categories/garnfiske-blaser-osv

https://en.wikipedia.org/wiki/Surface_marker_buoy

Sikkert mange som synes dette er småtteri, men jeg spør fordi jeg er ny på fjorden i år (i stor båt)

Redigert av Chrix
Bostedskommune: Akershus, Frogn Båtfabrikat/modell: Smiling 29 Navn: Iben Båttype: Seil Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget

Kjellg   
Kjellg
Svart (redigert)

Åja, ei blåsa som vi sier i nord :)

Det riktige blir vel "ei blåse"

Redigert av Kjellg
Bostedskommune: Troms, Tromsø Båtfabrikat/modell: NB 820 Combi Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LA9098

Del dette innlegget

Chrix   
Chrix

Da er vokabularet oppdatert :-)

Del dette innlegget

Lars H.   
Lars H.

Da får jeg spørre om hvordan en SMB (dykkerbøye) ser ut, noe slikt har jeg ikke hørt om, bilde?

Bostedskommune: Akershus, Skedsmo Båtfabrikat/modell: Saga27 1986 Navn: Trudelutt Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast Seilnr.: - Kallesignal: LA4608 MMSI: 257713920 AIS type: Class B

Del dette innlegget

sandman1   
sandman1

Sikker på at ikke det var en stakkar i andre enden...?

Bostedskommune: Vest-Agder, Kristiansand Båtfabrikat/modell: 21 Nimbus daycruiser Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget

ivar   
ivar

.. kanskje noen som ønsket å skjule at det var fiskeutstyr...?  

Hørte om noen som hadde skutt en måke - og fyllt den med byggskum for å ha til "blåse" på laksegarnet :giggle:

Del dette innlegget

Krimart   
Krimart

Tja, dette ligner jo veldig på en oppblåsbar danbouy, https://www.marinesuperstore.com/liferafts-mob/danbuoys/seago-inflatable-danbuoy-second-edition. Og i prinsipp ikke noe annet enn det vanlige flagg-på-stang -danboy som som jo også brukes av fiskere for å markere redskapen. Og alle disse er jo en SMB men med forskjellig markeringsbehov (heh).  Hadde jeg sett en slik SMB ville min første innskytelse være at det kunne være en MOB i vannet der. Uansett må vel en effekt av dette være at man trekker til båter som lurer, hvorfor er ikke en dykker-SMB utstyrt med dykkerflagg?

Båtfabrikat/modell: Dominant 78 Race Båttype: Seil Båtlengde: 26-30 fot

Del dette innlegget

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Opprette konto

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn