Jump to content

Kjøp av båt med heftelser


Espen Dykesteen

Recommended Posts

Hei

 

Det er over 10 år siden jeg hadde båt sist, har endelig fått båplass i nærmeste marina. :thumbsup:

Så nå er jakten på ny båt igang.

 

Har funnet et interesant objekt. Den er registrert i skipsregisteret og der er det pant i båten.

Det finnes masse skriverier om hva en skal sjekke når en skal kjøpe båt, også her her på forumet. Blant annet sjekke for heftelser.

 

Men sliter med å finne informasjon om hva en praktisk gjør når en kjøper båt med heftelser.

Det hjelper jo lite å skrive i kontrakten at den kjøpes uten heftelser og håpe på at selger gjør opp selv. 

Hvis selger ikke gjør opp, så vil jo jeg alikevell sitte igjen med lånet.

 

Noen som vet hvordan dette gjøres i praksis?

Får en en bekreftelse på utestående beløp og et kontonummer fra den som er rettighetshaver, og betaler til den konto, og resten av salgssum til selger?

 

 

Link to post
Share on other sites

En gjør det vel på samme måte som når en handler bil med heftelser. Så lenge båten er avertert med heftelser og det står i kontrakten at dette ordner selger opp i, så båten selges heftefri, skulle vel dette være i orden. Men det er selvsagt flere måter å gjøre det på, bla som trådstarter antyder. Da er en ihvertfall sikker på ar det ikke blir noe etterpå...

Link to post
Share on other sites

Takk for kjapt svar.

 

Har aldri handlet bil med heftelser :). Men er skeptisk til å overlate dette til selger.

 

La oss si at (Worst case :ghost:) selger er personilg konkurs.

Selv om det står i kontrakten at båten kjøpes uten heftelser, så vil vell banken / fordringshaver gå på meg for å drive inn pengene?

Hva er da vits med alle disse rådene om å sjekke heftelser hvis en bare signerer standard kontrakt hvor det står at båten selges fri for heftelser.

(Altså en sjekker for heftelser, men eventuelle heftelser får ingen praktis betydning for kontrakt eller oppgjør)
 

Skeptikeren i meg ser for for seg en kamp mot en person som potensielt kan være personlig konkurs..

Det vil i praksis si at pengene er tapt.

Hvis selger bare gjør seg vanskelig men har midler så snakker vi om rettslige skritt, noe som ikke frister så mye heller.

 

Er altså på jakt etter en måte å gjøre dette enklest mulig og med minst mulig risiko.

Eventuelt via en tradepart, som får kjøpesummen og gjør opp på en profesionell måte..

Advokat blir gjerne litt overkill.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Enten må heftelsene være fjernet før du betaler eller så må prisen reduseres tilsvarende beløpet som er utestående på heftelsene, vil jeg tro. Evt. betaler du noe til selger og noe til banken han skylder penger. Hvis det står i kontrakten at båten selges fri for heftelser så sjekker du selvfølgelig i Skipsregistret at det faktisk er tilfellet før du betaler hele summen til selger. 

 

Greia med å sjekke for heftelser i Skipsregistret er selvfølgelig å unngå å overta disse uten å vite om dem. Det kan ikke være heftelser på båten uten at de er registrert der. Problemet kan være å finne båten i registret hvis man ikke finner noe kjennemerke, eller vet hvilke andre serienumre (HIN eller hva det heter) man kan søke på. Man kan da ende opp med å anta den ikke er registrert, og dermed heftelsesfri, og så gå på en smell. 

 

Du spør hva som er poenget med å sjekke for heftelser hvis det står i kontrakten at den er fri for heftelser. Bortsett fra det helt opplagte, tror jeg ikke jeg helt forstår spørsmålet. Det er jo riktig at du blir sittende med svarteper selv om det står noe annet i kontrakten, og det er jo nettopp det som er pointet med å sjekke Skipsregistret for heftelser. Det er fasiten, ikke kontrakten.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Då me kjøpte båten vår var det hefte, og heftet var tinglyst i Skipsregisteret.

 

I kontrakten avtale me, etter ønskje frå meg, at deler av kjøpsummen tilsvarande storleiken på heftet skulle betalast direkte til panthavar, og at heftet skulle slettast.

Dvs. direkte til selgar sin bank. Denne banken sletta då heftet.

Då får aldri seljar handa på den delen av kjøpesummen, og kan gå personleg konkurs utan at det går ut over deg.

 

Enkelt og greit.

 

 

Lykke til.

 

Ask

(Som jobbar som advokat.)

 

Link to post
Share on other sites

Den er registrert i skipsregisteret. (Der jeg fant heftelsen)

 

Den dukker ikke opp i småbåtregisterert og for å sjekke løsøreregisteret må jeg ha eiers personnummer, noe jeg ikke har (og sikkert ikke får om jeg ber om det)

 

Det er vel en grunn til at båten er belånt, så jeg vil ikke tro de fleste som selger båter med heftelser kan infri disse før salg.

Link to post
Share on other sites

Espen Dykesteen skrev 4 minutes ago:

Den er registrert i skipsregisteret. (Der jeg fant heftelsen)

 

Den dukker ikke opp i småbåtregisterert og for å sjekke løsøreregisteret må jeg ha eiers personnummer, noe jeg ikke har (og sikkert ikke får om jeg ber om det)

 

 

hvordan virker det med hefte i løsøreregisteret? ekskluderer det at noe er registrert i andre register at det kan være pant i det også i løsøreregisteret?

Link to post
Share on other sites

Problemet er timingen for overgang av eierskapet til båten. Pantet må være slettet når du overtar båten, om ikke overtar du forpliktelsenen. Og du vil jo ikke betale før pantet er slettet. Og da kan ikke banken slette pantet for de har ikke fått oppgjør. 

 

Man løser dette ved å ta oppgjør gjennom advokat. Feks KNBFs advokat (Skipper Worse). Da er alle parter sikre - og man er også dekket gjennom ansvarsforsikringen advokatene har så sant man har spesifisert nøyaktig hva oppdraget til advokaten er. Pengene skal da stå på klientkonto inntil de utbetales til rett part. Og man er da også sikret å bruke en balansert og god kontrakt.

 

Det koster litt, men de kostnadene kan man dele mellom selger og kjøper. 

 

Alternativet er at man stoler på hverandre - men det er sjelden særlig smart når det handler om store verdier. 

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Støtter Bitteliten på den ja.!

Bruk fagfolk som vet hva som må til og hvordan. I den ideelle verden hadde det vært plankekjøring å handle, men den finnes som kjent ikke. Er vel ikke så mange årene siden det var trikset og fikset med betaling etc hvor boet hentet ut båter fra nye eier som trodde....Husker ikke alle detaljene lengre, men heller ikke så interessant.

Så jeg hadde benyttet fagfolk her ja.

 

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kontakt banken som har heftelsen, og be dem foreslå prosedyre (antar det blir å betale direkte til banken). Sjekk også med skipsregisteret for å være sikker. Har bare handlet bil med heftelse, bør være likt, og Aak bekreftet denne. Aldri betal til selger uten en bekreftelse fra panthaver om at panten er slettet (ikke stol på selger, få bekrefteslen fra banken). Vær litt paranoid.

Selges mye biler med heftelser hver dag, sikkert en del båter, de som jobber med dette vet prosedyrene (banken og skipsregisteret).

Link to post
Share on other sites

Takker for gode svar.


Hvis selger og rettighetshaver er med på det blir nok det letteste å betale hele kjøpesummen til rettighetshaver og få dem til å betale det overskytende til selger.
(som Vindøyet foreslår)

Men en godt utfylt standardavtale og en løsning hvor jeg sikrer at panten blir betalt, bør vi kunne klare oss uten advokater.

 

Har tross alt kjøpt og solgt dyrere objekter en dette, men da aldri med pant.

 

Link to post
Share on other sites

Kjøp aldri båt eller annet som har tinglyste heftelser! La selger ta opp et forbrukslån eller hva som helst slik at heftelser kan slettes. Kontrakten som sier at båten selges fri for heftelser er ikke verdt noe som helst dersom det faktisk er en kreditor som har pant i båten, ref Johs Lunde konkursen og båtkjøperne som mistet båtene sine. Småbåtregisteret ble nevnt, men ingen tinglyser heftelser på båter som ikke er registrert i skipsregisteret.

Link to post
Share on other sites

Min båt var/er registrert i NOR og tidligere eier hadde registrert heftelse i skjøte. Du kan lese her om hva som kreves, men kortversjonen er å ta kontakt med Sjøfartsdirektoratet på Mail/tlf som står nederst på sida så gir de deg god hjelp. Advokat bør være helt unødvendig, da dette er godt regulert slik det er. Merk at du vil få en regning på registrering av nytt skjøte, rundt 1500-2000 kr mener jeg det var.

 

https://www.sjofartsdir.no/sjofart/registrere-naringsfartoy-i-nisnorbygg/ny-eier-av-naringsfartoy/omregistrering-eierskifte-nor-under-15-meter/

 

 

Link to post
Share on other sites

Har selv kjøpt båt med heftelse og så satt ny heftelse selv. 

 

SDir + de fleste banker har full kontroll på dette og vil hjelpe deg i prosessen. Hos meg ble panthaver betalt basert på en bekreftet utskrift på saldo.

 

Nytt skjøte måtte bestilles og det medførte en kostnad som @fantino skriver for å få på plass.

Redigert av tomcat
Fullføre innlegget (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøpte akkurat båt med heftelse. Vi avtalte med banken som hadde heftelsen at vi satte pengene inn på en interimkonto. Dvs at vi begge (både kjøper og selger) stoler på banken. Når jeg overtok båten ringte vi sammen til banken og damen i banken overførte pengene fra interimkonto til lånet med pantet og bekreftet sletting av dette på direkten skriftlig. 

 

Denne måten er fin. Jeg satte pengene inn på interimkonto en dag tidligere enn overtakelse. Da kunne selger få bekreftet at banken hadde fått pengene og at det ikke var usikkerhet rundt min likviditet. Det var ikke noe rest utover det pantsatte men hadde det vært tilfelle ville jeg gjort det opp med kontanter eller bankremisse. 

 

Denne måten å gjøre det på fordrer at begge parter stoler på banken. For oss var dette en kjempefin og trygg måte å gjøre det på. 

 

Husk å gjøre papirarbeidet for å få ordnet endringen i NOR samtidig. Det krever minst to vitner.... Lykke til! Kjøpe båt eller bil med pant er ikke stress, bare betal det til banken direkte! 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Heilt udramatisk,  mange er inne på god framgangsmåte, enten betale pantet sjølv eller interimkonto.   

Eg ville berre skyta in at notert pant i skipsregister ikkje justerast iht til nedbetaling, så ein registrert pant på 200.000 kan gjelde restlån på 70.000.-

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Takker for alle inspill!

 

Endte opp med å betale direkte til banken som hadde panten.

Ser ut til å ha gått bra. :)

NOR er oppdatert med meg som eier på skjøtet og ingen pant registrert.

Til syvende og sist er 99,5% ærlige sjeler.

(Har også hentet båten ) :sailing:

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...