Jump to content

Tips til oljeskift KAD300


mmosberg

Recommended Posts

For å suge ut olje fra Kad300 trenger man et sugerør som er lengre enn ca 1m langt. Denne sugeren fra Biltema http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Oljesuger-manuelltrykkluftdrevet-2000028386/ har bare 85cm langt sugerør. Løsningen for meg var å kjøpe 6mm PUR pneumatikk rør på Tess. Med 85cm slangen fikk jeg ut ca 9 liter. Med det lengre PUR røret kom jeg til bunns og fikk ut 2 liter til.

Link to post
Share on other sites

Hmmmm ..... ? Skjønner ikke hvorfor det er så stor forskjell på hvor mye de forskjellige får opp av motorene sine.

Jeg har KAD44, som vel i prinsippet er de samme motorene som KAD 300.  Jeg bruker standard sugelange på samme pumpa fra Biltema som "mmosberg" linket til. Husker i farta ikke hvilken sugeslange, men tror det var den blå. 
Jeg fikk opp 11 l kald olje fra hver motor + det som lå i filteret. Siden oljen var kald da jeg skiftet tok det selvfølgelig litt tid, men jeg var svært fornøyd med resultatet sammenlignet med hva jeg har sett andre strir med :smiley:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg skal moderere meg til at jeg fikk ut 11 liter inkl. filteret. Jeg tipper filteret tar ca 0,8 liter. Når jeg hører slangen suger luft jobber jeg litt opp og ned med den i tillegg til å rotere slik at den naturlige bøyen peker nedover i bunnpanna. Jeg er fornøyd med 11 liter. Kapasiteten skal være 11,0 liter inklusive filter, men avhengig av trim på båten vil vel dette variere litt. VP skriver at ved 15 grader trim (det er mye) blir volumet 11,5 liter inklusive filter med olja på max merket. Anbefaler å varmkjøre motoren først. Det går betraktelig raskere med litt lunk på olja.

Redigert av mmosberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

WGM skrev 1 time siden:

Jeg fikk opp 11 l kald olje fra hver motor + det som lå i filteret.

 

11 liter + filter må sies å være veldig bra. Da kan det ikke være mye igjen. Trimmer båten din noe akterlig når du får ut så mye? Min Scirocco ligger litt akterlig, men ikke mye.

Link to post
Share on other sites

Nå skal jeg innrømme at jeg ikke målte med desimaler, men jeg måtte (følte jeg) tømme pumpa før jeg fikk ut siste rest. Tanken på pumpa tar vel 10 liter mener jeg å huske.

Nå gjorde jeg oljeskift etter at båten var kommet på land, så den sto på henger og hadde nok hekken endel lavere enn om den hadde ligget på vannet. Kan godt hende det var bortimot 15 grader.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Skjønner ingen ting. Får bare opp ca 7 liter. Bruker vakumsuger med stivt svart plastrør (slange).

Har prøvd å vri slangen for å få naturlig bøy ned mens jeg drar den ut og inn, men får bare luft.

Teoretisk er det altså ca 3-4 liter gammel olje igjen.

Noen som sliter med det samme? Takker for eventuelle innspill/tips

 

 

Link to post
Share on other sites

Bjørn- det er ikke deg det er noe gæærnt med, det er alle de VP verkstedene som på fullt alvor ikke gidder å ta ut mer enn 6 liter og tar betalt for oljeskift og 12 liter olje... 

 

mmosberg og WGM tilhører det ypperste her inne på Forumet og det at du ikke på første forsøk får til å kopiere de gutta der skal du ikke la gå innpå... 

 

Biltema har byttet leverandør på den store vacuumpumpa 3 ganger på 5 år.. Slange settet er ikke det samme. 

 

Slangene må være lange nok og kveiles tett opp slik at slangen peker nedover så fort den er ute av røret du ser på bildet til Ingar.

 

Hvor lang er slangen du bruker? 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den delen som jeg stikker ned i  peilerøret er vel ca 30-40 cm lengre en peilepinnen. Har prøvd å suge ved å variere innstikkslengden.

Får prøve og lage en mindre kveil på den. eventuelt varme den før avkjøling så den holder formen.  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...