Jump to content

Bytte hovedstrømskabel til motor


Erlend-S/Y Brizo

Recommended Posts

I dag skulle jeg legge ut med skuta, men motoren ville ikke starte.  Så hørtes det ut som det kom en fislelyd.  Ved nærmere undersøkelse så kom det røyk fra strømkablene til motoren. Og ved nærmere tak var det tydelig at den hadde rustet rett av.  Det virker som om tidligere eier har fått et kutt på kabelen og så bare har tapet over hakket.  Når kablene i tillegg ligger nede ved svinkjølen så har de fått god mulighet til å ruste. 

Så nå må jeg trekke ny kabel fra motor til batteri.

Noen som har gjort dette før? Og som kanskje kan gi tips om hva man må huske på - og hva man må og absolutt ikke må gjøre?

 

Problem hovedstrøm.jpg

Link to post
Share on other sites

Det beste er å bruke dobbelisolert kabel, og kabelsko som er presset på med riktig verktøy. Hylsa på kabelsko tettes og isoleres med krympestrømpe m/lim (evt. vulktape). 

For ekstra beskyttelse og renere opplegg kan de nye kablene trekkes i hvert sitt 25mm varerør for vvs. 2-3-4-5m kapp av slike rør(eks. Sanipex, Uponor el.a) fås fra en rørlegger i nærheten.

Nye kabler kan sikkert lages på mål på en båtbutikk eller av en elektriker. Farger er ikke så viktig bare de er merket likt i begge ender.

50mm2 er nok, mulig også 35(? se på de du har),og husk å notere boltstørrelse i de forskjellige endene til kabelskoene mot starter, blokk og batterier.

+ fest kabler/rør godt, gjerne med rustfrie klammer eller stripsefester så blir det bra, og dette vil ikke skje igjen :)

Redigert av Kaffelars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rødt til pluss er alltid greit, så forstår alle hva det er. Om isolasjonen er enkel eller  dobbel er ikke like viktig, så lenge den er solid. Men et flexirør utenpå for beskyttelse er lurt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Enig med Kaffelars, Koster ikke noe særlig å gjøre det "by the book" . Ang enkel eller dobbel isolert kabel er det en enkel huskeregel. Usikkret kabel= dobbelt isolert, sikret kabel= enkelt isolert/vanlig kabel. Grunnen er såre enkel, Sikkerhet for båt og folk ombord. 

Usikret kabel er f. eks fra batteri til batteribryter eller dynamo frem til første sikring eller bryter i kretsen...

Sikret kabel er fra sikring til forbuker ....  

 

 

Polar 17 Bowrider Prototype

Skibsplast 660 TDI 2.8

 

Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes

Link to post
Share on other sites

Kaffelars skrev for 8 timer siden:

Det beste er å bruke dobbelisolert kabel,

 

Hvor får en tak i dobbeltisolert kabel? Jeg har nok "kilometervis" med kabel fra 1mm2 til 95mm2, men dobbeltisolert kabel har jeg aldri vært borte i.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 8 timer siden:

 

Hvor får en tak i dobbeltisolert kabel? Jeg har nok "kilometervis" med kabel fra 1mm2 til 95mm2, men dobbeltisolert kabel har jeg aldri vært borte i.

 

Texline enelder fåes f eks som dobbelsiolert da heter den HFD med D for dobbelt isolert.  Eller RKK fra Tecon 

 

http://www.teccon.no/produktgruppe/rkk-dobbelisolert-anti-twin®

 

http://www.teccon.no/produktgruppe/rkk-dobbelisolert-anti-twin®

Polar 17 Bowrider Prototype

Skibsplast 660 TDI 2.8

 

Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes

Link to post
Share on other sites

Hei Erlend,

50mm2 kabel får du kjøpt i alle båtbutikker, det holder i bøtter og spann. Hvis du bruker en hyggelig butikk så presser de kabelen for deg forskriftsmessig i tillegg. Unngå Biltema til dette kjøpet, bruk gjerne Marinesenteret i Sandvikens el.l. For ekstra lang levetid legg kabelen i en trekkstrømpe der den kan komme nedi vann og forbi alle gnagepunkter, husk at trekkstrømpen må på før skoene presses på. Jeg har krympestrømpe i industrikvalitet hvis du vil ha litt, denne må også på før du presser på kabelsko. Er dessverre ikke hjemme i helgen, men ta kontakt hvis du vil ha. 

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 14 timer siden:

 

Hvor får en tak i dobbeltisolert kabel? Jeg har nok "kilometervis" med kabel fra 1mm2 til 95mm2, men dobbeltisolert kabel har jeg aldri vært borte i.

Tenkte akkurat det samme... Jeg har jobbet med småbåter og strøm i alle mulige kombinasjoner i mange år, men dobbeltisolert kraftkabel har jeg aldri vært borti. Det første som slo meg med dobbeltisolert i denne sammenheng er eventuelt å legge kabelen i et trekkerør. --Kan noen fortelle meg aktuell meterpris på dobbeltisolert 25mm2 med fortinnede kordeller? (dersom det faktisk finnes) Og terminer man isåfall denne med vanlige kabelsko?

 

-Min anbefaling vil være å fokusere på fortinnede kabler fremfor bart kobber. Noe alle marinekabler er eller burde være.

Link to post
Share on other sites

freelander2002 skrev for 16 timer siden:

Ang enkel eller dobbel isolert kabel er det en enkel huskeregel. Usikkret kabel= dobbelt isolert, sikret kabel= enkelt isolert/vanlig kabel.

(...)

Usikret kabel er f. eks fra batteri til batteribryter eller dynamo frem til første sikring eller bryter i kretsen...

 

Har du, på din TDI 2.8, virkelig dobbeltisolert kabel fra dynamo frem til sikring eller bryter? (eller fra batteri til batteribryter for den saks skyld?) Og hvorfor har du isåfall sikring eller bryter mellom dynamo og batteri (eller batterisolator)?

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
Share on other sites

x10an, dobbelisolert finnes ihvertfall ned til 0.5mm2. Pris varieter mye, og kan være vanskelig å få tak i små kvanta. Noen som driver med skipselektro, tavlebygging, batteri/ladesystemer, eller gaffeltrucker kan nok hjelpe med noen terminerte 'småbiter'.

Termineres med vanlige kabelsko og niter, det er bare en ekstra isolasjonskappe som gjør ytterdiameter litt større.

Her er en type kabel til eksempel http://www.teccon.no/produktgruppe/nshxafo-anti-twin®

Enkelisolert kabel i separate rør går også helt fint i en fritidsbåt, så ikke nødvendig å legge alt i dette, var bare ment som tips og råd.

Link to post
Share on other sites

X10an skrev for 2 timer siden:

Har du, på din TDI 2.8, virkelig dobbeltisolert kabel fra dynamo frem til sikring eller bryter? (eller fra batteri til batteribryter for den saks skyld?) Og hvorfor har du isåfall sikring eller bryter mellom dynamo og batteri (eller batterisolator)?

 

Spm 1 ja :) 

Spm 2 ja :) 

Spm 3 Ja AML 80 A sikring på kabel fra dynamo,

 

Er elektriker med 17  års erfaring fra skip/båt  og så har jeg nol litt OCD på batteri opplegg hehe 

Polar 17 Bowrider Prototype

Skibsplast 660 TDI 2.8

 

Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer nok aldri til å bytte fra gode enkeltisolerte kabler i min båt. Jeg har ennå tilgode å ha fått noen problemer med enkeltisolerte kabler. Legger en en kabel over en sylskarp kant med vibrasjon, gnager det nok hull i kabelen uansett hvor mange lag isolasjon den har.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sikring på kabel fra dynamo til batteri kan ha noe for seg i forhold til elsikkerhet om man skal være psykotisk, men det forutsetter da at du har noe som beskytter dynamoen i tilfelle brudd etc. Men de kablene.... vet da f.....

Innstallerte nylig nye kabler i min båt og gikk for myke standard kabler som kom gjennom sønnak. En ren nytelse å legge dem. Lett å trekke og de la seg så fint i kriker og kroker at det ble rett og slett pent å se på dem etterpå. 

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev for 3 timer siden:

De kablene det linkes til, er de ikke veldig stive og hvordan påvirkes de av miljøet i båt?

Kablene det linkes til er nok dårlig beregnet for (små-)båtbruk. Det er bare et eksempel på at det faktisk finnes. 

 

I båt bør det kun benyttes fortinnede kabler, noe de linkene kablene trolig ikke er. Dobbeltisolerte kabler i småbåter er i hovedsak benyttet i forbindelse med landstrøm og 230VAC.

Link to post
Share on other sites

Erlend-S/Y Brizo skrev On 19.5.2017 at 12.00:

Tidligere eier har fått et kutt på kabelen og så bare har tapet over hakket.  Når kablene i tillegg ligger nede ved svinkjølen så har de fått god mulighet til å ruste. 

Så nå må jeg trekke ny kabel fra motor til batteri.

Noen som  kan gi tips om hva man må huske på - og hva man må og absolutt ikke må gjøre?

 

Ja det er noe småtteri å tenke på. En del er nevnt :thumbsup:

 

Du nevner at det har vært skade på kabelen. Det samme kan skje igjen.

Og der og da har det lett for å bli reparert med tape, for så å bli reparert ordentlig siden...

 

Forlegningsveien er derfor meget viktig for å unngå skade på kabelen.

Beskytt kabelen ekstra der den er utsatt for risiko for mekanisk skade, i nærheten av roterende deler som reimer osv som kan ryke.

Forlegningen bør også være slik at du har god avstand til varme deler, og at du ikke snubler i kabelen, og at den er betryggende festet, men med noe slakk der det er bevegelse ved motor osv.

Det finnes fleksibelt plastrør, k-rør, som er til å dele i lengderetningen og monteres rundt kabelen på utsatte steder etter at kabelsko er montert og kabelen forlagt. Dette gir dobbelt-isolering der det er nødvendig.

.

Kabel bør være mangetrådet og myk, ikke bare for at den skal være lett å legge og pen å se på, men for for å tåle vibrajsoner uten at det oppstår brudd.

 

Kabelsko presses på kabelendene og forsegles med krympestrømpe, men ikke ta på så lang krympestrømpe at den blir liggende på kontaktflatene.

 

Kontaktflatene rengjøres og kabelen monteres med riktig tiltrekkings-moment, og etterpå gjerne en forsegling mot fukt av egnet type over hele tilkoblingspunktet. 

 

Ledninger med pluss har gjerne en gummismokk over tilkoblingen, i vertfall der den er usikret, slik at du ikke tilfeldigvis kortslutter mellom pluss og gods.

 

En sikring mellom batteri og starter, kan vel fort skape mer trøbbel enn sikkerhet. Tenker at det er større sannsynlighet for at du ikke får start pga kluss med sikringen, enn overbelastning av startkabelen.

 

I hverfall om du har dimensjonert, forlagt, beskyttet og tilkoblet kabelen som en fagmann.:thumbsup:

Redigert av Karl Norge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En bør benytte myke kabler med mange tråder. Ifølge standard for fritidsbåter (ISO 10133 El Systems - Extra low voltage) skal for eksempel kabler på 35 til 70 mm2, som ligger i ro og ikke er utsatt for gjentagende bøying, ha minimum 127 tråder.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Tenkte på det først etterpå, men hos min lokale yanmarforhandler fikk jeg Kabelsko med sånne inspeksjonshull på, så nå har jeg en åpning inn til kordellene. Går det an på noen måte å tette disse hullene, enten å lodde eller presse inn syrefri vaselin? Vil det bli holdbart? 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...