Jump to content

Hvordan få GPS signaler fra Garmin 421s til VHF Standard Horizon GX 1300E


mbm

Recommended Posts

Jeg kjøpte nylig en komplett VHF pakke (med sertiffikat, lisens og radio) fra Telenor. 
Se: http://tinyurl.com/k8u82l6

Holder nå på å koble opp radioen sammen med min Garmin GPS 421s men får ikke GPS signaler til VHF radioen.

Var tidligere i dag i kontakt med Garmin og de gav flg «oppskrift»,
 
Sitat

Fra plotter Blå kabel TX+ til din VHF GUL - NMEA GPS inngang (+)
Fra plotter Brun RX+ til din VHF HVIT - NMEA DSC utgang (+)

Den grønne og brune kabel fra din VHF skal kobles direkte på minus på batteriet sammen med den svarte kabelen.


Dette har jeg fulgt til punkt og prikke men får som nevnt ikke GPS signaler til radioen.

— Skal de andre ledningene fra GPS kobles til jord muligens? (Pr nå ligger de bare løst - ikke tilkoblet noe sted).
— Eller er det kanskje noe feil med oppsettet på NMEA 0183 på GPSen?

Legger ved noen bilder nedenfor.
Håper noen her kan hjelpe å få det til å fungere.
 
fra-vhf.jpg
 
Bildet ovenfor viser ledningene fra VHF radioen - den hvite går til den blå på GPSen, og den gule går til den blå på GPSen. Den grønne og den brune ledningen er koblet sammen og er festet til samme jording som selve radioen.
 
gps_skjema.jpg
 
Ovenfor er GPS lednigsforklaringer.
 
vhf_skjema.jpg
Ovenfor viser koblinger for VHF radio.
 
Legger også ved noen screenshots fra GPSen.
 
screen1.jpg
 
screen2.jpg
 
screen3.jpg
 
screen4.jpg
 
screen5.jpg
 
Håper noen her klarer å se hva jeg gjør feil eller har gode tips å komme med. På forhånd takk..
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Sturla Graabræk skrev 17 minutes ago:

Jeg vurderer også samme løsning, da med en 720s fra Garmin og den VHF-radioen du har. Derfor lurer jeg på om du kom i mål med din løsning.

 

Det skal være ganske problemfritt. Det jeg ikke ser er om brukeren har satt opp NMEA hastighet til 4800 baud, og plotteren bør ikke stå på ekkolodd, men rute eller system. Jeg mener også at du på den radioen må velge kilde og skru på mottak av GPS/Posisjonsdata.

 

Alternativt kan du vurdere en VHF med NMEA 2000 port. Det krever ikke noe kobling annet en kabel med plugg i begge ender mellom plotter og radio. Nesten helt automagisk. Det blir ikke særlig mye dyrere en pakketilbudet til Telenor:Simrad VHF med NMEA2000

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...