Jump to content

Hvilken type septik giver for utvendig montering anbefales


HansO

Recommended Posts

Hei,

 

I vår Nor Star 290 er det ingen plass for montasje av "tradisjonell" giver for septik på oversiden. Avstanden fra topp tank til gulv er for liten.

Tenkte da å montere noe utvendig på tanken på en av sidene. Tanken er på 90 liter, og er av aluminium.

Har noen på forumet erfaringer med type de kan dele?

 

Når det gjelder instrument for vising av nivå - hvor monterer dere det; Ved styreposisjon, eller på toalettet?

 

 

Redigert av HansO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Badevekt? Tenker du å måle vekten på tanken?

Da må isåfall tanken være løs eller montert på skinner..

 

Jeg vet ikke om det er noen forskjell på Gobius 4 for båt og Gobius 4 for fritid, men dette var ett godt tilbud om den kan brukes i båt:

http://www.yourvismawebsite.com/feldt-meiton-marin-ab/shop/product/gobius-fritid?tm=

 

Edit1: Ser nå at jeg og Zach har svart på en gammel tråd.... :)

Edit2: Når de tar 560sek i frakt til Norge så kan man likesågodt kjøpe hos Seatronic..

Redigert av Dreuf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Disse koster nada og gjør vel samme nytten.   Virker dog kun på plasttanker. Så lenge de får strøm så lyser dioden når nivå når opp til måler, samt at de har en utgang som kan koples til passende varsellampe, feks en rad med lysdioder som korresponderer med hvert nivå.

 

Eller mer avansert med en passende motstand over hver utgang der summen av mostandene tilsvarer 'range' på wema-måler eller lignende. Laget noe lignende i egen båt men basert på kapasitive førere på sida av tanken, men hjemmemekken (striper med kobbertape) blir for variabel pga fukt osv så jeg lurer på å erstatte den med disse. 

 

Red: nå også med link :smiley:

 

http://s.aliexpress.com/Jnq6zYBV

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Badevekt(?). Finnes badevekt for å sjekke vekten via smarttelefon. Fylle opp 1/2, 3/4 og full med vann - og notere kg for de enkelte nivåene. Med om det er praktisk vet jeg ikke (har ikke prøvd).

Liker også tipset til Fantino. Har du Fantino denne løsningen? 3 dioder for 1/2, 3/4 og full bør være OK å få til.

Link to post
Share on other sites

Ser den. Men for å få tanken til å klemme ned vekten må den vel da være løs?

 

Jeg bygget en slags gobius med en arduino og disse sensorene:

http://m.ebay.com/itm/Non-contact-Water-Level-Sensor-Liquid-Float-Switch-Tool-For-Tank-Container-Pool-/201860912891?hash=item2effd916fb%3Ag%3AuSoAAOSwTM5Y0Jle&_trkparms=pageci%3Af1e60911-7bae-11e7-a7e9-74dbd18007ba%7Cparentrq%3Abe6242b615d0a9c16fe250f1ffffadbd%7Ciid%3A18

Det funker men jeg sliter med å finne ut hvordan jeg kalibrerer sensoren.. iflg selger skal det være en justeringsskrue mens jeg har en knapp.. har via flaks fått kalibrert 1/4 og full sensoren men hjelper lite når 3/4 ligger inne hele tiden..

 

Har sett på ett annet forum en som skal bygge med ultralyd sensor som måler avstanden til vesken. Blir spennende å se resultatet på det.

Link to post
Share on other sites

Zach skrev 1 time siden:

<>

Liker også tipset til Fantino. Har du Fantino denne løsningen? 3 dioder for 1/2, 3/4 og full bør være OK å få til.

 

Jeg endte opp med å lage en kapasitiv måler basert på strimler med kobbertape. Se denne tråden. Den funker i prinsippet fint men 'setpunkt' flyter overalt med varierende luftfuktighet osv osv så den må modifiseres.

 

Dreuf: Er jo ofte nedesida med Kinavare at en må Google frem dokumentasjonen selv :confused:. Ser det står i en kommentar om den jeg har i siktet at en må åpne 'koppen' for å kalibrere dersom nødvendig. Har du 'trålt' litt på forum og sett om det er andre som har funnet ut av det?

Link to post
Share on other sites

Fant en annen sensor som så

særs interessant ut: http://m.ebay.com/itm/Ultrasonic-liquid-water-level-sensor-liquid-level-switch-Non-contact-Digital-/311909701176?hash=item489f445638%3Ag%3APrkAAOSwRXRZWiNc&_trkparms=pageci%3A7b1c5723-7c42-11e7-a131-74dbd180831e%7Cparentrq%3Ac229277715d0aa4653901b7efffaf775%7Ciid%3A6

 

Monteres altså under bunn av tanken og gir væskehøyde ut. Må da være optimalt om det virker. Har sendt selger forespørsel om litt mer dokumentasjon. 

Link to post
Share on other sites

Den må jo være genial... Nesten så jeg bare bestiller en for å se om den kan brukes :)

 

- Sensor installed on the bottom of container to detect the height of liquid level

 

Om jeg leser det riktig så ser det nesten ut som den skal ligge på bunnen i tanken?

Er også spennende å se hva som er minimumdistanse på den, ser på typisk pdc sensorer at det ofte er 20-25cm.

Redigert av Dreuf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...