Jump to content

Myra21 fra 1980, hvordan reparere sprekk i laminat i kjølen?


Znekka

Recommended Posts

Hei.

Jeg har vært medlem her siden jeg ble båteier ( båtprosjekt ) i fjor høst, og i dag startet jeg en tråd med " Prosjekt Møring / Myra21;

Som alle prosjekter, fremdriften er lavere enn planlagt, men jeg trro på å få båten på vannet i løpet av sommeren.. da mye er gjort sålangt.

 

Jeg har jobbet litt med glassfiber og laminering tidligere - og har i vinter prøvd å lese meg opp litt på dette.,  og selvfølgelig mange gode tips og tråder her på forumet.

 

Båten er en 80-modell Myra, Møring21, som foruten småskader er grei og finn i skroget - men i går da jeg jobbet med dørkplater, fikk jeg meg en skikkelig nedtur, da jeg oppdaget en sprekk i lamineringen innvendig i kjølen - akkurat der den går ned til dypest, fra bakende av motor. Det er ikke noe som tyder på utvendig skade / bunnstøting, men mere som den ytterste originale lamineringen har sluppet, i lengde på ca. 20 cm.  Usikker på om det har noe å si for selve styrken i skroget - men mere bekymret for at det vil trenge inn fukt med alt som det fører til.

 

Håper at noen kan bidra med tips om hvordan jeg skal angripe dette - ser for meg å fulle opp med epoxy og laminere over..?

 

 

Her er bilde av skaden - rett under akselutgang.

IMG_20170519_164818.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er en dyp sprekk ja, og kan stikke skruvjern 4-6cm ned.. kanskje ikke lett å se på bildet, men sprekken, eller glippen er i sidevegg på kjøl, og ned til bunnen. 

Glipen virker som ett av lagene i lamineringen er sluppet fra veggen.. Den er stein hard, så klarer ikke klemme den på plass, så tenker på å kutte vekk fliken, rengjøre og forsterke med ny fiber.

Link to post
Share on other sites

Ja, kan være ballast i kjølen under motorfester.. og glipen går derfra og ned til bunnen av kjølen. Men det må såfall være originalt, for ser ikke ut som d gjort noe arb. der. 

Men.. spørsmålet mitt er om noen har tips til hvordan dette kan ordnes.?

 

Her er bilde mere ovenfra.

IMG_20170520_143249.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg følger på med mere info... og spørsmål.

 

Jo, som Gudrun skrev så er det brukt betong ballast el.l. i kjølen under det støpte dekket under motoren.  Dette kom frem da jeg fikk skjært bort litt av den løse lamineringen. 

Mye tyder på at den betongen er / eller har vært fuktig, og at det er årsaken til sprekkene - pga. frosten. Jeg har nå slipt rent og vasket med aceton.. og tenker å legge på ny laminering med epoksy og vev-matte.  Er det noen som har vært borti lignende.. og har noen tips / tanker om dette.  Kanskje vil det sprekke opp igjen under neste vinteropplag, frykter jeg..?

 

Håper på svar.  / Jan

Link to post
Share on other sites

Jeg har slipt vekk og åpnet sprekken, og avdekket toppen av ballasten.. som er en type betong. Har stått avdekket ett par dager no, får å se etter fukt.. men ser greitt ut.  Skal all denne ballasten bort.. blir d kjempejobb der motor må ut.. og da kan eg nok se langt etter båttur i sommer.  «Klattvøla» er et ukjent uttrykk for ei landkrabbe..? ?

Link to post
Share on other sites

Jo, «klattvøla» e vel det jeg kaller «klattverk» ?

Ja, ser den.. at problemet kan dukke opp igjen senere.. Men, får leve med det i sommer.. og gjøre det beste ut av det. Tenker det får stå å lufte seg ett par dager, så legger jeg på epoksy og glassfiber i bunnen, og forsterker med matte opp på begge sider.. ?

Link to post
Share on other sites

Znekka skrev for 8 timer siden:

IMG_20170527_124759.jpg.d7f71d7b64d1ed09b5305439e2aee3aa.jpg

 

 

 

Ser ut som du no har dette under kontroll. Sprekker mellom balast og skrog i kjølsvinet vil sjølvsagt fyllast opp med skit og oljerestar, Difor er det viktig å kome til botnar av desse sprikkene.

Elles blir det berre å glatta over og skjula fanskapen, ei klattvøla altså, og ikkje noko fullgodt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...