Jump to content

Baugpropell vil ikke fungere - problem med batteri, rele eller lading?


JaToSe

Recommended Posts

Vi har en seilbåt fra 2006 med baugpropell. Da båten kom på vannet i år virket ikke baugpropellen. Det klikker i releet, men ingenting skjer. Styres med bryter i cockpit. Trenger råd om hva vi nå skal gjøre. En tilleggsopplysning som muligens kan gi et ledespor er følgende: Når båten står på landstrøm kommer det et klikk ca hvert 10 sekund fra en enhet som kalles Battery Separator, Modell 1314, se vedlagte bilde. Ved hvert klikk skifter spenningen fra 11V til 12,5V til 11V, osv, på batteriet. Når landstrøm kobles av blir det stille. Har aldri opplevd dette før. Baugpropellen har eget batteri rett ved siden av baugpropellen. Har selv absolutt null kompetanse rundt dette så jeg stiller nå spørsmålet til dere som virkelig har peiling på slike ting; Hva kan være galt? Er batteriet gått fløyten, er det enheten som klikker det er noe galt med, eller noe helt annet? Kan det være noe galt med selve baugpropellen? Tviler kanskje på det siden den nye klikkelyden nå er introdusert som et nytt symptom. På forhånd takk for gode råd :-)

20170521_131725 (002).jpg

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tror du er på sporet av noe. Det kan hende at ett batteri har gått fløyten, og da må de være ett som er koblet til trøsteren når du prøver å kjøre den. Ville begynt med å koble fra polene på det og måle det. Tipper det er koblet sammen med startbatteriet, så om trøsterbatteriet var ok (når det ikke er tilkoblet noe) ville jeg sjekket startbatteriet på samme måte. Men du vet vel forsåvidt om du har noe strøm i båten i det hele tatt? Da kan du jo slå hovedbatteribryteren til "all" og prøve trøsteren. Om det ikke endrer noe som er det vel sannsynlig at feilen ligger et annet sted. 

 

Min trøster virker av og til etter vinteropplaget ;-), men alltid hele sesongen etter at jeg går over koblingene. Jeg pleier å begynne foran ved trøsteren. Rikler litt på koblingene, strammer opp om noe virker løst. Kabelen som sender signalene, kabel med en sånn flatkobling med mange ledere, løsner jeg fra trøsteren og setter i igjen. Så rikler jeg på koblingene ved sikringen som jeg har mellom trøstebatteriet og trøsteren, så kablene koblet til polene på trøstebatteriet. 

 

Alt dette er samlet under samme lokk så det tar bare et par minutt, max... høres voldsomt ut når jeg beskriver det med tekst ;-) 

 

Og så kan en med fordel sette inn koblingene med "noe" som gjør at de ikke irrer. 

Link to post
Share on other sites

Du finner info om ladeseparatoren her: http://www.allbatterysalesandservice.com/browse.cfm/4,2705.html

 

I følge teksten så kopler den sammen batterier når spenning på start er høy nok (13.2V), og så kopler den fra dersom lader ikke greier å holde spenning høy nok etter sammenkopling (min 12.8V). Det er trolig det som skjer hvert 10 sek. Dette betyr sannsynligvis at disse har fått lite lading og de kan fort være 'toast', noe en spenning på 11V tyder på. Jeg ville i første omgang prøvd å løse dette problemet med å kople fra forbruksbatteriene og prøve å få fulladet de separat hvis de er noenlunde nye og du mener det er håp for de. Det kan være at lader er for snau/liten ift total kapasitet på batterier når de er sammenkoplet og derfor ikke greier å holde spenning høy nok når de koples sammen. Litt mer info om type lader, batterier og hvor baugpropell er koplet til vil hjelpe. 

Link to post
Share on other sites

Det var 2 batterier koblet til trusteren. Takk for gode råd fra Pinkvin og Fantino! Byttet ut begge med nye Optima Red Top. Nå fungerer alt ok igjen med de, men de andre forbruksbatteriene krangler. Mister fort strømmen. Kan dette henge sammen med trusterbatteriene? Er usikker men tror batterier til trusteren og forbruk er tilkoblet samme bank....

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Normalen er at start, trøster og ankervinsj er koblet som en bank med ideen om at du alltid kjører motor når du bruker vinsj og/eller trøster. Og så er forbruk koblet for seg. Sjekk batterivelgeren din. Om forbruksbatteriene er på vei ned så er det lurt å ikke la bryteren stå på "all" eller tilsvarende nå som du har nye batterier til start/trøst. 

 

Jeg tviler på at forbruk og start/trøster er koblet i sammen. Men hvis de er det så er ikke det noe særlig hvis forbruksbatteriene er dårlige. Da vil dine nye batterier i hovedsak jobbe med å fylle på de slitne batteriene.. og gevinsten med nye og spreke batterier forsvinner. 

 

Ville nok satset på nye på forbruk også, og fått kontroll på hvordan der er koblet. Sett av litt tid og følg kablinga og finne ut av det. Det er jo ikke så innviklet :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...