Jump to content

3,5 kg gassflaske stål - hvor kjøpe


FredT

Recommended Posts

Hei venner,

I min Bavaria 39C står det en 3,5 kg gassflaske i stål. Slank og gul og gild er den! Skulle gjerne hatt en flaske til, men sliter litt med å finne ut hvor den kan kjøpes.

Ville i grunnen gjerne (helst) hatt en komposittflaske, men selv de minste på 5 kg. tror jeg neppe får plass i gassrommt.  Tips mottas med takk.

Link to post
Share on other sites

OK. Etter en fantastisk tur til Tordenskjoldbukta Skjærtorsdag og hjem i dag igjen er kg. mitt mysteriet løst.

Flasken er tydelig merket 3,5 kg med svart, men dette er nok bruttuvekt. Ved nøye gransking står det med gult "Propan 2 kg." - så det er altså en 2 kg. flaske.

Har latt meg fortelle at Skjebergkilen Marina  selger denne størrelsen flasker. Så må jeg bare håpe st de har den med "min" kopling - som er til å trykke opå - ikke skru på som kanskje er mere vanlig.

Link to post
Share on other sites

FredT skrev for 2 timer siden:

Jeg takker for svar og tips. Her i verdensmetropolen Sarpsborg har vi også (viste det seg) en Circle K stasjon. Og de hadde akkurat slik flaske jeg skulle ha.

Kr 629,- for flaske og gass er vel  "innafor" når det gjelder båtting.

Hvor plasserer du xtra flaska di.

Link to post
Share on other sites

Jeg har xtra flaska under cockpit benken som ikke er ventilert, sammen med bensinkanna, olje og litt annet antennelig snadder. Sikkert bare jeg som har det. Traff en kar som mente det var skummelt, så han hadde den sammen med batteribanken under sofaen nede i båten. :)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Har tenkt å plassere den som Bigmac. Forrige eier av båten hadde sin (som han tok med seg) der, og nabobåten i marinaen min har sin ekstra  samme sted. Trolig har de fleste/mange  ekstraflaska et sted det ikke er "avløp".

Sikkert ikke helt etter boka, men jeg anser sjansen for lekkasje fra en ny uåpnet flaske som så liten at det er til å leve med.

Redigert av FredT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bigmac skrev for 3 timer siden:

Jeg har xtra flaska under cockpit benken som ikke er ventilert, sammen med bensinkanna, olje og litt annet antennelig snadder. Sikkert bare jeg som har det. Traff en kar som mente det var skummelt, så han hadde den sammen med batteribanken under sofaen nede i båten. :)

 

FredT skrev 8 minutes ago:

Har tenkt å plassere den som Bigmac. Forrige eier av båten hadde sin (som han tok med seg) der, og nabobåten i marinaen min har sin ekstra  samme sted. Trolig har de fleste ekstraflaska et sted det ikke er "avløp".

Sikkert ikke helt etter boka, men jeg anser sjansen for lekkasje fra en ny uåpnet flaske som så liten at det er til å leve med.

Propan er sikkert HVIS en følger boka.

Disse løsningene er ikke å ANBEFALE.

 

90g propan

 

Link to post
Share on other sites

FredT skrev 49 minutes ago:

Har tenkt å plassere den som Bigmac. Forrige eier av båten hadde sin (som han tok med seg) der, og nabobåten i marinaen min har sin ekstra  samme sted. Trolig har de fleste/mange  ekstraflaska et sted det ikke er "avløp".

Sikkert ikke helt etter boka, men jeg anser sjansen for lekkasje fra en ny uåpnet flaske som så liten at det er til å leve med.

Det hadde forrige eier gjort hos meg også, jeg fjernet denne. Jeg har ikke funnet noe egnet plass for denne,  og  det er veldig kjedelig og ikke ha noe reserve når en er på tur. 

Redigert av leopard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 4 timer siden:

 

Propan er sikkert HVIS en følger boka.

Disse løsningene er ikke å ANBEFALE.

 

 

Og jeg er faktisk enig med deg Roger jo. Men så har vi alle de som snur seg bort og ikke vil lese og lære seg reglene, tilpasser det etter eget hode (regelverk), tror (og faktisk mener) at alt de gjør er riktig. Samtidig så er de usikre og i tvil om det de har gjort er bra, siden de føler seg utilpass med hvordan anlegget er. De får råd og veiledning her på forumet, leser annenhver setning, og gjør akkurat som før, eller som en annen har gjort det (som heller ikke har et godkjent anlegg).

 

Ikke rart at jeg er meeeget skeptisk til de som har propan i båten sin, enten det er et fast anlegg, eller kokeapparater med engangsflasker slengende rundt omkring i båten.

Link to post
Share on other sites

FredT skrev 1 time siden:

En bedre mulighet er kansje å plassere ekstraflasken i ankerluken på fordekket. Der er det god plass.De få gangene det er aktuelt å ligge på svai, kan den så få stå surret på dekk et sted.

:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Men husk at gassflasker skal stå og være forsvarlig  festet....

Link to post
Share on other sites

Det er nå 10 års "holbarhet" på gassbeholdere. Gassforhandlere har ikke lenger lov å fylle flasker som er produsert for over 10 år siden.

Jeg skulle fylle en 5 kg composit beholder med grå topp og fikk beskjed om at den ikke lenger var godkjent og ikke kunne fylles.

Det gjelder og for beholdere i stål etter det jeg ble fortalt.

Min gassbeholder var fra 2006. Så da ble det bare å kassere og kjøpe ny.

 

Fikk riktignok rabatt på den nye (har blå topp), så med 5 kg gass kom det på 625,- Ikke galt.

 

Så man bør sjekke dato merking, også de nye som kjøpes, at de er produsert i år, ellers blir det kortere holbarhet.

Gamle beholdere har årstallet støpt inn, f.eks 06. Nye flasker har en lapp med dato kode.

Redigert av Chris284 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...