Jump to content

Vurdering av Askeladden 605 Explorer


iPat

Recommended Posts

Hei,

 

Etter å ha lest opp og ned i forumet her gjennom vinteren er tiden nå kommet for å lage første post og spørre om litt hjelp :)

 

Jeg har bestemt meg for å kjøpe en Askeladden 605 Explorer som første båt. Båtplass ble fikset i våres, båtførerprøven i april, og første båttur på mange år var når jeg prøvde en båt for noen dager siden :) Som dere skjønner er jeg rookie på båt :)

 

Jeg har for det meste sett etter en 2005/2006 modell til rundt 200k, men fant her om dagen en 2009 modell til 235k. Den har gått ca 230 timer, og har stått inne alle år, bortsett fra de to siste hvor den ble plastet. I tillegg er det utført service og vask/stoffing av verksted hvert år. Mao er jeg relativt trygg på at motoren og skroget er godt behandlet, siden det er gjort av fagfolk (kvitteringer foreligger) Dog kan det se ut som den ikke er like godt behandlet innvendig - tror f.eks ikke den er vasket så ofte gjennom sesongen, og kanskje heller ikke ved sesongslutt. Det var mye skitt og mye salt + + på inventaret, og det er her min uvitenhet kommer inn; Er dette ting som vanskes (lett) av og kan bli blankt og fint igjen, eller blir det litt som et dusjkabinett hvor kalk er vanskelig å få bort? Treverket her antar jeg kan pusses og oljes? Lurer også på om gulvet her faktisk er teak eller om det er et vedlikeholdsfritt alternativ (som kanskje er like bra?) Kalesjen var veldig falmet og jeg tror også det var en del jordslag på den, men det må man kanskje forvente etter 8 år? Han navnte også at kalesjen som oftest var av i havna når det var finvær, men om det plutselig kommer regn så rekker man jo ikke alltid å komme seg dit å sette den på. Spiller sånt noen rolle?

 

Det skal sies at selgeren påpekte at han ikke hadde rukket å vaske båten før jeg kom, og at dette ville bli gjort før salg. Problemet mitt er at jeg er et petimeter og har en del støv på hjernen, så det er vanskelig å se forbi det.

 

Synes dette er en vanskelig avgjørelse å ta. Jeg vil gjerne ha en strøken båt, men skal ikke kjøpe ny. Og jeg vet at når man kjøper brukt så er ikke ting alltid strøkent, og jeg vet godt at det er motor og skrog som er det viktige her. Men når båten skal brukes gjennom sommeren så er en ren og fresh båt ganske viktig for trivselen :)

 

Håper dere kan ta dere tid til å se over bildene og kommer med en ærlig tilbakemelding - så håper jeg vi sees på sjøen i denne eller en annen båt i løpet av kort tid :)

 

Bilder: https://goo.gl/WPKi9d

 

Mvh

Per

Redigert av iPat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så ille ut men samtidig ikke så ille ut att det ikke går ant å få pent med noen timer med skrubbing/polering osv. Di utvendige merkene går lett bort ved å bruke rette produkter. Jeg kunne godt ha kjøpt den båten men ville brukt tilstanden for å prute. Den rusten som vises på bildene går mest sannsynlig bort ved å polere/rubbe områdene. Jordslaget på kalesjen så ikke så ille ut så det går nok og bort ved en litt god vask. Så får du prutet på båten så kan kjøpet være bra. MEN ved en så slørvete eier så er det lurt å sjekke nøye på motor osv 

www.scooterforum.no

Link to post
Share on other sites

Er enig med de andre her. En skikkelig vask og polering + div, gjør nok susen her. Hadde selv en 07 mod.som var blå på skroget, men denne som du viser, har vel de "nye" fargene med grå stripe. Min hadde laminat på dørken, så den var grei å rengjøre. Vanskelig å se motoren, om det er en Optimax eller en firetakter som henger bak. Veldig god i sjøen, og en fin turbåt.

Link to post
Share on other sites

Tror du har Laminat.

Foreldrene mine har helt lik båt de kjøpte helt ny i 2007, som da var overligger fra 2006. Da fikk de beskjed om at siden det var overligger fra 06 var det ekte teak for Askeladden skulle fra og med 07 kun selge laminat....

 

Men er ellers en bra båt, de har sin enda etter 10 år. Men funksjonen for ryggsete på babord side har en slarkete og dårlig patent fra askeladden, og kalesjen-opplegget fra båten er rett og slett kjempe tungvindt. Vi har så å si aldri hatt med kalesjen i båten engang.

 

Anbefaler også større enn 115hk, da den må jobbe fælt for å bare holde 30 knop, føles rett og slett for lite på den båten.

Men, har ikke prøvd lik båt med noe annet. Denne jeg snakker om har Mercury 115 firetakt.

Link to post
Share on other sites

Nerdy skrev for 5 timer siden:

Tror du har Laminat.

Foreldrene mine har helt lik båt de kjøpte helt ny i 2007, som da var overligger fra 2006. Da fikk de beskjed om at siden det var overligger fra 06 var det ekte teak for Askeladden skulle fra og med 07 kun selge laminat....

 

Men er ellers en bra båt, de har sin enda etter 10 år. Men funksjonen for ryggsete på babord side har en slarkete og dårlig patent fra askeladden, og kalesjen-opplegget fra båten er rett og slett kjempe tungvindt. Vi har så å si aldri hatt med kalesjen i båten engang.

 

Anbefaler også større enn 115hk, da den må jobbe fælt for å bare holde 30 knop, føles rett og slett for lite på den båten.

Men, har ikke prøvd lik båt med noe annet. Denne jeg snakker om har Mercury 115 firetakt.

Stemmer nok det du sier her, at dørken har laminat. Jeg hadde en 07 mod. som hadde laminat på alt "treverk" ombord. Er også enig ang. ryggsete på babord side, at dette var noe lealaust. Kalesjen syntes jeg var grei nok å rulle sammen, men den måtte jo alltid stå i en "targa" stilling når man kjørte, hvis man ikke tok den helt av. Tror også det var standard med slik ei "light duk" kalesje. Disse kunne bli ganske falmet og fiolette etter en del års bruk. Hadde også en 115 efi bakpå, som var grei nok hvis man var en eller to i båten, men en 140 hk. hadde nok gjort susen med flere personer/tyngde ombord.

Link to post
Share on other sites

Jeg har forgjengeren 2002 mod med 115 EFI..  det er akkurat nok, men har ikke behov for rask akselrasjon. veldig driftsøkonomisk på 4000 omdr. Kunne tenkt meg 150hk

må si den båten du har lagt ut bærer preg av lite vedlikehold og shine! min båt som er mye eldre er mye blankere og finere.Men jeg har båt og bil pussing som hobby!  Kjøpte ny HH kalesje for tre år siden, dyr men bra!todelt kalesje er best på sånn type båt synes jeg. noen har vel paneler på sidene, men her i Trøndelag er det skjeldent fint nok til å kjøre helt uten, så vi beholder stort sett den forreste. 

IMG_0049.jpg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...