Jump to content

Hvordan feste heve-, og senkbar motorbrakett til skrått akterspeil?


littmild

Recommended Posts

Har bestilt ny og større/tyngre utenbordsmotor til seilbåten, og må ha ny brakett(https://www.marineshop.no/interiør-eksteriør/braketter/motorbrakett/motorbrakett-hvit-plast-20-hk-108931-p0000098073), braketten er større enn den jeg har fra før tror jeg, og den må flyttes noe opp, akterspeilet mitt skrår innover, og løsningen på dette nå ser slik ut:

 

20170525_114930.jpg.1e9f1ad8fd79ea983f4fbba7e5096c39.jpg

 

Spørsmålet er, hvilket materiale kan jeg bruke for å lage en ny slik "kloss"? Tenkte på å laminere sammen vannfast finer med epoxy til en kloss og så skjære ut?

 

Noen andre ideer eller løsninger? For ordens skyld er det en 9,9hk/46 kg som skal på her :)

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Hvorfor må du flytte opp? Generelt sett best å ha propellen så lavt som mulig. Og hva er galt med klossen du har? Du kan eventuelt vurdere å laminere den inn med glassfiber og epoxy? Hvis du må lage ny  er selvsagt teak eller eik et godt valg, men jeg ville også tenkt høyverdig polyehylen (UHMWPE), su kan jo høre hva disse skal ha for å lage en kloss:  http://industriplast.no/spesialproduksjoner/plater-og-maskinering/

Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker å flytte den opp litt fordi motoren nå sitter VELDIG lavt, motoren går lett under selv i moderat sjø, så jeg ønsker å ha propellen i ca samme høyde som den er i dag, men stammen er lenger så jeg kan ha motoren litt høyere.. Klossen jeg har nå er jeg usikker på om passer til den nye braketten.

 

Takk for tips til materialvalg, jeg er ganske blank på dette her :)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde litt dårlig tid og måtte ta det jeg hadde, og det var bare en trelist som fungerte som kjernemateriale. Men det kunne like gjerne vært isopor eller papp. Styrken ligger uansett i lamineringen med glassfiberduk og epoxy. Se flere bilder her: 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

...bare at fremgangen min er nok hakket mer stillestående :lol: Hjelper ikke at jeg bor 3 timer unna båten min.. Blir for lite tid til både å jobbe på den og å seile, men de få døgnene jeg har i den er verdt alt, alltid de mest minnerike turene.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Endte opp med å plaste inn en svær plate med 25mm finer av høy kvalitet(mange lag), boret hull i den for luft og klinte den fast med polyestersparkel så det tøyt ut av hullene, plastet den inn med 3 lag glassfiberstrie, utenpå skroget monterte jeg en plate 10mm King Star Board, braketten fra marineshop var vinkeljusterbar :) Bolter tvers gjennom, megastivt.

 

Har ikke fått testet det med motoren da, ble tidliger i år rammet av akutt 10-fotssyke og spontankjøpte en Bavaria 32, kanskje ikke det lureste når man allerede har en båt man bruker for lite, men pytt, rakk å seile 1000 nm bare i sommer, Oslofjorden/Skagerak/Vestlandet/Trøndelag, 120 overnattingsdøgn i båten så langt. 

 

Slik så det ut under den gamle "forsterkningen", ikke mye å skryte av:

 

l2.jpg.dfeab4ae4abc44f4f16a297488410625.jpg

 

Rengjort, delvis pusset, og tegnet opp:

 

l4.jpg.1478ab35ddd008afca94cb88cf4db10a.jpg

 

Platen, vi kuttet vekk den som stikker ut til høyre, ville ikke gitt mye mer stivhet og ville vært en pain å plaste inn. Hull for å unngå luftlommer i sparkelen under:

 

l1.jpg.ad021980695006088b80d34607fa249d.jpg

 

Ferdig plastet inn:

 

l3.jpg.9be1fca4d6f36db4338b3532889086b1.jpg

 

Braketten på utsiden, testet med 100 kg uten at det flekset stort i akterspeilet, STOR forbedring:

 

l5.jpg.ddce74caf4f6064888d3ec9290664017.jpg

 

l6.jpg.d2dce7a52ac6c367d596b970737f5719.jpg

 

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...