Jump to content

Rutiner i en nødsituasjon, om båten kantrer?


PiperBill

Recommended Posts

Jeg lurer på om folk har eller har tenkt gjennom hva man skal gjøre i en nødsituasjon til sjøs. Hadde en svært ubehagelig opplevelse forrige søndag på vei hjemover. Det blåste 12 – 14 m/s akter fra og vi hadde mye aktersjø. Mye strømninger mot vinden også slik at det var mye bølger med kort avstand i mellom. Det gikk greit helt til vi kom in i et område der det var bølger fra alle kanter. Kalles for «confused sea» på mitt språk men er usikker hva det heter på norsk. Jeg så ikke hva som skjedde men antar at det kom en bølge bakfra men mot barbord side. Mistet fullstend styring og holdt på å kantre. Båten er en 24 fots halvplaner (Bever 740).

Hadde vi kantret og havnet i sjøen så tror jeg vi hadde vært ille ute selv om vi hadde på oss redningsvest. Så hva gjør man i en slik situasjon da båten kantrer?

Link to post
Share on other sites

Ytterst sjelden at en lystbåt kantrer, føles ofte mye verre en det er..

 

Skulle den mot formodning vippe rundt, er det vel å holde sammen, og gjerne i nærheten av "hvelvet" båten, vist den flyter..

Har du vest på, er det jo en kjempe fordel..., vist ikke, ha gjerne vester i umiddelbar nærhet i ekstremt dårlig vær.., gjerne også håndholdt VHF om en har..

Der vil være tusen scenarioer i en slik situasjon, så vanskelig med noen facit..

 

Link to post
Share on other sites

v. mann over bord, er ihvertfall pri en for de ombord å ikke slippe personen av syne, hvis mulig skal en av mannskapet ha det som eneste oppgave. 

 

øv på mann overbord. kan være artig i kombinasjon med bytte av patroner i vestene :)

 

sørg for at flest mulig av de ombord klarer å manøvrer båten.

 

ved alle mann overbord blir det værre... kjøp en epirb (personlig nødpeilesender, håndholdt vhf er også bra, men rekkevidde er begrenset.), da vil posisjon være kjent for redningsmannskaper. man er veldig vanskelig å finne på havet. 

 

detter man uti uten at båten kantrer, så må stige el. være innen rekkevidde så man kan komme seg ombord igjen.

 

nødraketter er lurt å ha ombord, kanskje en sånn tåkelur på sprayboks også. ha slike ting liggende klart i en grab-bag man kan få med seg i en fei. 

 

hvis mulig bli ved den kantrede båten, blir den flytende opp ned kan man klatre oppå  og holde varmen. uansett vil båten være bedre synlig enn bare personer, så lurt å bli ved den, om man ikke kan svømme til land.

 

det sies at det gjerne er den havarerte båten som blir funnet, mens mannskap som har gått i flåta og lagt ivei er borte for alltid. vet ikke om det er sant, men man skal tenke seg godt om før man forlater båten. man kan jo gå i flåta, men hvis båten ikke synker vil den jo ha vann og proviant man kanskje kan få tak i etterhvert også. 

 

ha vhf ombord og lytt alltid på kanal 16, så er det større sjanse for at de med håndholdt vhf får nytte av den når de ligger i vannet.

 

det fins vakuumpakka overlevelsesdrakter som tar minimal plass og ikke koster en vanvittig formue. kan være lurt å ha liggende på lur, og ikke vente for lenge før man tar på seg.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis båten plutselig begynner å ta inn vann, og mye, så kan den vel ganske fort synke.

Flytevest vil selvfølgelig være en god ting å ha, men er det flere flyteting vi har i båten som kan ha noe for seg å kaste i sjøen. Hva med f.eks. puter, flyter de såpass at de gir litt oppdrift. De fleste har vel også flere vester ombord enn personer, og alle bør være lett tilgjengelig.

Men hvis båten tipper rundt så synker den altså ikke, fordi det er en luftlomme der inne? Da er vel det den beste plassen å være, også for de som er havnet utenfor?

Link to post
Share on other sites

Ikke før nå har jeg forstått nytteverdien av å ha VHF ombord. Det ville vært nærmest ( om ikke helt) umulig å ringe RS på mobile tlf. Da er VHF høyt på prioriteringsliste før sommerferie og en planlagt tur nedover svenskekysten. Jeg er rimelig sikker på at båten min ville rettet seg opp igjen hvis den gikk rundt da motoren er langt nede i kjølen og veier ca. 250 kg. Men om den tar inn såpass med vann at den synker likevel vet jeg jo ikke.

Hadde aldri gått ut i 12 – 14 ms vind men vi skulle jo hjemover. For de som er kjent med «Sekken» ytreste i Singlfjord så var det der vi var.

Link to post
Share on other sites

Jeg var der med min nyervervede gamle seilbåt, dro fra Koster søndag formiddag og ja, det var bra seil vind.  Jeg tenkte på de med motorbåt, at det kanskje kunne være ganske ubehagelig, med mye bølger fra skrått akter. For meg var det ikke så ille, men for kona som var med for første gang ble det ikke samme kosen som sydover på lørdag, vet ikke om hun er særlig interessert i å fortsette båtlivet etter dette.  Roet seg litt når vi kom I le av Hvaler øyene, både bølgene og kona,  men forholdsvis ubehagelig før det.

 

Nå har jeg kun hatt båt i 14 dager, så har ikke så mye erfaring og dermed ikke mange tips. Eneste må være, kjøp en gammel seilbåt som jeg har gjort, regner med at man fort føler seg og antagelig er litt tryggere i mye sjø og vind da. :yesnod:

 

Lagt til: Jo forresten, kanskje et tips. Jeg skal ha meg et slepeanker, til nødbruk. Hjelper ikke om man kullseiler, men kan kanskje hjelpe i en vanskelig situasjon før det går så langt? 

Redigert av Shore (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fordelen med VHF ombord er at man får tak i båter i nærheten. De responderer vanligvis langt raskere enn noen andre er i stand til, og ligger man i sjøen er dette i mange tilfeller forskjellen på liv og død. En fastmontert gir bedre rekkevidde, mens en bærbar kan bli med overbord. Derfor har jeg begge deler.

Link to post
Share on other sites

Monterte nettopp flåte for seilasen Søgne til Bodø/Lofoten selv om vi går mange i lag.Hydrostatisk utløser.

Først må du bestemme deg for om du skal gå for at båten din ikke går ned eller kantrer med den bruken du har, eller du kan bestemme deg for at den kan gjøre det.

Deretter må du velge om du vil overleve hvis denne mikroskopiske muligheten slår til.

Hvis du vil overleve må du ha nok oppdrift og varme til du blir berget. Uten vest/varmeisolasjon på vinteren går det ikke.

Du kan øke mulighetene ved å bruke vest, flytedress, overlevningsdrakt og redningsflåte samt sørge for nødsignalisering med raketter, vhf eller nødpeilesender.

Da kommer bruken inn igjen. Langt fra andre båter, alene vinterstid eller bare innaskjærs på varme sommerdager.

 

Prosedyrene er i praksis at du bør ha tenkt igjennom mulighetene før du går ut.

Link to post
Share on other sites

Prøvde meg selv ut ifra risør og nordover søndag formiddag,men måtte returnere da det ble panikk ombord,samt at talerkner og kaffetrakte fløy vegg imellom og knuste.Dette var i en princess 388 som veier ca 12 tonn.dere må ha blitt skikkelig filleristet i en bever 740:)

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev for 11 timer siden:

Ikke før nå har jeg forstått nytteverdien av å ha VHF ombord. Det ville vært nærmest ( om ikke helt) umulig å ringe RS på mobile tlf. Da er VHF høyt på prioriteringsliste før sommerferie og en planlagt tur nedover svenskekysten. Jeg er rimelig sikker på at båten min ville rettet seg opp igjen hvis den gikk rundt da motoren er langt nede i kjølen og veier ca. 250 kg. Men om den tar inn såpass med vann at den synker likevel vet jeg jo ikke.

Hadde aldri gått ut i 12 – 14 ms vind men vi skulle jo hjemover. For de som er kjent med «Sekken» ytreste i Singlfjord så var det der vi var.

 

Kjøp gjerne en flytende bærbar VHF med " distress "  knapp på..

sannsynligvis den raskeste hjelpen du kan få i en nødsituasjon på sjøen..

Link to post
Share on other sites

13 hours ago, Zitt said:

Hvis båten plutselig begynner å ta inn vann, og mye, så kan den vel ganske fort synke.

...

Men hvis båten tipper rundt så synker den altså ikke, fordi det er en luftlomme der inne? Da er vel det den beste plassen å være, også for de som er havnet utenfor?

 

Altså, det blir jo veldig situasjonsbestemt hva som skjer, men kantrer den 180 gr. blir det en luftlomme og den kan flyte. Ingen garanti, selvsagt. Tar den inn vann uten å ha kantret er vel sjansen større for at den synker. Før det blir tydelig hva båten har tenkt å gjøre bør man nok rett og slett holde seg litt unna så man ikke risikerer å bli med ned. Fort gjort å hekte seg fast i noe f.eks.

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, shaukaas said:

 En fastmontert gir bedre rekkevidde, mens en bærbar kan bli med overbord. Derfor har jeg begge deler.

 

Distress-funksjonen på fastmonterte burde kunne utløses remote, f.eks. fra håndholdt, fins det sånne varianter?

Link to post
Share on other sites

Vi har laminerte lapper lett synlig og med stor skrift med en kortfattet prosedyre om  hva som skal gjøres ved MOB og Evakuering. Kantrer båten plutselig er det ikke mye man kan gjøre på forhånd foruten å ha redningsflåte som løses ut av seg selv. I din situasjon høres det ut som du tok en feil avgjørelse ved å gå ut med tanke på forholdene som var.

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev for 2 timer siden:

 

Distress-funksjonen på fastmonterte burde kunne utløses remote, f.eks. fra håndholdt, fins det sånne varianter?

Hvis du har måttet forlate moderskipet, så er kanskje ikke rekkevidden på den fastmonterte så lang likevel :wink:

Om du faller overbord, så ser jeg poenget :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Når og hvis situasjonen er SÅ prekær at man regner med å trille eller forlise på annet vis, har gjerne uværet/situasjonen vedvart en stund! På med overlevningsdrakter om man har, eller rett og slett ligge på været å holde klar av land, med kommunikasjon via VHF til / kystradio evnt. RS. Utløsing av redningsflåte om ikke automatisk utløsning kan også vurderes om man har! Ikke minst holde hodet kaldt og ikke få panikk....som kan være letter sagt enn gjort :-)

Link to post
Share on other sites

Med VHF kan du si i fra til kystradioen hvor du skal så sjekker de deg opp etter avtalt tid om alt er ok, og  med DSC kan du sende nødmelding med posisjonsangivelse. Men er båten kantret i stor sjø kan jo det være vrient, da kan det være bedre med en personlig nødpeilesender PLB festet på vesten eller en hydrosratsisk utløsbar EPIRB . 

Uansett: kanterer du, bli ved båten. Prøv å klatre opp på kjølen

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Står mye om utstyr her. Første regel er å forholde seg til en skikkelig værmelding. Småbåtvarselet eller ring nærmeste kystradio på 120 og spør. 0216 RS servicetelefon hjelper også

 

liten båt med uerfarent mannskap har ikke noe ute i dårlig vær. Så enkelt er det. 

 

Værste som skjer med motorbåt er når den ikke har fart nok til å holde følge med bølgene. Da kan den bli flippet rundt. 

Da er det bedre å få snudd med baugen mot sjøen. 

 

PLB er klokt. VHF er etter min mening helt nødvendig. Vest er et krav. Og bli ved båten om den kantrer. Man søker alltid etter båten først. 

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Veldig mange gode råd i tråden her. Har selv opplevd å "kjøre meg fast" i for stor sjø og for mye vind i småbåt og vært redd for å velte. I ettertid så har jeg tenkt litt på hva jeg kan gjøre før jeg går ut i småbåt i områder som potensielt og relativt kjapt kan by på vær/sjø som er farlige for småbåt. 

 

Konkret er jo kunnskap/kjennskap til området i den vindretningen som er. Hvor er det værre sjø enn andre plasser pga strøm osv. Hvor er det le, eller muligheter for å søke le. Og om jeg feks skal krysse et stykke, er det noe "point of no return", altså hvor langt ut går jeg før jeg skjønner at når det er sånn her, ja da kan jeg like godt snu for da vet jeg at det er for dårlige forhold lengre ute. 

 

Planlegging ifht alternativ og det å være defansiv så en ikke gjør store feil. 

Link to post
Share on other sites

Så har vi jo fenomenet motorstopp der selv allright vær kan være kritisk nok.

Drivanker der det er for dypt for vanlig anker, og ikke minst ankring i baugen på båten. Spesielt på små daycruisere og lignende. Kan fort bli kritisk om man ligger med hekken mot bølger eller sidesveis. Da blir for en 22 foter ganske liten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...