Jump to content

LiFePo4, bør jeg velge med prismatiske celler?


Artekno

Recommended Posts

Kjære noen... Leser så øya svir og mobilen blir varm om LiFePo4 batterier. Blir ikke klok på dette med sylindriske celler vs prismatiske celler i batteriene.
Hva er best egnet, holdbart, økonomisk osv?

Trenger et stk 100Ah LiFePo4 batteri. Hvor bør det kjøpes, og hvorfor?

Har forsøkt samme forespørsel i andre fora, men det eneste som dukker opp er noen få som har kjøpt et spesifikt sted, og er fornøyd med kjøpet. Ingen er så langt bevisst forskjellen på batteri med sylindriske og prismatiske celler....

 

Er klar over mange tidligere tråder. Men enten er de dynget ned med tung tung tung faglig diskusjon, eller så er de utenfor det jeg lurer på...

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Har ikke peiling på det du spør om men jeg har kjøpt 2 stk 100Ah fra makspower.no. har hatt mine i snart 3 år og de virker 100% som de skal enda. Videre vet jeg at han har levert batterier til snart 250 båter. Han sier at alle er i produksjon og bare hatt 2 reklamasjoner, de to dreide seg om at batteripolene var dratt til for hardt og ble ødelagt. Disse to har fått nye batterier. 

 

Pga erfaring, kvalitet (opplevd og fortalt), kundeservice er jeg ikke i tvil hvor jeg handler neste gang. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Her er en påstand fra en leverandør av batterier med prismatiske celler:

 

"Skanbatt litiumbatterier er bygget av prismatiske LiFePo4-celler, som er den aller mest stabile og sikre typen av litiumceller. Et 100Ah batteri inneholder kun 4 prismatiske celler og har dermed 8 skrudde tilkoblinger internt i batteriet, sammenlignet med tilsvarende batteri med sylindriske celler som har 266 loddepunkter fordelt på 133 celler.

Dette gjør batteriet meget stabilt og langt mindre sårbart for feil i produksjon, støt og annen bevegelse og håndtering."

 

Prisforskjell av betydning til feks Makspowers tilbud er det ikke. Det skiller en tusenlapp. 
Som jeg skrev i innledningen har jeg så langt ikke møtt noen, annet enn leverandører, som påpeker forskjellen på disse to typer LiFePo4 batterier. Det syns jeg er besynderlig.

 

https://seatronic.no/nyheter-hos-seatronic/skanbatt-litium-lifepo4-12v-batteri-med-innebygget-bms

Redigert av Artekno (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg ikke egen erfaring, så jeg prøver å lese meg opp. Men basert på livets generelle skole tenker jeg jo at Murphy dukker opp innimellom. Og med 133 breaking points vs 4, så gjør jeg meg noen refleksjoner. Om det er riktig? Aner ikke...

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Tror ikke du vil få et klart svar på dette, for smaken er som baken. Noen skryter villt av maksbatt mens andre aldri ville hatt dem. Noen kjøper billigste og noen kjøper dyreste. Erfaringen med batteriene er ikke så stor ennå at det er grunnlag for å si at det ene er bedre en det andre. På toppen av det hele skal man være forsiktig med si si noe bastant for meningene er så sprikende at man risikerer å starte noe stort, om du skjønner hva jeg mener. Finnes flere tråder her på bp om de forskjellige batteriene, så jeg anbefaler heller å lese disse for så å følge din egen magefølelse. 

Eneste jeg tør si er at det er ikke alltid det billigst er det beste. Noen ganger ja, men slettes ikke alltid.

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er merkelig hvor mange som har en mening for eller mot LiFePo4 batterier, mot hvor lite respons man får på et teknisk spørsmål om det samme. 

 

Min teori er at 4 celler som er skrudd sammen nødvendigvis må være mer "Murphy Proof" enn 133 stk som er sveiset eller loddet sammen på kryss og tvers. Om jeg har rett? Det må da fanden vite...

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Artekno skrev 12 minutes ago:

Det er merkelig hvor mange som har en mening for eller mot LiFePo4 batterier, mot hvor lite respons man får på et teknisk spørsmål om det samme. 

 

Min teori er at 4 celler som er skrudd sammen nødvendigvis må være mer "Murphy Proof" enn 133 stk som er sveiset eller loddet sammen på kryss og tvers. Om jeg har rett? Det må da fanden vite...

 

Min magefølelse sier også det, uten at jeg har noen kompetanse på området. Var inne på tanken å sette inn lithium i år, men valgte å vente til prisene ramler litt. Jeg så på Victron, men de er fortsatt litt for dyre. Vet firma som er begynt å innstallere lithium i båter, men de nekter å sette inn noe annet en Victron. Vet også at Hellanor er begynt å "skaffe" lithium, men de kjører da som Seatronic på Skanbatt sine batterier. Tegninga for hvilken teknologi ligger der...

 

Skummelt å si for bastant her inne hva men mener for da blir man arrestert med en gang. Snakker da av erfaring ;) Men som sagt meningene og følelsene på området er sterke her på forumet, så jeg tror rett og slett ikke du får noe klart svar på ditt spørsmål. 

 

Redigert

Mener å ha lest her på forumet at man klarte ikke å kjøre inn så mange ampere på maksbatt som teknologien skulle tilsi. Det var nevnt at BMS sperret, men det ble igjen sagt som umulig av andre. Så du må nesten vurdere selv.

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som andre i denne tråden, jeg kan ikke svare på ditt spesifikke spørsmål.

 

Men min første tanke: er prismatiske laget fordi sylindriske er belemret med problemer?

Er det kjent at disse loddepunktene ryker, så mange har fått dette problemet?

Eller har prismatiske batterier, som en "bieffekt" en teoretisk fordel på et punkt som egentlig ikke er et problem? Har følelsen av at det er mye av slikt for tiden...

Uansett; hvis et loddepunkt ryker så er vel dette en garanti / reklamasjonssak, uansett batteri?

 

NB! Ren synsing, beklager at jeg ikke kan svare på ditt egentlige spørsmål

Link to post
Share on other sites

Vi som forbrukere i Norge scorer stort på produktansvar og Kjøpsloven. Men det hjelper jo lite om gørrføyka står oppetter leideren midt ute i Atlanteren. 

Jeg aner ikke om denne "fordelen" hjelper på noe som egentlig ikke er et problem. Kan hende. Men jeg er veeeeldig glad i å eliminere breaking points, generelt. Og i båt spesielt. 

 

En annen sak. Hvordan holder BMS orden på intet mindre enn 133 celler i et batteri med sylindriske celler? Å styre ladestrøm til 4 celler, la gå. Men 133?? Er de delt opp i grupper på et visst antall? Hva da med ulikheter cellene i mellom? 

 

Je ne sais pas...

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Sjøfare skrev 4 minutes ago:

Som andre i denne tråden, jeg kan ikke svare på ditt spesifikke spørsmål.

 

Men min første tanke: er prismatiske laget fordi sylindriske er belemret med problemer?

Er det kjent at disse loddepunktene ryker, så mange har fått dette problemet?

Eller har prismatiske batterier, som en "bieffekt" en teoretisk fordel på et punkt som egentlig ikke er et problem? Har følelsen av at det er mye av slikt for tiden...

Uansett; hvis et loddepunkt ryker så er vel dette en garanti / reklamasjonssak, uansett batteri?

 

NB! Ren synsing, beklager at jeg ikke kan svare på ditt egentlige spørsmål

Litt interessant det der med garanti. For det første hvor lang garanti er det og hvor lang reklamasjonsfrist? Neste er om et sveisepunkt ryker, hvor lett er leverandør da å ha med å gjøre? Kommer de til å si at du har tappet det ned??? Nei, jeg tror jeg ville stolt på magefølelsen selv om det koster litt mer

Link to post
Share on other sites

Artekno skrev 7 minutes ago:

Vi som forbrukere i Norge scorer stort på produktansvar og Kjøpsloven. Men det hjelper jo lite om gørrføyka står oppetter leideren midt ute i Atlanteren. 

Jeg aner ikke om denne "fordelen" hjelper på noe som egentlig ikke er et problem. Kan hende. Men jeg er veeeeldig glad i å eliminere breaking points, generelt. Og i båt spesielt. 

 

En annen sak. Hvordan holder BMS orden på intet mindre enn 133 celler i et batteri med sylindriske celler? Å styre ladestrøm til 4 celler, la gå. Men 133?? Er de delt opp i grupper på et visst antall? Hva da med ulikheter cellene i mellom? 

 

Je ne sais pas...

Jeg tror du har bestemt deg allerede ;) 

Som vi sier i Tromsø; Peis på :) 

Link to post
Share on other sites

Skal du ha full kontroll på alle celler så tror jeg du må på ekstern BMS. Uten å vite det så tror jeg ikke disse billigbatteriene har så veldig intelligent BMS. Leste litt på Victron sine batteri og BMS, kan synes som pm de er av en helt annen klasse en både maksbatt og Skanbatt sine saker. Der overvåker bms hver enkelt celle. Er det en som en "underladdet" så tapper BMS noen ampere av de andre cellene for å få alle likt ladet opp.

Koster litt mere, eller mye mere. Om det er verdt det? Vet da f...

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Victron koster helt hinsides mye, faktisk. 

 

Jeg har ikke bestemt meg. Har En knekt blybank ombord med hvilespenning som detter til 12,4 volt uten forbruk. Den må byttes, ellers blir ølen varm.

 

Rent likviditetsmessig burde jeg kjøpt et AGM og forsøkt etter beste evne å holde liv i det i noen år. Det gir penger til overs til et monokrystallinsk solcellepanel og en god regulator.

 

Men med god erfaring fra lithiumbatterier på alle plan er det godt mulig å prioritere om en smule og samtidig få lettet styrbord side for 40-50 kilo bly. Jeg mangler plass ombord. Båten ble designet på en tid hvor "forbruk" ombord var lanterner, og kun det. 

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Holder ikke en BMS kontroll på 4 seriekoblede banker med en eller flere celler? Innen en paralellkoblet "bank" på 3V, skal det vel godt gjøres av cellene får forskjellig lading? Hvordan detekteres dette i tilfelle, spenningen er jo lik...

 

Dvs, tror ikke en BMS har så forskjellig jobb om det er 4 eller 400 celler, da det er 4 banker x 3v som skal kontrolleres, og den skal sørge for at alle bankene er likt oppladet, dvs at det er 4x3V. Eller er jeg helt på jordet her?

 

kan jo være at ett batteri med 400 celler har splittet i mange flere banker, la si 10 og 10 celler er paralelle, da vil jo en bms få mer å jobbe med.

 

TA

Link to post
Share on other sites

trulsant skrev 33 minutes ago:

Holder ikke en BMS kontroll på 4 seriekoblede banker med en eller flere celler? Innen en paralellkoblet "bank" på 3V, skal det vel godt gjøres av cellene får forskjellig lading? Hvordan detekteres dette i tilfelle, spenningen er jo lik...

 

Dvs, tror ikke en BMS har så forskjellig jobb om det er 4 eller 400 celler, da det er 4 banker x 3v som skal kontrolleres, og den skal sørge for at alle bankene er likt oppladet, dvs at det er 4x3V. Eller er jeg helt på jordet her?

 

kan jo være at ett batteri med 400 celler har splittet i mange flere banker, la si 10 og 10 celler er paralelle, da vil jo en bms få mer å jobbe med.

 

TA

Har ingen erfaring med Lifepo4 men det reklameres av enkelte for cellebalansering i bms. Men med Li-Po har jeg erfaring. Og der er cellene ute av balanse til hver eneste lading. Hvordan Li-Po laderen min balanserer de har jeg ikke satt meg inn i, men her ser du forskjell på volt i hver enkelt celle. Så enkelt er det ikke med Lifepo4 som har omentrent samme spenning hele vegen, fra topp til bunn. 

Link to post
Share on other sites

trulsant skrev for 8 timer siden:

Holder ikke en BMS kontroll på 4 seriekoblede banker med en eller flere celler? Innen en paralellkoblet "bank" på 3V, skal det vel godt gjøres av cellene får forskjellig lading? Hvordan detekteres dette i tilfelle, spenningen er jo lik...

 

 

I et batteri med sylindriske celler så forestiller jeg meg at det er slik du beskriver. At mange små celler er seriekoplet og parallellkoplet i et system som gir en sluttspenning på "12 volt". Da kan jo umulig BMS holde styr på hver enkelt celle? I beste fall hver enkel rekke med koplete celler??

 

Og i min forestillingsverden er det i et batteri med prismatiske celler kun 4 stk "store" celler, seriekoplet til sluttspenning på "12 volt". Mytji ænklar å konntråller!? 

 

Tar jeg helt feil?? 

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg på langt nær noen ekspert på dette, men jeg har bygget noen batteripakker av 18650 sylindriske celler. Disse er blant annet benyttet i tesla sine batteripakker. 

 

Batteriene er ikke loddet sammen men punktsveiset. I serie og parallelt. 4 batterier i serie  (4x3,7v= 14,1v). Og så paralell kobler man etter ønsket ah. Er batteriene 3700mAh så trenger man 30 i parallell for å oppnå 111Ah. 

 

Disse flate cellene er også koblet slik som dette. De ligger ofte i flere lag er bygget opp på samme måte. Altså inne hver av disse 3,7v cellene som selges. Blant annet av denne leverandøren nevnt over. Fordelen med disse er at de er enkle å slenge sammen for oss sluttbrukere. Altså om jeg trenger 12v eller eks 48v til en elmotor. Mao så mener jeg konklusjonen til dere over vdr hollbarhet er feil. Når det kommer til batterier så er vedlikehold avgjørende og ikke hvilken form de er puttet inn i. Norsk leverandør er et stort pluss! Men for meg rår pengene og har selv kjøpt alle mine batterier fra Kina. Altså kun merkevare, alt annet er søppel.

 

BMS er noe dritt! Det ødelegger cellene dine. I praksis fungerer deg slik at om 1 celle er tappet lavere for strøm en resterende, så legges last på de resterende cellene for å tappe de til samme nivå som den laveste cellen. Altså kan en ødelagt celle sette i gang et helvete. Missforstå meg rett, man trenger BMS for å ha et vedlikeholdsfritt batteri. Jeg sverger dog til å ha en monitor på cellene slik at man kan følge med på helsetilstanden til batteriene. Skulle det bli behov så er bare å bytte ut en evt synder. 

Link to post
Share on other sites

Rikki Tikki skrev 39 minutes ago:

Nå er jeg på langt nær noen ekspert på dette, men jeg har bygget noen batteripakker av 18650 sylindriske celler. Disse er blant annet benyttet i tesla sine batteripakker. 

 

Batteriene er ikke loddet sammen men punktsveiset. I serie og parallelt. 4 batterier i serie  (4x3,7v= 14,1v). Og så paralell kobler man etter ønsket ah. Er batteriene 3700mAh så trenger man 30 i parallell for å oppnå 111Ah. 

 

Disse flate cellene er også koblet slik som dette. De ligger ofte i flere lag er bygget opp på samme måte. Altså inne hver av disse 3,7v cellene som selges. Blant annet av denne leverandøren nevnt over. Fordelen med disse er at de er enkle å slenge sammen for oss sluttbrukere. Altså om jeg trenger 12v eller eks 48v til en elmotor. Mao så mener jeg konklusjonen til dere over vdr hollbarhet er feil. Når det kommer til batterier så er vedlikehold avgjørende og ikke hvilken form de er puttet inn i. Norsk leverandør er et stort pluss! Men for meg rår pengene og har selv kjøpt alle mine batterier fra Kina. Altså kun merkevare, alt annet er søppel.

 

BMS er noe dritt! Det ødelegger cellene dine. I praksis fungerer deg slik at om 1 celle er tappet lavere for strøm en resterende, så legges last på de resterende cellene for å tappe de til samme nivå som den laveste cellen. Altså kan en ødelagt celle sette i gang et helvete. Missforstå meg rett, man trenger BMS for å ha et vedlikeholdsfritt batteri. Jeg sverger dog til å ha en monitor på cellene slik at man kan følge med på helsetilstanden til batteriene. Skulle det bli behov så er bare å bytte ut en evt synder. 

 

Ja, jo.. du har sikkert rett. Men det som mangler er erfaring over tid. Derfor synes jeg personlig det er veldig vanskelig å si hva som er best. Mange spørsmål står ubesvart når det gjelder disse batteriene og valg av celletyper. Blant annet hvordan miljøet i en båt med slag og dunk vil påvirke cellene. Hittil så han man ikke hørt at noen batterier ikke har tålt dette, men erfaringen er ikke lang nok ennå. I en bil så har du dekkene og støtdemperne som tar av for de verste slagene, i båt ingenting.

 

Du har sikkert rett også når det gjelder bms og at den tar ned de andre cellene for å få samme nivå som den med lavest "kapasitet". Men da er etter mitt skjønn batteriet allerede defekt uansett? 

 

Men tilbake til spørsmålet fra trådstarter så synes jeg personlig det er særdeles vanskelig eller umulig å gi et klart svar på dette da erfaringen med batteriene er for kort. Noen år til så vil man kunne svare på dette, men ikke i dag.

 

I stedet for å prøve å finne ut hva som er best teknologi og hvorfor etc, tror jeg man heller skal være opptatt med alt rundt batteriene. Men det så mener jeg dynamo, strøm, spenning, ladebegrensing kabler etc. Tror det er mye viktigere en å prøve å finne et hypotetisk svar på hvorfor den ene typen er bedre en den andre. For det koker ned til at det vet man bare ikke.

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forsåvidt enig med deg Kjellg. Dog så er jeg ikke så stresset for hvordan de vil takle det maritime miljøet. Jeg er nok optimist når det kommer til litium :yesnod:

Vdr defekte celler så er disse gjerne enkle å bytte ut. Standard for litium er typisk 3,7 volt celler som er koblet i serie for å oppnå ønsket volt(12v i båt= fire slike celler). Så mao er det bare å plukke ut synderen og erstatte den med en ny celle ?

Link to post
Share on other sites

Rikki Tikki skrev 25 minutes ago:

 

Vdr defekte celler så er disse gjerne enkle å bytte ut. Standard for litium er typisk 3,7 volt celler som er koblet i serie for å oppnå ønsket volt(12v i båt= fire slike celler). Så mao er det bare å plukke ut synderen og erstatte den med en ny celle ?

 

 

Nja.... Er vel derfor jeg spør! I et batteri med 4 store celler som er skrudd(!) så. Men i et batteri med 133 små celler som er loddet/sveiset på kryss og tvers(?), så tenker jeg det er ganske umulig å finne den ene som er gåen. -Altså i det minste ikke et DIY-prosjekt.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev 8 minutes ago:

mitt batteri har innebygd bluetooth, det er i hvertfall veldig kjekt for å følge med på status for de ulike cellene.

 

 

Men da er vi vel over på Victron? Har sååå lyst på dem ;) Hadde tenkt å gå for dem i år, men syntes prisene var litt høye ennå så jeg satte inn noen sønnak jeg fikk billig. Om de holder 3-4 år så håper jeg Victron har ramlet så mye i pris at jeg får råd til dem. Men hele "systemet" mitt er bygd klart, så hos meg er det bare å sette dem inn og gjøre noen justeringer på regulator så er jeg igang. Vil sterkt anta at Victron selger løse celler..

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Artekno skrev 13 minutes ago:

 

Nja.... Er vel derfor jeg spør! I et batteri med 4 store celler som er skrudd(!) så. Men i et batteri med 133 små celler som er loddet/sveiset på kryss og tvers(?), så tenker jeg det er ganske umulig å finne den ene som er gåen. -Altså i det minste ikke et DIY-prosjekt.

 

Vet ikke om Skanbatt leverer løse celler, men jeg spurte maksbatt om det samme, og sa at om en celle er defekt så er hele batteriet ødelagt.

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev 30 minutes ago:

 

Vet ikke om Skanbatt leverer løse celler, men jeg spurte maksbatt om det samme, og sa at om en celle er defekt så er hele batteriet ødelagt.

 

 

Kjerneproblematikk...

 

 

 

Rikki Tikki skrev for 12 timer siden:

Nå er jeg på langt nær noen ekspert på dette, men jeg har bygget noen batteripakker av 18650 sylindriske celler. Disse er blant annet benyttet i tesla sine batteripakker. 

 

Batteriene er ikke loddet sammen men punktsveiset. I serie og parallelt. 4 batterier i serie  (4x3,7v= 14,1v). Og så paralell kobler man etter ønsket ah. Er batteriene 3700mAh så trenger man 30 i parallell for å oppnå 111Ah. 

 

Disse flate cellene er også koblet slik som dette. De ligger ofte i flere lag er bygget opp på samme måte. Altså inne hver av disse 3,7v cellene som selges. Blant annet av denne leverandøren nevnt over. Fordelen med disse er at de er enkle å slenge sammen for oss sluttbrukere. 

 

 

Så er det egentlig slik at de 4 "cellene" i et batteri med prismatiske celler, egentlig ikke ER 4 celler, men 4 "pakker" med celler som er satt sammen på samme måte som et helt batteri med sirkulære celler??

-I så fall, er vi like langt?  

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Artekno skrev for 8 timer siden:

Så er det egentlig slik at de 4 "cellene" i et batteri med prismatiske celler, egentlig ikke ER 4 celler, men 4 "pakker" med celler som er satt sammen på samme måte som et helt batteri med sirkulære celler??

-I så fall, er vi like langt?  

 

Jeg tenker at det faktisk er svært lett å finne ut hvilke celle som er ødelagt. 

Batteriet har fire celler, og den cellen med lavest spenning inneholder synderen. Så er det bare å måle hvilket av de 30 ish batteriene som er godkjent kvalitet og hvilke som ikke er.

Når sant skal sier så skjer det ytterst sjeldent når batterier er av samme produksjon og kvalitet. Problemet oppstår gjerne ved bruk av batterier med forskjellig kvalitet, les brukte eller billig merke.

 

Dette vil neppe være noe problem for deg, da batteriet er profesjonelt satt sammen av kvalitetsbatterier.

 

Og til spørsmålet over: det stemmer!

Feks. https://goo.gl/images/J72EiS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...