Jump to content

Ferskvanns kjøring Yamaha 4 Takter


Ida Marie III

Recommended Posts

Ok, da får jeg gå for begge deler..

Når jeg tenker etter så har jeg sett enkelte nede i havnen her, som kjører ferskvann igjennom motoren,

sannsynligvis med dette systemet, etter hver gang de har vært ute..

Er det nødvendig ? Er klar over problematikken med 4 takter og korrosjon, men hver gang..?

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Ida Marie III said:

Er det nødvendig ? Er klar over problematikken med 4 takter og korrosjon, men hver gang..?

 

Tviler jeg på, men det står i min manual (Suzuki) at man skal gjøre det. Om jeg gjør det? Nei, en sjelden gang, men alltid og grundig når båten tas opp og bruker da "øreklokker", eller spylemuffe heter det vel.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Begge deler? Det er ikke nødvendig. Dette er jo et alternativ til å kjøre motoren med klokker eller i tønne. Det er ikke noe mere korrosjon på en firetakter enn på en totakter. Begge har kjølesystem med impeller liggende i undervannshuset. Denne reversflushingen er nok grei å bruke der det er grumsete vann.  

 

Link to post
Share on other sites

GunR skrev 30 minutes ago:

Begge deler? Det er ikke nødvendig. Dette er jo et alternativ til å kjøre motoren med klokker eller i tønne. Det er ikke noe mere korrosjon på en firetakter enn på en totakter. Begge har kjølesystem med impeller liggende i undervannshuset. Denne reversflushingen er nok grei å bruke der det er grumsete vann.  

 

Så denne igjennom spylingen blir like bra som med klokker ?

Forstår det som motoren ikke kan kjøres med denne type spyling, går vannstrømmen motsatt vei, retur ut impeller huset ??

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, GunR said:

Begge deler? Det er ikke nødvendig.

 

Beklager, litt uklart. Bruker den "enkle" varianten en gang i blant når båten ligger på vannet og UTEN at motoren går, men når båten tas opp bruker jeg øreklokkene og kjører motoren varm. Med andre ord to måter å skylle på, men ikke samtidig eller hver gang.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Eh.. hvorfor spyle nå? Det er vel på høsten ( eventuelt når båten står lenge uten bruk)  man bør spyle for å unngå at det står sjøvann i systemet over vinteren. Hvis du skal bruke motoren i sjøvann rett etterpå er vel spyling unødvendig? 

 

Jeg har en sånn spyletut på min Honda, men det blir ikke nok vannstrøm på impeller så jeg må kjøre med klokker. Sjekk med leverandør. 

Link to post
Share on other sites

Ok, da har jeg kjørt den med klokker, takker for svar...Tror jeg skal bruke det spyle systemet i ny og ne til vinteren igjen, veldig salt sjø her.

Krimart, det er sesongslutt her i Spania for meg.  Jeg reiser nå til Norge og startere en godt forsinket sesong der med Ida Marie III .. skal bli herlig...

Link to post
Share on other sites

GunR skrev for 2 timer siden:

Jeg også. Gikk glipp av at båten lå i saltere farvann. Da er det jo enkelt og greit å spyle ferskvann gjennom etter en tur. 

 

Ja, jeg skal definitivt spyle igjennom motoren fra tid til annen når jeg begynner igjen der nede..

Oppdaget ikke dette systemet før jeg fikk den på land, smarte greier egentlig..

Har også hørt at 4 takter, blant annet Honda, er mer utsatt for korrosjon en 2 taktere, men er vist delte meninger om dette stemmer....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...