Ida Marie III Startet 27.Mai.2017 Del på Facebook Startet 27.Mai.2017 Har tatt båten på land for sesongen, og skal kjøre den i ferskvann for utspyling av sjøvann. Oppdaget plutselig dette på siden av motoren. Tror det er ment for igjennom spyling, men blir det like bra som igjennom impelleren ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 27.Mai.2017 Del på Facebook Svart 27.Mai.2017 Den kan vel kun brukes når motoren ikke er i gang så øreklokker og motoren i gang til den er varmet opp er nok det riktige, i alle fall hvordan jeg har praktisert det i alle år. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 27.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2017 Ok, da får jeg gå for begge deler.. Når jeg tenker etter så har jeg sett enkelte nede i havnen her, som kjører ferskvann igjennom motoren, sannsynligvis med dette systemet, etter hver gang de har vært ute.. Er det nødvendig ? Er klar over problematikken med 4 takter og korrosjon, men hver gang..? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 27.Mai.2017 Del på Facebook Svart 27.Mai.2017 1 hour ago, Ida Marie III said: Er det nødvendig ? Er klar over problematikken med 4 takter og korrosjon, men hver gang..? Tviler jeg på, men det står i min manual (Suzuki) at man skal gjøre det. Om jeg gjør det? Nei, en sjelden gang, men alltid og grundig når båten tas opp og bruker da "øreklokker", eller spylemuffe heter det vel. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
GunR Svart 27.Mai.2017 Del på Facebook Svart 27.Mai.2017 Begge deler? Det er ikke nødvendig. Dette er jo et alternativ til å kjøre motoren med klokker eller i tønne. Det er ikke noe mere korrosjon på en firetakter enn på en totakter. Begge har kjølesystem med impeller liggende i undervannshuset. Denne reversflushingen er nok grei å bruke der det er grumsete vann. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 27.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2017 GunR skrev 30 minutes ago: Begge deler? Det er ikke nødvendig. Dette er jo et alternativ til å kjøre motoren med klokker eller i tønne. Det er ikke noe mere korrosjon på en firetakter enn på en totakter. Begge har kjølesystem med impeller liggende i undervannshuset. Denne reversflushingen er nok grei å bruke der det er grumsete vann. Så denne igjennom spylingen blir like bra som med klokker ? Forstår det som motoren ikke kan kjøres med denne type spyling, går vannstrømmen motsatt vei, retur ut impeller huset ?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 28.Mai.2017 Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 (redigert) 8 hours ago, GunR said: Begge deler? Det er ikke nødvendig. Beklager, litt uklart. Bruker den "enkle" varianten en gang i blant når båten ligger på vannet og UTEN at motoren går, men når båten tas opp bruker jeg øreklokkene og kjører motoren varm. Med andre ord to måter å skylle på, men ikke samtidig eller hver gang. Redigert 28.Mai.2017 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Krimart Svart 28.Mai.2017 Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 Eh.. hvorfor spyle nå? Det er vel på høsten ( eventuelt når båten står lenge uten bruk) man bør spyle for å unngå at det står sjøvann i systemet over vinteren. Hvis du skal bruke motoren i sjøvann rett etterpå er vel spyling unødvendig? Jeg har en sånn spyletut på min Honda, men det blir ikke nok vannstrøm på impeller så jeg må kjøre med klokker. Sjekk med leverandør. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 28.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 Ok, da har jeg kjørt den med klokker, takker for svar...Tror jeg skal bruke det spyle systemet i ny og ne til vinteren igjen, veldig salt sjø her. Krimart, det er sesongslutt her i Spania for meg. Jeg reiser nå til Norge og startere en godt forsinket sesong der med Ida Marie III .. skal bli herlig... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krimart Svart 28.Mai.2017 Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 Aha, da forstår jeg . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GunR Svart 28.Mai.2017 Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 Jeg også. Gikk glipp av at båten lå i saltere farvann. Da er det jo enkelt og greit å spyle ferskvann gjennom etter en tur. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KDB Svart 28.Mai.2017 Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 Hver gang jeg tar motoren av jolla og henger den på akterspeilet, spyler jeg gjennom med varmt vann. Varmt vann løser lettere opp salt enn kaldt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 28.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 GunR skrev for 2 timer siden: Jeg også. Gikk glipp av at båten lå i saltere farvann. Da er det jo enkelt og greit å spyle ferskvann gjennom etter en tur. Ja, jeg skal definitivt spyle igjennom motoren fra tid til annen når jeg begynner igjen der nede.. Oppdaget ikke dette systemet før jeg fikk den på land, smarte greier egentlig.. Har også hørt at 4 takter, blant annet Honda, er mer utsatt for korrosjon en 2 taktere, men er vist delte meninger om dette stemmer.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.