Jump to content

Seastar hydraulikkstyrning hakker


MR Swe

Recommended Posts

Sansynligvis lite olje/luft i systemet. Etterfyll olje og se om det hjelper. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Instruksjonsboken/heftet for styringen beskriver en rutine for å lufte. Prøv dette. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Kjøp en flaske med sea star olje. Sørg for at det følger med slange. 

 

Monter slangen på oljeflasken, deretter på rattpumpen, snu flasken slik at oljen renner ned i rattpumpen, stikk hull i bunnen oljeflasken, deretter ratter man høyre/venstre. 

 

Ha filler tilgjengelig. Det blir fort en del søl. 

 

Ellers så finnes det kanskje noen lufteventiler? 

 

Sjekk evt her : http://bfy.tw/C2nY

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Ny styrepumpe er kjøpt inn fra seastar da ventimerne var gåen på den gamle..bestilte extra orb fitting da jec har autopilot.. satt den nye enheten på pmats og slangerne til styrningen...alt ok..da var det bara autopiloten kvar..drev i en timme utan få fast muttern på orb..var gang jeg skulle skruve fast den vred seg muttern litt og den gikk på sjevt.. etter mye søkandes såg jeg på koblingen på det gamle huset og der er det andre gjenger på autopilot inngangen..er line stor i diameter men gjerngerne er ikke så tetta som på den orb fittingen jeg fått. Ahhh ferien begynner om en uke og skjenner paniken før båtferien begynnner dåligt..drar til maritim som selger seastar men fikk nok like dåligt svar fra de som om jeg gått in og spurt på rema 1000. Autopiloten er simrad ap  14 eller 12... noen som vet om det finnnes en annnen orb fitting dom passer til autopiloten

Link to post
Share on other sites

Har du byttet slangene også i og med at det nå ikke passer på autopilotpumpa?

 

Om du tar med pumpa og slangene/fittingsen til Tess, Hydroscand eller tilsvarende så får du det du trenger. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Siste koblingen til autopiloten er montert ..lufter systemet med maskin...tar test turen og tenker at dette går fint..putrer ut i 4-5 knop i sundet. Kjenns fint ut dette..drar på til 6-8... klikk -klikk når jeg svenger til venstre... kjennnes akkurat ut som den stopper opp litt veed klikket..drar tilbake til marinan veldig skuffet.. låter som lydet kommer fra styrehuset.. men nå har jeg akkurat byttet hele huset.. kan det vare  noe med pumpen til autopiloten?? Forrige eiere hadde bytt den pumpen innnan jeg kjøpte den... kansje det er luft i den? Er en simrad ap 14... ja ja stopper ikkke ferien som begynnet nå..få bare ta der roligt...takksam før all hjelp og tips...   ha en fin st hans helg

Redigert av MR Swe
Stavfeil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du sjekket alle mekaniske overføringer i ror-systemet?

Går styringen lett når du kobler vekk hydraulikken og sylinderen, og vrir ror-mekanismen manuelt i alle trim posisjoner?

Skal gå lett begge veier, ellers er det mekanisk feil som gjør at styringen lugger.

 

Link to post
Share on other sites

Hmmm. Når du lufter styring må også autopilot pumpen kjøres. Det er den som normalt luftes først å fyller det systemet med olje. Sveive begge veier på rattet. Så kjøre autopilot pumpe frem og tilbake noen ganger . Så lufte styring på vanlig måte. Nor star 950 er ikke den letteste båten å lufte styring på da slangene har en litt uheldig utforbakke ned til akterkabinen . På fabrikken måtte vi ofte lufte et par ganger før den var perfekt. Når vi så prøvekjørte båten hendte det ofte at jeg måtte sveive raskt fra side til side noen ganger for siste  finpuss. Om du har kjøpt samme rattpumpe igjen så skal den ha 4,5 omdreining fra side til side. Har du mer er det luft. Sjekk også for lekkasjer. 

 

Hakkete styring er tegn på luft systemet.  

Når du har autopilot har du en fordel da den vil lufte systemet for de siste boblene i slangen da den har en høyere trykk enn rattpumpa. 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...