MR Swe Startet 27.Mai.2017 Del på Facebook Startet 27.Mai.2017 Hei.. Min servostyring hakker/lugger når jeg svinger til venstre..spesielt når det er litt sjø eller fart. Låter ikke noe når båten ligger rolige eller kjør veldig sakte Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 27.Mai.2017 Del på Facebook Svart 27.Mai.2017 Sansynligvis lite olje/luft i systemet. Etterfyll olje og se om det hjelper. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
MR Swe Svart 27.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2017 Har etterfylle,med olje i toppen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Linea Svart 27.Mai.2017 Del på Facebook Svart 27.Mai.2017 Vært sånn hele tiden? eller kommet nå nylig? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MR Swe Svart 27.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2017 Kjøpte båten i høst og da var det ikke så men kjørte bare en tur da innen den togs opp. Men vart så etter jeg sjøsatt den i år Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 27.Mai.2017 Del på Facebook Svart 27.Mai.2017 Instruksjonsboken/heftet for styringen beskriver en rutine for å lufte. Prøv dette. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
TB22 Svart 28.Mai.2017 Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 (redigert) Evt. ventilen i styrepumpen som svikter Redigert 28.Mai.2017 av TB22 (see edit history) Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post Share on other sites More sharing options...
TrikkerN Lønning Svart 28.Mai.2017 Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 (redigert) Hakker? Vil det si dødgang? Redigert 28.Mai.2017 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MR Swe Svart 28.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 Nope den hakker som im det er ødelagt kulelager eller tannhjul... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MR Swe Svart 28.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 har ikke manual.. hvordan lufter men og evt sjekker den ventilen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 28.Mai.2017 Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 Spør han Google, han vet det meste. http://www.seastarsolutions.com/support-2/installation-manuals-controls-cables/installation-manuals/ Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
MR Swe Svart 28.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 takk.. men ingen som har en lathund på hvordan man gjør det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TrikkerN Lønning Svart 28.Mai.2017 Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 (redigert) Kjøp en flaske med sea star olje. Sørg for at det følger med slange. Monter slangen på oljeflasken, deretter på rattpumpen, snu flasken slik at oljen renner ned i rattpumpen, stikk hull i bunnen oljeflasken, deretter ratter man høyre/venstre. Ha filler tilgjengelig. Det blir fort en del søl. Ellers så finnes det kanskje noen lufteventiler? Sjekk evt her : http://bfy.tw/C2nY Redigert 28.Mai.2017 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MR Swe Svart 28.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 takker.. du skal jeg bare finne olje og den slangen--- Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TrikkerN Lønning Svart 28.Mai.2017 Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 Dette er slik jeg har gjort det. Men som sagt finnes det kanskje noen lufteventiler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MR Swe Svart 28.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 er det denne slangen? https://www.maritim.no/seastar-fylleslange-m-kork-og-nippel#.WSq1umiLSM8 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TrikkerN Lønning Svart 28.Mai.2017 Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 Jepp? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MR Swe Svart 5.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2017 hjelpte ikke med lufting.. samme lyd som denne Spoiler Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MR Swe Svart 17.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2017 Ny styrepumpe er kjøpt inn fra seastar da ventimerne var gåen på den gamle..bestilte extra orb fitting da jec har autopilot.. satt den nye enheten på pmats og slangerne til styrningen...alt ok..da var det bara autopiloten kvar..drev i en timme utan få fast muttern på orb..var gang jeg skulle skruve fast den vred seg muttern litt og den gikk på sjevt.. etter mye søkandes såg jeg på koblingen på det gamle huset og der er det andre gjenger på autopilot inngangen..er line stor i diameter men gjerngerne er ikke så tetta som på den orb fittingen jeg fått. Ahhh ferien begynner om en uke og skjenner paniken før båtferien begynnner dåligt..drar til maritim som selger seastar men fikk nok like dåligt svar fra de som om jeg gått in og spurt på rema 1000. Autopiloten er simrad ap 14 eller 12... noen som vet om det finnnes en annnen orb fitting dom passer til autopiloten Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MR Swe Svart 17.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2017 Bilde på de ulike gjerne Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 17.Juni.2017 Del på Facebook Svart 17.Juni.2017 Har du byttet slangene også i og med at det nå ikke passer på autopilotpumpa? Om du tar med pumpa og slangene/fittingsen til Tess, Hydroscand eller tilsvarende så får du det du trenger. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
MR Swe Svart 17.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2017 Takk..skal ta ringrunda på mandag Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MR Swe Svart 24.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2017 (redigert) Siste koblingen til autopiloten er montert ..lufter systemet med maskin...tar test turen og tenker at dette går fint..putrer ut i 4-5 knop i sundet. Kjenns fint ut dette..drar på til 6-8... klikk -klikk når jeg svenger til venstre... kjennnes akkurat ut som den stopper opp litt veed klikket..drar tilbake til marinan veldig skuffet.. låter som lydet kommer fra styrehuset.. men nå har jeg akkurat byttet hele huset.. kan det vare noe med pumpen til autopiloten?? Forrige eiere hadde bytt den pumpen innnan jeg kjøpte den... kansje det er luft i den? Er en simrad ap 14... ja ja stopper ikkke ferien som begynnet nå..få bare ta der roligt...takksam før all hjelp og tips... ha en fin st hans helg Redigert 24.Juni.2017 av MR Swe Stavfeil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Karl Norge Svart 24.Juni.2017 Del på Facebook Svart 24.Juni.2017 Har du sjekket alle mekaniske overføringer i ror-systemet? Går styringen lett når du kobler vekk hydraulikken og sylinderen, og vrir ror-mekanismen manuelt i alle trim posisjoner? Skal gå lett begge veier, ellers er det mekanisk feil som gjør at styringen lugger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Knude Svart 24.Juni.2017 Del på Facebook Svart 24.Juni.2017 (redigert) Hmmm. Når du lufter styring må også autopilot pumpen kjøres. Det er den som normalt luftes først å fyller det systemet med olje. Sveive begge veier på rattet. Så kjøre autopilot pumpe frem og tilbake noen ganger . Så lufte styring på vanlig måte. Nor star 950 er ikke den letteste båten å lufte styring på da slangene har en litt uheldig utforbakke ned til akterkabinen . På fabrikken måtte vi ofte lufte et par ganger før den var perfekt. Når vi så prøvekjørte båten hendte det ofte at jeg måtte sveive raskt fra side til side noen ganger for siste finpuss. Om du har kjøpt samme rattpumpe igjen så skal den ha 4,5 omdreining fra side til side. Har du mer er det luft. Sjekk også for lekkasjer. Hakkete styring er tegn på luft systemet. Når du har autopilot har du en fordel da den vil lufte systemet for de siste boblene i slangen da den har en høyere trykk enn rattpumpa. Redigert 24.Juni.2017 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.