Jump to content

Motorvalg til Yamarin 68 DC


R.O

Recommended Posts

Kjellg skrev 15 minutes ago:

Toppfart over 40kn holder???

når jeg skulle kjøpe båt så hadde jeg 12kn som krav. Tenkte med meg selv at båtturen er jo over når jeg er framme..

 

Kommer langt med 12 knop. Skulle gjere hatt en større båt som cruiset i 10-12 knop - en 22 DC er "familietilpassning", kone som liker dagsturer men ikke overnattinger og båtferie, unger på 7 og 10 som liker dagsturer og elsker overnattinger. Alt over 27-28 knop er uinteresseant, men Toppfarten sier også noe om hva som er uanstrengt cruisingfart...

Link to post
Share on other sites

Jeg håper det er lov her å mene at 30 knops marsfart på ingen måte er verken uetisk eller utålmodig...

Du finner mye info om hva som skjer med 150, 200 og 225. Men kortversjonen er at momentet i 4 liters 225 slår 4 syl i 200. Da har du marsfarten også med full båt som det ofte blir med barn venner og mye last...

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-yamarin-68-dc-og-68-c

 

Eller du kan velge en E-tec 200HO som gir deg ytterligere moment og lavere drivstofforbruk i den farten. Men om du mener Yamaha er svaret så for all del!

Link to post
Share on other sites

Den 200 hesteren til Yamaha er jo en ny, lett motor. Den veier vel bare 216 kg tørr, 2.8 liters firer med variable ventiltider. Bare 10kg tyngre enn min 150 hester. Vil tro den passer fint, og vil sikkert bruke litt mindre i normal cruisinghastighet. Som også vil bety lengre rekkevidde på en tank. 

Men om det er merkbare forskjeller.. 225 er jo kraftigere, og V6 låter jo bedre. Skjønt, jeg kan ikke klage på lyden på min..

 

Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev for 1 time siden:

Jeg håper det er lov her å mene at 30 knops marsfart på ingen måte er verken uetisk eller utålmodig...

Du finner mye info om hva som skjer med 150, 200 og 225. Men kortversjonen er at momentet i 4 liters 225 slår 4 syl i 200. Da har du marsfarten også med full båt som det ofte blir med barn venner og mye last...

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-yamarin-68-dc-og-68-c

 

Eller du kan velge en E-tec 200HO som gir deg ytterligere moment og lavere drivstofforbruk i den farten. Men om du mener Yamaha er svaret så for all del!

 

Yamaha og Yamarin hører sammen, av hensyn til andrehåndsverdien tør jeg ikke gå for noe annet. 

 

Batmagasinet sin test var interessant, V6ern går faktisk litt mere økonomisk enn 150. 

Link to post
Share on other sites

tkb skrev for 10 timer siden:

V6 du sikter til, med samme pris som 200, er vel den gamle 3,3 litern? Forøvrig en utmerket motor, men uten el gear/ gass.

 

Hvor viktig er el gear/gass? Ble fortalt av en forhandler at det var viktigst ved dobbeltmonteringer..  BTEXen selges fortsatt på nye båter. 

 

Realistisk å komme ned mot 1 L/nm med den "gamle" V6ern..?

Link to post
Share on other sites

Hadde en 68 DC med den gamle 225 hk for 3 år siden. Toppfart mellom 44-49. Marsjfart på 25-28 knop med forbruk på ca 1,0 til 1,1 pr nm. Ville valgt 225 eller 250 også med tanke på den dagen du skal selge, de fleste ønsker mest mulig motor på denne type båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...