Jump to content

Erfaringer med Johnson 225 V6 fra 90-tallet?


TrikkerN Lønning

Recommended Posts

Nærmeste jeg kommer var en 150hk Johnson Ocean runner fra 1995, og jeg syntes det var en flott motor! Hadde den i tre år og uten noen form for problemer. Nå er det jo snakk om en motor som er 21 år så "alt" er mulig.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvis den heter Oceanrunner så er det 60 graders motor og den har jeg god erfaring med selv, i litt mindre størrelse. Det eneste problemet jeg hadde var med den optiske sensoren, og den er både billig og enkel å skifte. Dog ville jeg tatt kompresjon på alle før kjøp. De har hatt en tendens til å skjære seg på en sylinder eller to. 

Link to post
Share on other sites

ellers er det jo alltid lurt med et godt bensinfilter/vannutskiller med god kapasitet.   Om et forgasserløp gir mindre fuel så blir det jo mindre smøring + høyere temperatur på sylinderen det gjelder

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 1996 175hk Johnson og det eneste tullet med den har vært et overslag på ledningen fra tenningslåsen til å stoppe motoren med. Problemet var da at den ikke startet.

 

En liten kommentar til at motoren skjærer seg og VRO oljepumpe. Hvis VRO går i stykker å slutter å blande olje i bensinen, så skjærer motoren seg på flere/alle sylindere, ikke èn. Bensin/olje blir blandet før forgasserene... Ofte blir en forgasser noe tett i dysene, og en sylinder får for lite bensin/olje og går magert. Det er årsaken til trøbbel. VRO systemet funker som fjell, og har fått et ufortjent dårlig rykte. 

Link to post
Share on other sites

TrikkerN Lønning skrev 1 time siden:

Hvilken olje skal på disse? 

 

Ser de fleste anbefaler 2% premix. ☺️

 

2t olje med TC-W3 spec 

 

2% skal være greit. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...