Jump to content

Penta 290 får ikke trimmet drevet ut i fart


Bcrazy

Recommended Posts

Har en Nidelv 18, med volvo penta AQ145 og 290 drev. Når båten er i plan går det ikke å trimme drevet ut, bare inn. Senker jeg farten til under 10 knop, går det å justere både ut og inn. I fart bare inn. Tilt indikator vise -2 når drevet er helt inne.

 

tips om hva dette kanskje skyldes? 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Knurrbart skrev On 28.5.2017 at 11.39:

dårlig pumpe da som ikkje lenger holder tett når det presser på. Kjøp ny.  Evt kan du kjøpe en ny av meg tilø halv pris. Dog noe leveringstid.

Hva skal du ha for en en pumpe? Prøvde å sende deg om, men det gikk ikke.

hvor sikker være på at dårlig pumpe er problemet mitt?

Link to post
Share on other sites

Nå snakker jeg om ting jeg ikke har detaljkunnskap om, men er det ikke slik at den aller første versjonen av VP290 hadde en annen tiltmekanisme og ikke hadde tiltmotor som var beregnet på å tilte under belastning? Eller blander jeg kanskje med VP 280 eller et annet VP drev nå?

 

Men det har kanskje fungert helt greit å tilte både inn og ut tidligere?

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
Share on other sites

X10an skrev for 7 timer siden:

Nå snakker jeg om ting jeg ikke har detaljkunnskap om, men er det ikke slik at den aller første versjonen av VP290 hadde en annen tiltmekanisme og ikke hadde tiltmotor som var beregnet på å tilte under belastning? Eller blander jeg kanskje med VP 280 eller et annet VP drev nå?

 

Men det har kanskje fungert helt greit å tilte både inn og ut tidligere?

Alle drevene har tiltfunksjon, hvertfall fra 200 og opp. Litt usikkert på gamle 100-drevet. Men frem til hvertfall 280, DVs også 270 drevene var det ikke mulighet for trim funksjon. Dette måtte stilles manuelt med en pinnebryter på transomen. Lurer på om 280 finnes med begge løsninger, både de med kun tilt og de med tilt og trim. 290 mener jeg har trim og tilt alle sammen.

 

.

Link to post
Share on other sites

Jori skrev 21 minutes ago:

Lurer på om 280 finnes med begge løsninger, både de med kun tilt og de med tilt og trim.

.

Var nok denne jeg blandet med ja. At 280 finnes i tidlig utgave der du ikke kan trimme under belastning. Og ordene trimme og tilte blander jeg selvfølgelig sammen i både tide og utide.

-Sånn kan det gå når jeg begynner å prate om ting jeg ikke kan noe om :-)

Link to post
Share on other sites

De eldre 290 drevene kom med en sikkerhetsknapp som må trykkes inn, da man går over fra trim til tiltfunksjon. Dvs. uten å trykke inn denne knappen er det begrenset hvor mye ut/opp du kan trimme drevet. Egentlig en fin funksjon. Jeg vet ikke om nyere 290 har denne eller ikke, husker ikke rett og slett.

 

Hvorvidt du har powertrim eller ikke er enkelt å avgjøre. Har du en tank med motor på innvendig som har slanger gjennom transomen har du trim også. Utvendig ser du det på om du har to sylindrer i transomplaten som koblet opp mot drevet. Har du ikke noen av disse er det et 280 drev, og de har ikke trim som standard. Noen fikk det, men mener de het 285, dette kan andre mye mer om en meg her på forumet.

 

Hvis du ikke mister olje, så må det være en av to følgende:

- Innvendig lekkasje på hydraulikksystemet ett sted (hvis det går an å få på dette systemet, pumpen som noen nevner kanskje?)

- Elektromotoren som det nevnes av andre.

 

Det at du får tiltet inn må være at du hjelp av skyvet til propellene under fart, og de virker motsatt når du vil tilte drevet ut.

 

Jeg tror de andre har hintet deg i riktig retning. Det å eie båt, blir ofte dessverre en del prøving og feiling. Så får du ikke lånt en slik motor og testet, må man kjøpe en på spekulasjon.

 

Link to post
Share on other sites

AQ280 kom med elektrisk tilt, altså kun en motor med en gjenget stang som løfter drevet.

Dette er kun til å tilte drevet ved grunt farvann eller lignende, å er ikke trim.

Gjengene og stangen tåler rett og slett ikke belastningen, ettersom dette er alt som holder i mot drevet når det er tiltet opp.

 

AQ280 ble også levert med hydraulisk trim, den versjonen het AQ280-PT samt AQ280-DP/PT for duoprop modellen, disse er sjeldne.

AQ290 kom kun med hydraulisk trim.

 

Har du hydrauliske sylindre som trimmer drevet ditt, så er det sannsynligvis AQ290.

Dersom du ikke hører motoren på pumpen går, så er det enten pumpen eller noe elektrisk som er feil.

Dersom pumpen går, men ingenting skjer, samtidig som det ikke lekker en del hydraulikkolje ut noe sted, som fra sylindrene, så er det sannsynligvis pumpen som lekker internt, å må byttes.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har problemet oppstått plutselig eller har det vært der så lenge du har hatt båten? AQ 145/290 hadde opprinnelig første utgave trim/tilt pumpe (sort hus med oljebeholder integrert). Det jeg har opplevd noen ganger, er at pumpe blir byttet til nyere type og slanger blir feilplassert slik at drevet går motsatt vei i forhold til bryter. Montøren bytter da om på polariteten på strømforsyning, og drev går riktig i forhold til bryter. Resultatet er at trykket for trim av drev ut/opp blir for lavt til å trimme under belastning. Dette til orientering.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...