Jump to content

Faria voltmeter viser for lav spenning


Draco20DC

Recommended Posts

 Hei båtfolk.

Har et problem jeg håper noen har vært borti tidligere.

 

Har en Volvo Penta aq211a i en windy med relativt nye Faria-instrumenter. 

 

Når jeg skrur på tenninga viser voltmeteret i båten ca 11 volt. Når jeg måler direkte på batteriet måler jeg 12.4 volt hvilespenning. Jeg har 2 60AmH batterier fra biltema koblet paralellt.

 

Når jeg starter motor viser voltmeteret i båten ca 12,3 volt. Ruser jeg motor spretter det opp til 14.3 og blir på rundt 14 volt på tomgang. 

I tillegg "hopper og spretter" turtallsnåla selv om motor går jevnt på ca 750 rpm.

Dette gir seg etterhvert, men kommer tilbake etter en rusing enkelte ganger.

 

Forslag til feilsøkingsprosedyrer???

 

Link to post
Share on other sites

Det med spenningen vet jeg ikke, men det med turteller kan høres ut som dårlig kontakt en plass. Iom at det er problem med både instrumenter og turteller så er negativ kabel det første jeg tenker på. Dårlig kontakt eller slikt. Gå over alle koblinger og dobbelsjekk tilstand på dem. Har instrumentene vist riktig spenning tidligere?

Link to post
Share on other sites

Og denne dårlige kontakten vil vel kunne føre til spenningsfall over den dårlige kontakten. Og denne vil kunne variere litt? Og regulatoren kan vel finne på å kompensere litt hvis den senser at batteriet har for lav spenning? Rusing kan føre til varierende kontakt? Etc?

 

Støtter Kjellg. Sjekk for dårlige kontakter, irr etc.

 

Men når du sier voltmeteret? Da har du noen meter med ledning du må ta hensyn til eller måler du rett på batteriet? I min båt har eg spenningsfall frem til gps som da måler noe lavere spenning enn reelt er....

Link to post
Share on other sites

Da er det kontrollert spenning inn til instrumenter. Litt tvetydige resultater...

Det virker som at når spenningen på batteriet er høy ( 13V +), så viser voltmeteret litt over 12V. Men med en gang hvilespenningen synker ned mot 12,7 V så viser voltmeteret litt over 10V??

Spenningen målt på baksiden av instrumenter viser 11,7V, altså et fall i spenning på ca 1 Volt.  Kan batterbanken min være moden for utskifting??

Det er mye irr på minuspolen på som går til motor. Dette er pusset og renset for 2 uker siden, men det har allerede kommet ny irr der. Er dette en indikasjon på noe? 

 

Da jeg kom i båten nå etter flere timer med hovedstrømbryter av var hvilespenning ca. 13.6V. 

Med tenning på en times tid og litt fikling og testing sank spenningen til 12.64V hvilespenning...

Hva anbefales nå?

Link to post
Share on other sites

Draco20DC skrev 26 minutes ago:

 

Det virker som at når spenningen på batteriet er høy ( 13V +), så viser voltmeteret litt over 12V. Men med en gang hvilespenningen synker ned mot 12,7 V så viser voltmeteret litt over 10V??

Spenningen målt på baksiden av instrumenter viser 11,7V, altså et fall i spenning på ca 1 Volt.   

 

 

Da jeg kom i båten nå etter flere timer med hovedstrømbryter av var hvilespenning ca. 13.6V. 

Med tenning på en times tid og litt fikling og testing sank spenningen til 12.64V hvilespenning...

Hva anbefales nå?

 

 

Ok alt i alt slik du beskriver det så det høres det ut som måleinstrumentet du bruker(multimeter?) er feil.  Ellers er ikkje desse fariamålerne akkurat noe presisjonsinstrument det heller men talla den viser er absolutt plausible. Og om du har forbrukere på samme kabel som målingen er tatt i fra så vil det vise litt lite alt ettersom hva annet da som står på. . Ville absolutt tatt en sjekk av måleinstrumentet ditt da 13.6 volt hvilespenning som det viser garantert  ikkje er rett.

 

Angående turtelleren så må eg nesten først bare gjette litt. Om du har stifttenning så er denne dansen slett ikkje unormalt om den begynner bli  klar for service. dvs skifte stift og kondensator. . En stifttenning vil heller aldri være perfekt og dette vil gi hopp på turteller. Om du derimot har elektronisk tenning så må du nesten bare gå over ledningen. 

Link to post
Share on other sites

Sitat

Draco20DC :  Men med en gang hvilespenningen synker ned mot 12,7 V så viser voltmeteret litt over 10V??                                                                                                                                                       

Den målingen er nesten umulig å få til for når du har 10 V på voltmeteret er det ikke hvilespenning på batteriet i og med at tenning må være påslått. Hvilespenning er når batteri står helt uten belastning eller lading, og det bør ha stått flere timer. Batterispenning med tenning av eller på kan fort utgjøre 0,5 volt, enda mer om batteri er kaputt. Når du måler på instrumentene er tenning på, og skal du måle på batteri så  tenning fremdeles være på for at du kan sammenligne spenning til instrumenter og batteri. Mulig du har gjort det, men da må du ikke skrive hvilespenning, skriv heller spenning på batteri eller polspenning.:smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har haft noget af samme problem og det var ir på kontakter/sikringer. Gå systematisk frem fjern alle kontaktpunkter. Kan også være forbindelses ledninger fra batteri til dit instrument der er irret op inde i kablet. Jeg skiftede sikringsboks og fødekabler til sikringsboks.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...