Jump to content

Finnes det tabeller for ladekompensasjon, volt


Kjellg

Recommended Posts

Ja, hvis du tenker på lading fra dynamo er det ok, man kompromisser her iom at det kun er 2 ladefaser, maks strøm og spenningsregulert.

Ideelt sett skal ikke vedlikeholdslading være over 13.6V ved 20 oC, men motoren går sjelden så lenge at det er noe praktisk problem.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Bitteliten skrev 18 minutes ago:

Normal ladespenning er angitt ved 25 grader. Avvik fra dette er +/- 0,03V per grad. Jo kaldere jo høyere ladespenning

 

Aha, der var den jeg tenkte på. Det vil vel da si at om batteriet skal ha 14,4 ved 25 grader så er det 20 grader forskjell ned til 5. Altså 0,6 volt kompensasjon da. Takk skal dere ha! Har satt inn ny dynamo så jeg ville bare dobbeltsjekke alt. Liker ikke å la ting være overlatt til seg selv, så jeg kontrollerer og verifiserer alt :)  Så så vidt at den gikk over i float og at spenningen falt. Hvor mye husker jeg ikke men det vil bli det neste jeg sjekker. Den med 0,03v hjelper meg stort med å verifisere ladespenning. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Riktignok burde man referere til (et hver) batteriets datablad,
men ikke bare til én fast verdi som kunne anses slik at den gjelder for alle.

MC-Regulatoren din kan dessuten også fin-justeres for det.
Finner du under Advanced programming modes, verdi "SLP"

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Joerg Becker skrev 21 minutes ago:

Riktignok burde man referere til (et hver) batteriets datablad,
men ikke bare til én fast verdi som kunne anses slik at den gjelder for alle.

MC-Regulatoren din kan dessuten også fin-justeres for det.
Finner du under Advanced programming modes, verdi "SLP"

:seeya:
Jørg

Takk skal du ha Jørg. Vil bare lære, så den formelen med 0,03 volt pr grad likte jeg. Bare greit å følge med uten å gjøre noen endringer. Som du sikkert har skjønt så overlates ingenting til tilfeldighetene av meg :) Må ha kontroll :) Hehehe 

 

Btw, den mc regulatoren liker jeg mer og mer etter hvert som jeg setter meg inn i den. Det er virkelig en god regulator! 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...