Jump to content

Propell går ikke rundt ved revers (Hurth HBW 10-2R)


Solux24

Recommended Posts

Skulle legge Sollux'en i bøyen etter at jeg hadde ligget ved service bryggen. Gikk fint å bakke ut fra bryggen men når jeg kom frem til bøyen (ca. 75 meter) så ville ikke båten gå bakover når jeg dro hendelen i revers. Fikk heldigvis huket meg i bøyen med en båtshake. Tok av dørkplatene og fikk tilgang til giret så at det var olje på og at styrekabelen beveget hendelen på siden av giret. Startet opp motoren å satte styre hendelen i revers akslingen gikk rundt (motsatt vei av når hendelen står fremover) men båten stod på stede hvil. Kan mutteren med splint som sitter på enden av propellen ha falt av eller blitt tært bort? (har ligget i boblehavn i vinter) Framover går den helt fint. Har ikke veldig lyst til å bade enda er løsningen her en  GoPro med undervanshus på selfie stang får sjekke propellen. Har Hurth HBW 10-2R gir matet på en OM636 motor 

Link to post
Share on other sites

Index har nok rett her. Så lenge du skriver at akslingen går rundt begge veier. Det som skjer er at når du reverserer så løsner propellen og drar seg bakover. Dermed får ikke propell noe kraft. Når du da setter den i forover,  kan den presse seg selv inn på konisk aksel og sette seg delvis fast igjen. Du må ikke kjøre med båten når det er slik. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Den gode nyheten mutteren og splinten er der men propellen snurrer bare rundt på akslingen. Skal den være låst med en kile? har ett bilde fra da den var på land i fjor er det som det er ringet rundt rødt en settskrue for å feste den til akslingen eller det får å feste bladene?

 

 

rrdRdWu.jpg

 

 

 

Redigert av Solux24 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Står veldig ofte på kile ja. Men skru av mutter og slik at du kan trekke av propell da ser du hva som skjer. Kan hende den har klippet kilen. Ser litt dårlig, men kan se ut som du har propell du kan justere stigning på.  Det er nok hva den stilleskruen er til. Tror jeg. ?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått avtalt å ta opp båten på slipp men jeg må slepe den dit. Noen som har noen tips om hvordan jeg kan sikre propellen mens den blir slept? Er redd den skal bli dratt rundt av strømningen når jeg sleper og skade akslingen/kilspor

Link to post
Share on other sites

Hatt den på slipp i dag 

 

 

Når jeg fikk den opp var det ingen kile og propellen kunne snurres rundt på aksling

 

odZC7XM.jpg

 

og i sporet på akslingen var det bare igjen litt tæret metall helt fremme i sporet

 

FpqzoqW.jpg

 

 

FIkk en en tilnærmet lik kile fra maritim og satt på denne får håpe det holder en stund

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...