Jump to content

Valg av gummijolle 9-10 fot. Forsvarer Zodiac merprisen i folhold til de andre?


TICORA

Recommended Posts

Skal investere i ny jolle. Er ute etter en på 290-310cm og ser på forskjellige merker. Har aldri hatt Zodiac og stusser på at de er dobbel i pris i fht nesten alle andre. Hva er det med zodiac som gjør at de kan ta denne merprisen?

 

Bedre sjøegenskaper?

Bedre generell kvalitet?

Kun varemerke?

 

 

Link to post
Share on other sites

cadet_rib_310_side_view__22124.148589362

 

Jeg har en Cadet RIB 310. Det er min andre Zodiac. Hadde en Yachtline for noen år siden. Har hatt Williams Turbo Jet også. Begge merker er premium. Det ser man på detaljer og kvalitet. Og dermed holdbarhet over tid.

På Cadet RIBen var det den høye baugen og store pontonger av høy kvalitet som var avgjørende for meg. Det gir svært gode sjøegenskaper. Noe som var viktig for meg ved valgt. Jeg vil ha en jolle som går tørt i litt sjø. Også ville jeg ha jolle som var stor nok og tåler motor nok til å plane med 2 dykkere ombord.

 

Om det forsvarer prisen vet jeg ikke. Jeg lette etter andre joller - men fant ingen andre jeg liker :-)

 

Zodiacene må kanskje ha litt større motor enn andre joller - de har litt spissere skrog - og dermed bedre sjøegenskaper. 

 

Dette var det Bakken motor sa dengang da jeg spurte om Zodiac vs Grand

Cadet 310 RIB har en bedre konstruksjon sammenlignet med Grand i samme klasse (300S)

Et bedre skrog, stuverom forut + høyere fribord og mer dørkplass. Ingenting å lure på her ;-)

 

Har ikke mer enn noen kortere turer i jolla - men kan bekrefte at den oppfører seg som forventet :smiley:

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

 

 

Jeg har en Cadet RIB 310. Det er min andre Zodiac. Hadde en Yachtline for noen år siden. Har hatt Williams Turbo Jet også. Begge merker er premium. Det ser man på detaljer og kvalitet. Og dermed holdbarhet over tid.

På Cadet RIBen var det den høye baugen og store pontonger av høy kvalitet som var avgjørende for meg. Det gir svært gode sjøegenskaper. Noe som var viktig for meg ved valgt. Jeg vil ha en jolle som går tørt i litt sjø. Også ville jeg ha jolle som var stor nok og tåler motor nok til å plane med 2 dykkere ombord.

 

Om det forsvarer prisen vet jeg ikke. Jeg lette etter andre joller - men fant ingen andre jeg liker :-)

 

Zodiacene må kanskje ha litt større motor enn andre joller - de har litt spissere skrog - og dermed bedre sjøegenskaper. 

 

Dette var det Bakken motor sa dengang da jeg spurte om Zodiac vs Grand

Cadet 310 RIB har en bedre konstruksjon sammenlignet med Grand i samme klasse (300S)

Et bedre skrog, stuverom forut + høyere fribord og mer dørkplass. Ingenting å lure på her ;-)

 

Har ikke mer enn noen kortere turer i jolla - men kan bekrefte at den oppfører seg som forventet :smiley:

 

 

Jeg tenker Cadet 310 ALU, Cadet 285/325 Fastroller eller RIB 290. RIB'en er 66kg og blir derfor veldig tung å vinsje opp på dekk synes jeg. Alu'en er 39kg, lengre og bredere. Fastroller'en er kun 35kg v/285 og fing og bred men veldig dyr. 325 Fastroller er litt sor igjen og enda dyrere. Fastroller er den jeg har mest lyst på pga vekta.

 

I motsetning til deg Bitteliten skal jeg demontere jolla og pakke den sammen ved havkrysninger er min plan. Da blir RIB'en evt solgt igjen før vi drar på langtur.

Link to post
Share on other sites

TICORA skrev 30 minutes ago:

 

 

I motsetning til deg Bitteliten skal jeg demontere jolla og pakke den sammen ved havkrysninger er min plan. Da blir RIB'en evt solgt igjen før vi drar på langtur.

dere burde jo ha plass nok til å legge en RIB på fordekket :smiley:

 

Valg av jolle avhenger mye av bruken man tenker seg. Vår er i overkant stor - har faktisk ikke testet den opp på fordekket ennå - men det løser seg sikkert på et sett det også :yesnod: Ideelt hadde jeg kjøpt 290 - men jeg fikk så god pris på en overligger 310 at det ble for dumt å ikke kjøpe pga 20 cm

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 1 time siden:

dere burde jo ha plass nok til å legge en RIB på fordekket :smiley:

 

Valg av jolle avhenger mye av bruken man tenker seg. Vår er i overkant stor - har faktisk ikke testet den opp på fordekket ennå - men det løser seg sikkert på et sett det også :yesnod: Ideelt hadde jeg kjøpt 290 - men jeg fikk så god pris på en overligger 310 at det ble for dumt å ikke kjøpe pga 20 cm

Jepp har plass på dekk:-). 290 er størrelsen jeg tror jeg vil gå for. Tror det blir Alu versjonen med tanke på Ally sin kommentar.

 

Ser Honwawe er veldig prisgunstig. Må se litt på de.

Link to post
Share on other sites

TICORA skrev 2 minutes ago:

...Tror det blir Alu versjonen med tanke på Ally sin kommentar.

 

 

Ally har helt rett. 285 Fastroller er våt og retningsustabil. Men jolla er superlett. Det kommer man ikke unna ! Kan godt være den er ideell til ditt bruk, Jørn. Det henger en slik bak på min båt. Du kan få prøve den om du ønsker anytime.

Link to post
Share on other sites

Har Suzumar 270 RIB. Enkeltbunnet, dyp og fin i sjøen. Har 10 Suzuki EFI bak. Er for tiden hagebåt, men skal snart ned til båten.

Hadde 310 med konsoll og batteri,elstart osv tidligere. Bedre i sjøen, men tar stor plass i forhold.

Ellers Ticora, så vet du att en See Doo 260 går på dekk.:giggle:. Dårlig løsning på langtur, men men.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

baatsman skrev 1 time siden:

Har Suzumar 270 RIB. Enkeltbunnet, dyp og fin i sjøen. Har 10 Suzuki EFI bak. Er for tiden hagebåt, men skal snart ned til båten.

Hadde 310 med konsoll og batteri,elstart osv tidligere. Bedre i sjøen, men tar stor plass i forhold.

Ellers Ticora, så vet du att en See Doo 260 går på dekk.:giggle:. Dårlig løsning på langtur, men men.

Haha, ja Sea Doo er jo OBF standard??.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 1 time siden:

Da skal ikke jeg friste til en RIB ved å tilby prøving av min :wink:

Selvfølgelig står den til disposisjon om du vil prøve :yesnod:

 

Worry II skrev for 3 timer siden:

 

Ally har helt rett. 285 Fastroller er våt og retningsustabil. Men jolla er superlett. Det kommer man ikke unna ! Kan godt være den er ideell til ditt bruk, Jørn. Det henger en slik bak på min båt. Du kan få prøve den om du ønsker anytime.

Takker for tilbudene. Pinsens mål er Hankø så visst ikke valget er tatt før det og dere er i nærheten tas det imot med takk.??

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ingenting om det, men kjøpte i fjor en zodiac fra rundt år 2000. Den er fortsatt fin, utenom finerbunnen som har bøyd seg litt. Ikke så mye brukt, men mye lek og fart med 15 hk. Motoren er tyngre enn båten?

IMG_0243.JPG

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...