Jump to content

GH11 - Fikse med epoxy og gelcoat/lakk


R&R

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har fått tak i en gammel og slitt GH11 Delux (dobbelt skrog) som jeg tenkte å restaurere slik at kidsa mine kan bruke denne i endel år fremover.

 

Båten tok inn litt sjøvann over tid og var rullet med noe som lignet husmaling. Jeg har slipet bort all maling ned til orginal gelcoat som hadde endel riper gjennom til glassfiber. Båten har vært på tørk i hele vinter i garasje og jeg har sparklet opp med Epoxy og har sprøytet Epoxy primer over hele yttersiden.

 

Jeg er litt usikker på om jeg skal sprøytelakkere en lakk for å få god shine, eller om jeg skal prøve meg med gelcoat fra f.eks Biltema med herder og voks for herding mot luft: http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Polyester-og-Epoksy/Gelcoat-2000017193/ for så vannslipe/rubbe/polere

 

Jeg regner med båten vil få endel bruksskader gjennom sommeren og jeg tenkte det kanskje er lettere å fikse/reparere hvis jeg går for gelcoat som igjen krever litt mer forarbeid med vannsliping/rubbing/polering. Er det forresten mulig å bruke lakksprøyte for å legge på gelcoat fra Biltema? Da epoxyprimer ble spøytet på båten så er flaten veldig slett og med appelsinhud. Hvis jeg velger gelcoat så bør jeg vel ikke slipe ned appelsinhuden på Epoxyprimer da den vil ha ekstremt god heft nå og Gelcoaten vil da rubbes ned for å bli 100% flat? Hvis jeg går for en eller annen lakk bør jeg vel antagelig vannslipe primer for å få 100% falt overflate?

 

Så jeg tror jeg har lyst å legge på Gelcoat på hele ytterskroget over Epoxyprimern, men veldig fint om noen har erfaring/tips og anbefalinger og evt om det er andre ting jeg bør tenke på? Jeg vet også at det er mulig for vanninntrening i skruehull på rattkonsol og skjøten mellom topp og bunn og dette skal også utbedre når jeg er ferdig med skoget

 

 

Primer1.JPG

Sparkel.JPG

Skade.JPG

Pusse ned.JPG

1.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...