Jump to content

VHF for dummies


PiperBill

Recommended Posts

Tenkte å starte en tråd for slik om meg som har gått til anskaffelse av VHF radio og sertifikat. Jeg vet ikke.. det må ha noe med alderen å gjøre (snart 60 år) men jeg må ofte ha det in med teskje når det kommer til nye tekniske ting jeg skal lære meg.

Kommer sikkert med en hel del spørsmål etter hvert men skal begynne med en morsom historie fra i dag…min alle først dag med VHF i båt.

Det begynte med en «runtine DSC call» til Tjøme for en radiosjekk. Etter litt famling så fikk jeg sendte melding men klarte ikke å kvittere på responsen og dermed falt det hele i fisk. Så ringte jeg  med mobilen og fikk snakke med Tjøme radio. Det spurte om det er jeg som het «Betty» og sa at de hadde hørt meg men signalet var svak. Ikke så rart siden jeg har en håndholdt og var innerste i Singlfjorden (sørover og på andre siden av Oslofjord fra Tjøme). Det var greit og jeg hadde ikke forventet bra signal.

Så begynte jeg å lytte til K16 mens jeg drev med småjobber i båten. Det var helt stille inntil jeg hørte«Kan du ringe meg på 120?» Jøss tenkte jeg . Ber de meg ringe på tlf 120? Så da ringte jeg vet du… dum som jeg er. «Hi det er William Carr. Du spurte meg om å ringe». Naturligvis så skjønte han ingenting men etter litt forklaring så forsto jeg at denne meldingen var jo ikke til meg for da hadde de kalt meg opp med Kallenavn.

Måtte le av meg selv etter det. Ja ja sånn kan det går J

 

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Hehe, artig. Han som svarte med å "ring meg på120nr" har nok mottatt en melding som ikke du har mottatt (sikkert bedre dekning) og dermed svart med en melding som du har mottatt.Så du falt nok litt ut av konteksten her. Sånne meldinger pleier jeg bare å lytte til for å se om de utvikler seg til å kunne gjelde deg. Med andre ord, svarer jeg ikke på slike korte ute av det blå meldinger. 
DSC meldinger er fint å øve seg mot andre bekjente, da slipper man stresse mot radio, selv om de sikkert er vandt med dette.

Redigert av TB22 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I protokollen (hvis det er det heter) når man kaller opp en annen radio så sier man ..

Mottakerens navn 3 ganger

Dette er (og så egen kallenavn 3 ganger)

MMSI nummer

Så venter man på svar eller gi en kort beskjed.

Men hva er det som er mest vanlig? (Uten om «heisann jeg bare lurte på en ting») Er det nødvendig å si MMSI nummer? Er det vanlig å si navnene 3 ganger?

 

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev 5 minutes ago:

I protokollen (hvis det er det heter) når man kaller opp en annen radio så sier man ..

Mottakerens navn 3 ganger

Dette er (og så egen kallenavn 3 ganger)

MMSI nummer

Så venter man på svar eller gi en kort beskjed.

Men hva er det som er mest vanlig? (Uten om «heisann jeg bare lurte på en ting») Er det nødvendig å si MMSI nummer? Er det vanlig å si navnene 3 ganger?

 

 

Vanligst - du skulle bare hørt, spøk til side.

Stasjonene navn ett par ganger, så ditt navn og kallesignal ett par ganger.  Dropp MMSI i ett rutinekall. Ta gjerne med hvilken kanal du kaller på om det er på en arbeidskanal. 

 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Eg tenker det det kommer helt an på situasjonen. Er det nød? ja, 3ganger. Av den enkel grunn at da får evt flere med seg alle detaljene og mindre misforståelser.

Sitter naboen du skal kalle opp 100m unna, holder det med naboens kallesignal 1-3 ganger og sitt eget 1 gang. Får du ikke svar,prøver du igjen noen øyeblikk senere. 

I nød opplyser du så mye informasjon som mulig, kallenavn, kallenr og mmsi nr.  
Sånn tolker jeg det.

 

Eg er mer usikker på avslutning av vanlige samtale. Av og til føles det unaturlig og ikke si hade eller heidå ved avslutning. Over og ut eller roger-roger høres bare helt Fleksnes ut , hehe
Ser Benji svarte, han vet vel ka han snakker om ;)

Link to post
Share on other sites

Ser litt på kanalplan VHF sør-Norge. Hvis jeg forstår riktig så har Tjøme arbeidskanal 21 men kan jeg kalle opp Tjøme på kanal 07 (Halden)? Jeg er for det meste i Singlefjord sør for Fredrikstad. Også lurer jeg på om jeg kan lytte til værmeldingen på 07 Halden.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Tjøme sine arbeidskanaler er: 1, 7, 20, 21, 22, 27, 66, 79 og 81.

Bruk den kanalen som etter kartet i kanalplanen er nærmest deg. For deg er nok K7 det beste valget. Og ja, Tjøme sender værmelding på k7.

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette med simplex og duplex. Dersom jeg kaller opp Tjøme på kanal 7 (som er nærmest meg) skal jeg trykker på PTT knappen for å prater?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Skipper Henrik skrev 1 time siden:

Men er det mange VHF-radioer for fritidsbruk som støtter duplex, da må du vel opp i ganske dyre klasse A-enheter?

 

Nei, ingen - kun semiduplex.

 

DSC kl. A-enheter er ikke beregnet for fritidsmarkedet. De færreste fritidsbrukere har behov for å rive i kr 10.000++ for en VHF. For ikke å si dobbel antenneinstallasjon. 

Redigert av torkelmj
feiltasting (see edit history)

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...