Jump to content

Plotter og offline kart på telefonen, nødvendig med kompass i tillegg...?


R.O

Recommended Posts

Kompass er noe jeg sjelden ser i mindre DC båter, 20 - 24 fot. Ligger litt i ryggmargen at jeg må ha kompass og papirkart om bord. Eller er det så viktig med et fast kompass..? Kart og kompass er printet inn i ryggmargen på oss som er vokst opp med båtliv før det fantes gps og smarttelefoner. Med plotter og offline kart på telefonen er man vel godt dekket, eller..

 

Link to post
Share on other sites

Kompass er fint å ha.

 

Oppdaget det da vi havnet i havtåke og autopiloten røyk da vi forserte jæren. Uten siktepunkter, og uten andre verktøy enn kart plotter (med forsinkelsen på kurs som det medfører) så var det plundrete.

 

Endte med å styre på bølgevinkelen, men det ble en krokete kurs .

 

Så nå har jeg ett lite kompass med fast plass i cockpit og ett stort som jeg kan ta frem ved behov.

Link to post
Share on other sites

Kompass, sjøkart, og ikke minst kunnskap om hvordan å bruke det
tilhører til god sjømannskap.

 

Det andre er at man så er alltid uavhengig av alle elektroniske feil som en kan bli rammet av

Det er nok sjelden, men det skjer.
Og alle som har opplevd noe sånt om natten, eller i tåke, vet nokså nøyaktig hvor deilig det er når man da kan rette blikket mot kompassen. 

 

Kompass, papirkart, "bestikk", og klokke = :thumbsup:

 

:seeya:
Jørg

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...