Jump to content

VP AQ145 timing registerreim


Bodehode

Recommended Posts

Jeg har er VP AQ145.

Fikk lekkasje fra sjøvannsiden på kjøleren med resultat i en liten (nesten umerkelig) stråle med sjøvann ned på reim-strammer.

Dette er nok en gammel synder, for det så ikke ut bak dekslene...

Reim-strammeren rustet og låste seg :-( 

Skulle ta opp å ordne dette, og ser jeg at øvre reimhjul er 3-4 tenner feil.

Har nå lest trådene:

vp-aq145-registerreim-har-sklidd-fremover

bytte-av-registerreim-volvo-penta-aq145-b

Men, både i bildene til Adeneo og i workshop-manual er det et bilde av øvre reimhjul som ikke er likt mitt...

Har merke på øvre reimhjul, men er usikker på hva som defineres som topp.

Har lånt et bilde fra registerreim-tråden og markert hva jeg tror er merkepunktet, siden det ikke er likt bilde i manual.

 

 

1458144125.jpg

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Det går nok helt fint, å skulle du være uheldig å sette reima feil, så ryker i hvert fall ikke hele motoren, eneste konsekvens er normalt at den ikke starter.

 

Dersom reima har merker, så skal de normalt stemme ganske bra.

Jeg pleier å begynner å tre på i bunn, men har du kun kamdrevet å gå etter så trer du selvfølgelig på øverst først, strammer opp på motsatt side av strammeren, ned mot det midtre hjulet og rundt hjulet på veiva, å strammer så opp med strammeren. Det er rimelig rett frem.

Link to post
Share on other sites

Siden merket på reim og nedre reimhjul ikke ligger til hverandre når reim er montert gjorde jeg som Adeneo anbefalte, på nederste reimhjul først, kontrollere posisjon, reim/reimhjul også resten. Takk for tipset.

IMG_1322.JPG

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Ser det har vært flere som har spurt om temaet klatring på registerreim, jeg roterte motor med reimstrammeren løst festet, resultatet var at registerreim startet å klatre.

Dro etter strammer så den satt ordentlig, problem løst. Nå var anleggsflate og strammer rengjort og uten smuss, så den la seg riktig på. Bare et tips :-)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå er motor straks oppe å går, men jeg har litt problemer med tenningen...

på bilde vises posisjon til fordeler, det er slik jeg fikk til å starte den.

Men den går ikke helt etter boken, se YouTube-film.

er det noen som har råd og tips til en litt oppgitt motorskruer...

IMG_1454.JPG

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg løsnet reg.reim og flyttet det en tann på tenningshjulet.

motoren startet, hurra :-) 

Men fikk bare 0-5 grader fortenning ved 1000-1200 rpm når fordeler var rotert Max med klokken.

I boken står det 4 grader ved 750rpm.

Så dere er nok inne på noe.

Skal prøve en eller to tann til...

jaggu ikke moro å justere tenning med registerreima, blir mye skruing av det gitt...

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Flyttet to hakk til på hjulet til fordeleren.

Nå har jeg litt å justere på, fikk motoren igang å justerte litt mer fortenning.

I går når dette ble gjort fungerte motor OK,

litt mer fin tuning må til.

Blir kaldstart test i dag :-)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...