Jump to content

Hvor mye strøm til ny Sleipner SE80 baugpropell


WGM36

Recommended Posts

Hei på dere.

 

Håper på noen gode svar her nå.

Har en gammel QL bp 500 4hk som skal på dynga, blir erstattet med Sleipner SE80 6hk

Båten er en Grand mistral 36.

 

Det er pr i dag strekt en 50 m2 kabel til ql trusteren, synes dette er veldig lite med tanke på nesten 11 meter kabel.

Vil tro Se80 krever betydelig mer strøm, håpet mitt nå er om følgende forslag kan fungere bra.

Sette inn et 156 ah agm batteri i baugen, kabel vil da bli ca 40 cm lang.

Tenkte da å koble eksisterende 50 m2 + og - kabler til det nye batteriet og 125 m2 fra batteriet til truster.

Hva tror dere strøm guruer om denne løsningen.

 

Mvh Terje

Link to post
Share on other sites

Kan ikke si jeg har vært borti 125mm2 kabler før, men for et strekk på 2x40cm er dette bra nok i massevis og vel så det.. 50mm2 ville også vært bra nok for dette.

 

Selve strekket som går frem til thrusterbatteriet er av mindre betydning, selv 10mm2 med 50A sikring ville fungert bra der. Sikringen er der da for å sikre mot kaos den dagen (som kommer før eller siden) thrusterbatteriet ikke lenger klarer å levere nok strøm selv..

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sett inn et lite 50 Ah spiralcelle batteri ala Optima RedTop i tillegg foran ved baugthrusteren, det driver fint en SE80.

Dessuten tåler det godt bevegelse og slag som det blir utsatt for i baugen på en planende båt.

Jeg har hatt denne løsningen i mange år nå og det funker bra.

 

 

Link to post
Share on other sites

Mix skrev 45 minutes ago:

Sett inn et lite 50 Ah spiralcelle batteri ala Optima RedTop i tillegg foran ved baugthrusteren, det driver fint en SE80.

Dessuten tåler det godt bevegelse og slag som det blir utsatt for i baugen på en planende båt.

Jeg har hatt denne løsningen i mange år nå og det funker bra.

Men vil heller ha 140 agm hvis det tåler å stå der, får jo mer forbruk og slipper å lade forskjellig type batterier.

Vil helst ha samme merke og tilnærmet ah på alle batteriene i båten, men det har kanskje ikke noe å si?

Har en nesten ny defa 2x35 ah lader ombord.

 

Mvh Terje 

Link to post
Share on other sites

17 minutes ago, WGM36 said:

Men vil heller ha 140 agm hvis det tåler å stå der, får jo mer forbruk og slipper å lade forskjellig type batterier.

Vil helst ha samme merke og tilnærmet ah på alle batteriene i båten, men det har kanskje ikke noe å si?

Har en nesten ny defa 2x35 ah lader ombord.

 

Mvh Terje 

 

Det viktigste er at du har nok CCA (ref tabellen til Sleipner), et Optima har ikke dette og bør unngås.
Hvis ditt batteri har mer enn 1045CCA (SAE) så er din løsning meget god!

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

16 minutes ago, BingoBonzo said:

 

Det viktigste er at du har nok CCA (ref tabellen til Sleipner), et Optima har ikke dette og bør unngås.
Hvis ditt batteri har mer enn 1045CCA (SAE) så er din løsning meget god!

 

Hvor har du dette fra?

Sleipner sier min 550. Red Top skal gi 800.

Enig med Mix. Jeg har tislvarende opplegg (riktignok med Maxxima batteri).

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Finner ikke cca på 150 ah euroglobe, men 140 ah batteriene som jeg har på forbruk er på 950 cca, så bør vel være rundt 1000 cca på 150 ah kanskje, kommer jo også strøm fra resten av banken via 50 m2 kabelen som ligger der fra før.

Må vel ha godt over 1000 cca da?

Eller får jeg ikke høyere cca med flere batterier.?

 

Mvh Terje 

Link to post
Share on other sites

Du har rett i at det kan være greit med samme type batterier i paralellkobling, samtidig som det i realiteten er rimelig uproblematisk å blande AGM med vanlige blysyrebatteri. Men det er ingen grunn for å kjøre samme merke eller størrelse (Ah). Optima er AGM og du antyder at du har AGM fra før.

 

"Bingo Bonzo" prater rør. Du får ekstra CCA av paralellkoblingen din. CCA måles alltid ved -18 grader celsius, og sier mye om hvor hardt du kan kjøre thrusteren din midtvinters i Finnmark. Gjør som "Mix" sier. Du klarer deg med et lite ekstrabatteri, med benytt gjerne ett større om du ønsker ekstra kapasitet til forbruksbanken.

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
Share on other sites

WGM36 skrev for 4 timer siden:

Men vil heller ha 140 agm hvis det tåler å stå der, får jo mer forbruk og slipper å lade forskjellig type batterier.

Vil helst ha samme merke og tilnærmet ah på alle batteriene i båten, men det har kanskje ikke noe å si?

Ps: Optima er også agm! De som spiller noen rolle er hvilken spenning batteriene skal ha når de lades (dersom de lades i parallell. 

 

Men har du tenkt å bruke trusterbatteriet til forbruk? Det synes jeg er en dårlig ide.

 

WGM36 skrev for 3 timer siden:

Eller får jeg ikke høyere cca med flere batterier.?

Jo, du får høyere CCA ved å koble til flere batterier. 2+2=4. 

 

Et alternativ er å strekke en 50 eller 70 kv. kabel til og legge i parallell til den du har, da klarer du deg uten ekstra batteri i baugen. Hvis du skal ha ekstra batteri framme, hvordan har du tenkt å koble det?

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, eivindch said:

 

Hvor har du dette fra?

Sleipner sier min 550. Red Top skal gi 800.

Enig med Mix. Jeg har tislvarende opplegg (riktignok med Maxxima batteri).

 

Eivind

 

Siden Optima er US-baserte antar jeg (har ikke sett dette dokumentert) at de benytter SAE (J537 Jun 1994 American Standard) for å måle CCA og
må følgelig opp i CCA = 1045 (SAE). I Europa er ofte DIN (German Industrial Standard at -18°C) benyttet i tillegg til flere. Da vil verdien være CCA = 550 (DIN).

 

Ser nå at bilstereosenteret oppgir et Optima RT S4.2 RedTop til en CCA = 815 EN (EN50342.1A1 Nov 2011 Item 5.3) som er nok en standard benyttet i Europa.

 

En røff konvertering fra 815 EN = 490 DIN = 870 SAE.

 

Så hvis mine antagelser og røffe utregninger holder så er en Optima for liten i henhold til Sleipners retningslinjer. Men det betyr jo ikke at de ikke fungerer, kan sikkert
anta at Sleipner har lagt inn en god sikkerhetsmargin.

 

Uansett, du skal være på trygg grunn med spekken din mtp på kabler, sjekk CCA på batteriet og se om du da er i mål.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, X10an said:

Du har rett i at det kan være greit med samme type batterier i paralellkobling, samtidig som det i realiteten er rimelig uproblematisk å blande AGM med vanlige blysyrebatteri. Men det er ingen grunn for å kjøre samme merke eller størrelse (Ah). Optima er AGM og du antyder at du har AGM fra før.

 

"Bingo Bonzo" prater rør. Du får ekstra CCA av paralellkoblingen din. CCA måles alltid ved -18 grader celsius, og sier mye om hvor hardt du kan kjøre thrusteren din midtvinters i Finnmark. Gjør som "Mix" sier. Du klarer deg med et lite ekstrabatteri, med benytt gjerne ett større om du ønsker ekstra kapasitet til forbruksbanken.

Ikke enig at jeg prater rør X10an, du kommer selv med to åpenbare feil/dårlige råd her.

1. Les deg opp her på testing av batterier: http://www.yuasa.co.uk/info/technical/understanding-the-specifications/ (Hint CCA måles ikke ALLTID ved -18)

2. Det er ikke uproblematisk å blande AGM med syre, du sier da implisitt at man skal kjøpe en ekstra lader siden du blander batterityper. Eller vil du at man skal bli nødt til å kjøpe nye batterier hvert 2. år pga feillading? 

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Jeg sier det er "rimelig uproblematisk", og jeg anbefaler tross alt at trådstarter skal fortsette med AGM som han har fra før. Hvorfor mener du da han vil feillade? (om man da, mot all formodning, forutsetter at han allerede har laderegulator og landstrømlader tilpasset AGM)

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, X10an said:

Jeg sier det er "rimelig uproblematisk", og jeg anbefaler tross alt at trådstarter skal fortsette med AGM som han har fra før. Hvorfor mener du da han vil feillade? (om man da, mot all formodning, forutsetter at han allerede har laderegulator og landstrømlader tilpasset AGM)

 

Det er andre enn trådstarter som leser dette og de vil få et feil inntrykk fra det du skriver. 

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

BingoBonzo skrev 22 minutes ago:

Ikke enig at jeg prater rør X10an, du kommer selv med to åpenbare feil/dårlige råd her.

1. Les deg opp her på testing av batterier: http://www.yuasa.co.uk/info/technical/understanding-the-specifications/ (Hint CCA måles ikke ALLTID ved -18)

Har lest litt på linken din, men har ikke lært mye nytt. -Hvilke andre temperaturer mener du CCA måles ved, bortsett fra -18 grader celsius ?

Om du tenker på japanske JIS, så er det ikke CCA de måler.

 

Linken din sier for øvrig at du kan gange dine CCA med 1.25 for å få et sammenlignbart tall som relaterer seg til 0 grader celsius. 

Sakset fra linken din:

Marine Cranking (MCA)

This Marine cranking test is based on SAE CCA requirement but carried out at the higher temperature of 0°C, usually indicated on batteries as CA (Cranking Amps) or MCA (Marine cranking Amps) rather than CCA (Cold Cranking Amps). The cranking current (CA/MCA) is typically 25% higher than the corresponding SAE CCA marked battery. It is advised that this should be checked with respect to any Marine related cranking current enquires."

 

 

Link to post
Share on other sites

BingoBonzo skrev 7 minutes ago:

 

Det er andre enn trådstarter som leser dette og de vil få et feil inntrykk fra det du skriver. 

Hvor mange av de som skifter til AGM tror du skifter bevisst til tilpasset laderegulator og landstrømlader? Nå er det nok hovedsakelig for høy spenning på vedlikeholdsladingen som er problemet for AGM, så laderegulatoren på generatoren kan vi nok se bort fra i denne sammenheng. Men et blybatteri tåler 13.6-13,8V vedlikeholdslading minst like godt som et AGM. Skal du drepe AGM må du over dette, og det tåler nok blybatteriet litt bedre. Min erfaring er for øvrig at 13,8V vedlikeholdslading er ganske normalt for en elektronisk lader i dag. De gamle uregulerte transformator-laderne var verre, men hvem har vel en slik som landstrømlader i 2017?

 

Om du blander AGM og blybatteri i båt med en moderne elektronisk lader med vedlikeholdslading på 13,5-13,8V så er dette uproblematisk.

Link to post
Share on other sites

X10an skrev 52 minutes ago:

Og i motsetning til Komodo synes jeg det er en kjempegod idé å bruke thrusterbatteriet til forbruk.

Komodo: Hvorfor mener du dette er en dårlig idé?

Av to grunner. Det ene er at batterier som er særlig gode på å gi høy strøm er mindre egnet som forbruksbatterier (eks. Optima). Det andre er at om man tapper ned forbruksbanken når man ligger noen dager i uthavn så blir det lite krutt i trusteren etterpå.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, nå er alt mer eller mindre demontert, var mere knot en jeg håpet på.

Tar tid å demontere skaper og plater og anna herk, men skal få trekt ny kontroll kabel i samme gate som tidligere.

 

Men ikke så bred enighet som jeg håpet på her, men takk for mange innspill.

Prøver en liten forklaring til:

Vil gjerne øke forbruksbanken i båten, derfor kommer 150 ah agm godt med i så måte, sparer også jobben med å trekke feite kabler fra motorrom og frem til baugen, vil heller ikke ha flere ledninger en jeg må.

 

Batteriet blir montert helt inntil trusteren, kobler eksisterende 50 m2 til batteriet og videre til truster med 70 m2 ca 40 cm lang.

 

Håper på noen klare svar på at dette vil fungere mer eller mindre optimalt.

 

Mvh Terje 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 2 minutes ago:

Av to grunner. Det ene er at batterier som er særlig gode på å gi høy strøm er mindre egnet som forbruksbatterier (eks. Optima). Det andre er at om man tapper ned forbruksbanken når man ligger noen dager i uthavn så blir det lite krutt i trusteren etterpå.

Optima markedsfører seg selv ved at det skal tåle dypytlading bra. En haug med ekstra Ah er ofte kjærkomment i uthavn uansett hvor det kommer fra. Klarer ikke helt å forstå at Optima skal være dårligere egnet som forbruksbatteri bare fordi de er strømsterke. 

 

Det er normalt å starte hovedmotoren og få i gang ladingen før man starter thrusteren. Gjerne flere minutter med 50-80A lading før man kaster loss. Den helt minimale effektbegrensningen man _i realiteten_ vil kunne oppleve i en slik situasjon vil med god margin oppveies av den ekstra tiden man kan kose seg i uthavn med forbruksstrøm.

Link to post
Share on other sites

Blir sikkert bra dette WGM 36 :thumbsup: Men jeg er fremdeles litt nysgjerrig på hvordan du har tenkt å koble dette.

 

WGM36 skrev for 6 timer siden:

Vil gjerne øke forbruksbanken i båten, derfor kommer 150 ah agm godt med i så måte, sparer også jobben med å trekke feite kabler fra motorrom og frem til baugen, vil heller ikke ha flere ledninger en jeg må.

 

Batteriet blir montert helt inntil trusteren, kobler eksisterende 50 m2 til batteriet og videre til truster med 70 m2 ca 40 cm lang.

Den siste delen skjønte jeg, men jeg tenkte mer på hvordan du har tenkt å løse det med evt. sikring, hovedbryter og lading. Har du normalt koblet trusteren på forbruk?

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, Mix said:

Har du for vane å uttale deg om ting du ikke har peiling og kunnskap om ?

 

@Mix Jeg har uttalt meg med basis i dokumentasjon fra leverandør og andre profesjonelle, kan ikke se at du har gjort det samme...

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

Blir sikkert bra dette WGM 36 :thumbsup: Men jeg er fremdeles litt nysgjerrig på hvordan du har tenkt å koble dette.

 

Den siste delen skjønte jeg, men jeg tenkte mer på hvordan du har tenkt å løse det med evt. sikring, hovedbryter og lading. Har du normalt koblet trusteren på forbruk?

Dette vil åpenbart paralellkobles med forbruksbanken, uten sikring og egen lading. En hovedbryter på veien mellom fremre batteri og thruster anbefales sterkt som sikkerhet ved problemer med thrusteren.

 

Noen vil sikkert ha en ekstra sikring og hovedbryter mellom batteriene også, men disse vil ikke ha noen skikkelig funksjon i et slikt opplegg.

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...