Jump to content

Turtallstopp over 2000 omdreininger, kamd 42


Mille II

Recommended Posts

I år ser det ut til at det er min tur å plundre med skuta. med det ene og andre.......

SB motor, en 42 motor for øvrig, som går som men klokke, starter på første vridning begynte sist tur å sote noe voldsomt, ren svart røyk. Turtall ca. 2000 omdreinger helt normal røyk og fart, over kommer det sort røyk og turtall stiger heller ikke på motor. Ingen større effekt på motor, Blitt fortalt at det er 99% sikkert turboen som ikke gir nok luft og f¨år ikke nok ladetrykk til å starte turbo og åpnet derav når jeg kom i havna luftinntak siden på turboen. Joda, "vifte" satt dønn fast.

Kan vedkjenne meg at det er mye kjærringkjøring med båten og skulle nok ha dratt den litt oftere i plan og max turtall for å blåst de grønne rene, men så ikke gjort denne gang og fått denne settingen.

Åpnet den andre motoren og der svirrer vifta rundt som en drøm.

 

1. Jeg håper bare det er over koksing som er årsaken til at det har blitt som det er----hvordan løser jeg det?

2. Har fått løsnet på spolen, men den går ikke rundt av seg selv som på den andre motoren gjør, jeg må vri den rundt tørn for tørn ---vil dette blåses rent når jeg starter den og bruker motoren og får opp trykket i fart? 

3. Akslingen igjennom som mange sier kan være årsaken er fast og fin om minimal med vandring --- helt lik motoren på BB side som går som en drøm.

 

Vet det er flere linker med noe av det samme emnet på forumet, men har ikke klart å trekke noe ut fra det som kan hjelpe meg, så anyone?

 

 

Link to post
Share on other sites

Nei har ikke brukt mye makt, men bikket litt frem og tilbake til den har kommet mer og mer, men dog ikke slik den skal gjøre å snurre rundt av seg selv. Sånn er det på den andre motoren i hvert fall :-)

Fikk et tips i havna å bruke litt spray med Zalo inn der for å løsne opp, men er ikke helt trygg på den metoden. Vil det ikke bli mase gørr og evt. gugge som gjør saken kun være med tiden, om det skulle fungere der og da?

Har hørt at det å få av den strammebøylen på andre siden (eksosiden er et rent h......, men har jo ikke prøvd selv ennå.

Det so mer det rare her er jo at sist vi brukte båten fungerte alt perfekt og hadde den gått over turboinnslaget nesten helt inn til havna. Så når vi nå da går ut skjer dette. Har ikke hørt eller sett noen tegn til noe før dette.

Sitter også inne i huset og ikke bare på flyet så får med meg motorlyder som ikke er velkomne for øret :-)

Link to post
Share on other sites

Setter en knapp på at du har ett dårlig eksosbend. Turboen setter seg nok ikke bom fast av sot, men kan ruste fast ved at det kommer sjøvann eller sprut/damp av sjøvann opp mot turboen. Den ruster da fast under den tiden båten ligger i ro. 

Link to post
Share on other sites

Kan være :-)

Men turboen sitter ganske langt fra sjøvannet og med god margin over vannflaten. Samtidig er eksosbendet i to deler fra sjøvannet til motoren Første bend går inn til en stor dunk (på en måte og derfra til motoren. Tidligere eier sier dette aldri har vært noe problem.......og blitt opplevd. 

Siste jeg har lyst til er å tømme frostvæska, knotte med turbo og få den av, men må man så må man. Det henger jo heller ikke på grep at den skulle ha rusta fast på en knapp uke. Sist tur før denne var alt ok og ingen indikasjon på noe som helst. Trykkfall eller noe, selv om jeg ikke kjørte de grønne på full speed da heller.

 

Link to post
Share on other sites

Dette skjer vel lettere med drev, da vannspeilet gjerne står helt i kanten på eksosbendet og lager rust og fanteri her.. Ser det dreier seg om akselinstallasjon, kan være rust og sot, må av med bendet for å sjekke og rense opp, ..eller prøve som det er nå når skovelen har løsnet og kan dreies lett. Kan startes med innløpet til turbo åpent, for å se turbo snurrer jevnt, og høre etter ulyder - litt gnissing til å begynne med er det nok..

Du (Mille) skriver at du kjørte inn i havna med godt over innslagsturtall for turbo, husk ihvertfall å la motoren få gå rolig 5-10 minutter etter du slakker ned, så smøring og kjølevann får sirkulere i motoren for en jevn nedkjøling.

Link to post
Share on other sites

:-) Var vel litt drøy den kaffelars, det er 5 knop rett utenfor så der slakker jeg nok ned før skiltet med god margin. Er av den riktige skippertypen som tar hensyn, men er veldig grundig på å la motor bli varm både før vi forlater fortøyninger og etter vi har lagt ved havner og annet. Alltid gjort slik, selv om noen griner på nesa av det i folkemengder. De skal ha ro vet du......

 

For øvrig er det helt rett at det er akslinger og ikke drev. Det er en KAMD 42, ikke KAD.

 

Mvh

Truls

 

Redigert av Mille II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mille II skrev for 3 timer siden:

...hadde den gått over turboinnslaget nesten helt inn til havna....

 

Bare siterer deg med velmente råd Truls :)

Å varme opp motor før man forlater brygga er vel ikke mye vits? Minuttene det tar å løsne fortøyningene holder jo, og så ut og lunke opp motoren selvfølgelig før marsjfart.

Zalotrikset ville jeg ikke anbefale forresten, ihvertfall ikke i innsuget på en diesel

Link to post
Share on other sites

garantert for stor glippe mellom viftebladene på eksosdelen. om du vil ha to like spreke motorer. må du mest sansynlig bytte begge turboer og begge bend for ikke og ødelegge de nye turboene i løpet av noen år. 

hadde samme på min 41 motor i fjord. er det lekkasje på benda, vil det dryppe ned på turbo(eksosvifte) etter stopp av motor.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...