nebbot Startet 19.Juni.2017 Del på Facebook Startet 19.Juni.2017 Hei! Eg har eit problem med min Rana 16: Styrekonsollen/tilteknapp sender konstant (95% av tiden) signal til motoren at den skal tiltes opp. Av og til kan eg få tilta den ned og holde den nede ved å holde inne tilt-ned knappen. Hvis eg slipper tilt-ned knappen så hever den motoren igjen. Første gang dette skjedde kom eg tilbake til tomt batteri da den sikkert hadde prøvd å tilte opp motoren konstant.. Motor og tilt fungerer ellers. Mistenker at det er et dårlig signal/klem på kabel eller kontakt mellom to kabler som gjør dette? Korleis kan eg finne synderen? Det er en enkel type med gasshendel og tilt opp/ned på gasshendelen.. Hvis eg ikkje finner ut av det, kven kontakter eg med sånne problem? elektriker? Takk! Kommentar fra moderator: Tittelen er redigert, var opprinnelig "Finne feil på elektrisk anlegg". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster. Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet til Ikke godkjente emnetitler. Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Kommentar fra moderator: Du bør opplyse om motormodell samt om fjernkontrollen er original, det kan være et kjent problem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 19.Juni.2017 Del på Facebook Svart 19.Juni.2017 Begynn med det enkle først. Spray bryter på konsoll og motor med 5-56. Det smører og fortrenger vann. Da slipper gjerne støre deler inni bryteren slik at den igjen bryter strøm og eventuell krypstrøm via vann fjernes forhåpentligvis. Etter spraying og mens du venter på virkning, er det greit å sjekke kabler mellom motor og konsoll. Kanskje de ligger i klem en plass og har fått skade med påfølgende krypstrøm. Kanskje noe er ettermontert med for lang skrue, som akkuratt treffer to ledninger samtidig... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
Bodehode Svart 19.Juni.2017 Del på Facebook Svart 19.Juni.2017 Tror crc 2-26 er bedre til elektriske komponenter... ville også sjekket ledninger for kontaktfeil/brudd etc. spesielt nøye i gjennomføringer. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
TrikkerN Lønning Svart 19.Juni.2017 Del på Facebook Svart 19.Juni.2017 Prøv å koble i fra batteriet. Lån/kjøp et multimeter. Ohm kabelen som kommer i fra bryteren ☺️ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 19.Juni.2017 Del på Facebook Svart 19.Juni.2017 Hei Eg hadde same problem med ein motor. Kontrollboksen er truleg umogeleg å demontera. Det er truleg ein leidning/kontakt i nærleiken av kontrollboksen du kan kopla frå. Spray og tørk kontrollboksen. Bruk gjerne ein vifteomn. No har eg alltid ei bøtta over kontrollboksen, når eg ikkje brukar båten. Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tilplan Svart 19.Juni.2017 Del på Facebook Svart 19.Juni.2017 (redigert) Det kan også være et rele i motoren eller feil i bryter på motor (om du har det). Opplevde det siste selv på en Mariner 75. Da var det bare å kople fra bryteren enten på motoren eller kontrollboksen. Det er også ett rele for opp og ett for ned. Hvis dette er feilen kan du teste ved på bytte plassering på releene. Hvis motoren da vil ned, ligger feilen i releet. Redigert 19.Juni.2017 av tilplan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nebbot Svart 20.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2017 Takk for rask tilbakemelding og mange forslag! Her er det bare å fylle termosen med kaffe og kose seg med feilsøking skjønner eg.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.