Jump to content

Wallas 800 starter ikke, ingen tikking i pumpe, vifte går sakte


Joltus

Recommended Posts

Har selvsagt sendt mail til wallas service, men må jo høre her inne også.... 

 

Eg skulle slå på min her i går og da oppførte den seg ikke som normalt. 
 
Vanligvis når eg starter den går ei vifte som reguleres med hjulet og pumpa begynner å tikke. 
 
Når eg starter den nå hører eg ingenting før viften begynner å gå litt rolig. Den kan ikke reguleres hastighet på og pumpa tikker ikke. 
 
Alle ledninger henger fast og det er mer enn nok strøm. 
 
Har dere noen gode forslag til hvor eg skal begynne å feilsøke? Har ikke begynt enda, det må bli på sikt. Men greit å ha en plan når det plutselig dukker opp et vindu i døgnet.... 
Kommentar fra moderator:
Tittelen er redigert, var opprinnelig "Problemer med wallas 800". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster.
Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet til Ikke godkjente emnetitler.
Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.

 

Kommentar fra moderator:

Fra reglene:
Følgende 3 ord er ikke tillatt i titler: hjelp, problem(er), spørsmål. Grunnen er at bruk av disse intetsigende ordene nesten alltid fører til en mangelfull tittel.
Link to post
Share on other sites

Joltus skrev On 19.6.2017 at 18.44:

Har selvsagt sendt mail til wallas service, men må jo høre her inne også.... 

 

 

Jeg har ikke mottatt mail fra deg?

Men må gjøre oppmerksom på at de som bruker domenet wallas-service.no ikke er meg, de tok det domenet etter jeg meldte min ankomst her på baatplassen. 

Og jeg har brukt Wallas Service på mine Servicerapporter og Fakturaer siden 2005, noe som "de" er vel klar over. Det var den lille oppklaringen.

 

Tilbake til problemet:

* Pumpa styres blant annet av en termostat (grå og flat "dings") som ligger i en klemme under kretskortet - mot godset i kokeapparatet. Om denne har løst seg ut vil pumpen stoppe. Termostaten resetter seg selv når apparatet har gått nedkjølingssyklusen. Termostaten kan også være defekt. Ta av kablene til denne og mål om det er gjennomgang.

* Sjekk om pumpen står fast; Løsne strømkablene fra pumpen. Sett 12v direkte på sukkerbiten (+/- har ingen betydning) i pulser. Gir den slag, er pumpen i orden.

 

Om termostaten og pumpen er i orden, er min første konklusjon at det er en feil på kretskortet, og at dette må skiftes.

 

Ring meg gjerne underveis i feilsøkeprosessen, også på kveldstid/helg

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Da har Rune hatt apparatet inne han. Fant ut at når han brukte sitt panel så virket pinadø apparatet. Altså er kretskortet ok.


Tok samtidig en sjekk på brenning og generelt. Så nå har eg et apparat som funker perfekt, når eg får fikset panelet, evt byttet til nytt.


Velger å prøve å fikse panelet først, da det er såpass få komponenter som kan være feil på.

 

Vil forøvrig nytte sjansen å skryte av Rune. Har du en wallas med problemer. Kontakt han. wallas service her inne på forumet. Enormt god service. Denne mannen brenner for wallas :p Og kan alt om de.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Gikk over alle komponenter på startpanelet mitt og fant igrunn ingenting som var feil. Alle komponenter fungerte slik de skal. Sjekket ledninene inn til kretskortet. Alt såg fint ut. 

 

Monterte inn apparatet i går med mitt startpanel. Durte igang og til min store overraskelse oppførte wallasen seg akkurat slik den skal. Pumpa slo og vifta gikk. 

 

Men etter oppstarten skjedde det lite. Kjente på eksos og plata at, joda, det var varme. Men langt fra så mye som det skal. Satt i telefonen med Rune lenge, men vi kom ikke noe særlig videre. Sjekket en haug av ting han nevnte, men de fleste tingene virket. Men wallasen tente liksom ikke skikkelig. Hørte svak blaffring, men lite futt.

 

Så eg sjekket at slangene fra parafinen var åpne, før eg plutselig kom på at selv om pumpa slår, så trenger det jo ikke komme mye parafin. Koblet fra utløpet på pumpa og startet opp. Der var det ikke mye som kom igjennom. Ringte Rune igjen, siden den virket når han hadde den inne. Ble enige om å prøve uten sugehøyde for å avdekke om pumpa var kaputt.

 

Hentet en liten boks og fylte med parafin. Pumpa trengte 5-6 slag, så plutselig tok den. Og da kan eg si at parafinspruten stod inne i båten :lol:

 

Koblet så på slangen og sjekket det samme. Da såg eg at den løftet parafinen lett 2-2,5cm i slaget, og etter en del pump kom det gjennom.

Koblet til og hørte det velkjente "woff woff" og der tente jaggu wallasen.

 

Ka som opprinnelig var feilen er vanskelig å si. Mistenker dårlig kontakt i pluggen på kretskortet, evt en dårlig lodding. Eg loddet opp de fleste loddingene så disse er jo nå nye. 

Etter at Rune hadde den inne tipper eg pumpa har fått for mye luft og rett og slett ikke klart å suge parafinen gjennom pumpa. Når eg da satte pumpa rett i parafin ble det nok til å få parafin inn i systemet. Usikker på virkemåten til disse pumpene, men hvis det legger seg en luftlomme inne i pumpa pleier det lage mye krøll....

 

Men godt å få liv i den igjen. Og tusen takk for hjelpen Rune!

 

Måtte det bare vare og ikke være en tilfeldighet at den nå virker. Kan jo selvsagt være en komponent som holder på å ryke, men krysser fingerene.

Link to post
Share on other sites

Jeg er glad jeg ikke har slike problemer, aldri noen problemer med vår Wallas 95D, skrur på bryteren som om det skulle vært på komfyren hjemme.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Jeg er glad jeg ikke har slike problemer, aldri noen problemer med vår Wallas 95D, skrur på bryteren som om det skulle vært på komfyren hjemme.

 

ÅÅ ?? tok et kjapt søk på deg og Wallas her inne, kom opp en hel remse med problemer....orket ikke lese en gang..

du fikk blant annet ikke kokt ferdig maten din før den slo seg av..

  glemt det ??

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Ida Marie III skrev On 8/7/2017 at 15.17:

 

Kanskje man må venne seg til...:rolleyes:

Det måtte jeg den gang jeg hadde en slik...

Så koselig du er, som føler du må inn her bare for å rakke ned på et produkt andre har? Min har fungert knirkefritt fra eg tok, sannsynligvis den første i levetiden til apparatet, service på den, og fikk fikset forbruks batteriet mitt som var kaputt. Men dessverre har eg mest sannsynlig sølt vann når eg vasket i båten sist, og det var nok ikke så lurt all den tid det eg har ifølge deg er dritt. Men det er jo kjempefint at din løsning, som eg neppe kan ha i min båt, funker så bra som det gjør. 

 

Men relevant for denne tråden er det overhodet ikke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...