Jump to content

Ford Sabre 212 kommer olje ut på eksos-siden av turbo over 1500 o/min


Roger og Olina

Recommended Posts

Hei folkens. Skjønner veldig lite her nå. Overhalte motoren i vinter. Ny turbo bla. Har så og si ikke brukt båten noe særlig pga huslige oppgaver...

Men her om dagen skulle vi ut en liten tur. Etter å ha kjørt motoren varm, gikk jeg opp til 2100 o/min. Ikke lenge etter ser jeg på skjermen at det er mye røyk i motorrommet.

Går umiddelbart ned på turtall og tar opp luken. Ser at det ryker en del rundt turboen og det lukter brent olje.

Skrur ut turboen dagen der på. For er sikker på at det er en feil på den. Reiser til Turboservice her i Porsgrunn. Han går kjapt over den, men mener at det ikke er noe problem med den.

Videre så mener mannen at det kan være at returen på oljen som er blokkert. Typisk om det er en gammel slange sier han. Hyggelig kar som virker som han kan faget sitt.

Kjører til ørten butikker for å finne 25mm siliconslange på 20cm. Endelig får jeg tak i en. Bytter og monterer turbo.

Starter opp og tar det rolig ut fjorden frem til tempmåleren viser 82 grader. Legger den så i plan på ca 2000  o/min og det samme skjer igjen.

Så nå skjønner jeg ingenting her... Så om noen har vært borte i noe tilsvarende, så sier jeg ikke neitakk til tips

 

Mvh Roger

Link to post
Share on other sites

Hva legger du i "han går kjapt over den" ?

Prøv å ta av slangen fra turboen og hell olje igjennom den, se at det ikke stopper opp lengre nede i systemet. Jeg kjenner ikke motortypen, men på noen motorer er det et rør på innsiden som tar oljen med seg helt ned til bunnpannen, hvis du har et slikt rør kan det da være tett lengre inne ? 

Du husket å mate turboen med olje før du startet opp ?

 

Link to post
Share on other sites

Hei Kyrholmen og takk for tilbakemelding :wink:

 

Kjapt over, var at han ikke åpnet den. For da måtte den sendes inn for avbalansering hos søta bror. Han kjente på slarken og gikk over den visuelt. Jepp, det er ett slikt rør, men her renner oljen fritt. Ja, jeg matet turboen før første oppstart...

Link to post
Share on other sites

En del turboaggregat behöver en restrictor på inloppet. för att den inte klarar att svälja fullt flöde. typiskt för kullagrade turboaggregat.

 

Du kanske har

 

för högt olje tryck

för mycket olja I tråget så det inte kan evakueras tillräckligt fort från turbo.

för tjock olja (hög viskositet)

Saknar en restrictor.

blockerad retur I inloppet till tråget.

för hög lutning på motor vid gaspådrag

 

Redigert av Scand29bal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for alle gode tips om hva dette kan være. Fant til slutt årsaken. Oljeretur-røret på den nye turboen, er en god cm lenger. Silicon slangen som står nederst mot bunnpanna, får derfor en liten klem. Jeg tok av røret som går mellom turbo og bunnpanna, kappet av en god cm. Byttet til en litt stivere siliconslange nederst og jaggu ser det ikke ut til at det var løsningen :thumbsup:

Mvh Roger

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...