Jump to content

Yanmar 6LY - hvilken vei strømmer kjølevannet


Spirit`ist

Recommended Posts

Har 2 uttak på motoren til vv bereder og defroster anlegg. Det ene uttaket er på vannpumpa, og det andre på termostathuset. Nå har jeg også koplet en Webasto vannvarmer inn i kretsløpet og denne har egen vannpumpe. Da har det betydning hvilken vei vannet strømmer. 

 

Finner ikke dette i blant noe Yanmar literatur. Noen som vet hva som er definert som "ut" og "inn" for kjølevann i ekstern krets...?

IMG_6147.JPG

IMG_6148.JPG

Link to post
Share on other sites

Takk for svar og tilbm. Har kjent på slangene, men de blir nokså jevnt varme. I tillegg blir returvannet påvirket av varmen i vv bereder da båten ligger til landstrøm.

 

Jeg har i 10 år kjørt med vannet "ut" fra termostathuset, og er også temmelig sikker på at det er riktig. Etter at jeg monterte Webastoen i kretsløpet har jeg fått det "problem" at, når det ikke er mer vv igjen kan jeg starte Webastoen - og alt fungerer som det skal. Hvis vi blir liggende i ytterligere ett døgn, og jeg igjen starter Webastoen stopper den fordi den pumpen ikke får vann. Det blir luft i slangen. Starter jeg motoren i ett minutt eller to, fungerer den igjen. Lurte derfor på om det motoren pumper vannet den ene veien, og Webastoen den andre veien.

 

Har gjort en del "øvelser" får å få ut luft, men etter at Webastoen er kjørt en gang, må motoren startes for at Webastoen skal starte igjen.

 

Forslag til mottas med takk.... :-)

Redigert av Spirit`ist (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville laget en bypass, slik at Webastoen ikke behøver å varme motoren også når du trenger varmtvann. Slik har jeg gjort det, og det virker utmerket. Dersom du alltid holder returslangen mot motoren åpen trenger du da ingen ekstra ekspansjonstank.

 

Jeg har også ordnet egne tilkoblinger med kraner slik at jeg kan lufte det eksterne systemet ved å blåse gjennom vann fra slangen i marinaen. Det holder as jeg gjør det en gang i året. Må da huske å fylle på litt frostvæske.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Nå var eg usikker på kva du spør om.  Dersom eg forstår røropplegget ditt med Y etter bereder riktig, så kan det tenkes at webasto lettere suger vatn frå motor "feil vei" i Y 'en ,en gjennom berederen ? Dette burde dog ikkje gi luft i systemet, men redusert effekt fra bereder.  

  Kan det skje at webasto suger luft inn vist du har ein liten lekkasje ein plass?,men då skulle det vel blitt vått der når vatnet ekspanderer av varmen.. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Info fra Yanmar

Yanmar 6LY.JPG

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...