Jump to content

Garmin flår det norske markedet


Chrmeland

Recommended Posts

Kan noen forklare meg årsaken til at Garmin har veiledende pris 3599 for en ekkoloddsvinger (GT23-TM) som koster fra 155$(nett)-199$(aut forhandler på Manhattan) i USA, dvs 1300-1700 nok? Uten mva er norsk pris 2880. Min erfaring er at elektronikk etter hvert har blitt like billig i Norge som i utlandet, men Garmin lever åpenbart fortsatt på 80-tallet...eller?

 

mvh Chr

 

 

Link to post
Share on other sites

De er nok ikke alene om det der. Det prises ikke etter kostnadene, men etter markedet.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hadde trodd det skulle være større differanse enn du viser til når det omtales som flåing. Den norske forbrukerkjøpsloven gir deg gode reklamasjonsmuligheter som du så klart betaler for. Vet ikke hvordan det er med reklamasjon til USA etter 2-3 år?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Får en sakene til halv pris er det vel ikke nødvendig å sutre om reklamasjonsrett. Da er det bare å kjøpe nytt - i aller verste fall. Jeg har reklamert på et par-tre ting kjøpt i utlandet. En PC kjøpt fra Tyskland (spesial spesial). Da bestilte faktisk leverandør returfrakt for meg og PCen ble hentet på døra(!). En AirPlay-spiller fra UK til 30 dollar. Virket kun kort tid. Ikke umulig at det var min strømforsyning som tok knekken på den. Fikk refundert hele kjøpesum ila en dag da jeg beskrev problemet, uten å sende i retur.

 

Norske forbrukerrettigheter er tipp-topp, men likevel ikke verdt 100% overpris, spesielt ikke på kurant utstyr med lav feilrate. 

Link to post
Share on other sites

Jeg driver med musikk, og skal man kjøpe f.eks en gitarforsterker så må man bygge om trafoen til strømforskyninga!  Nå er dollarkursen såppas dårlig at besparelsen er minimal. slikt utstyr har jo heller ikke vekt og størrelse med seg i forhold til avgifter.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Reklamasjonsmulighetene er minst like bra, sannsynligvis bedre i USA enn i Norge. Consumer Power står sterkt og konkuransen er hard. Årsaken til at Garmin og andre produsenter av navigasjonsutstyr er at produsentene låser dem til bruk innefor enkelte verdensdeler. Det betyr at man kan ikke nødvendigvis kjøpe en kartplotter i USA til halv pris i forhold til Norge/ Europa. Man risikerer at den ikke fungerer med relevante kart og dette må man sjekke grundig før man handler. 

Link to post
Share on other sites

For å være redelig så bør du enten sammenligne veiledende priser eller butikkpriser. I den første nettbutikken som kom opp med denne svingeren i Norge kostet den 2752kr. Hvis du legger til frakt og moms på US pris så er det etter min mening en grei pris for 5 års reklamasjonsrett som er inkludert hvis en kjøper i Norge. 

Link to post
Share on other sites

sigdy skrev for 4 timer siden:

Reklamasjonsmulighetene er minst like bra, sannsynligvis bedre i USA enn i Norge. Consumer Power står sterkt og konkuransen er hard. Årsaken til at Garmin og andre produsenter av navigasjonsutstyr er at produsentene låser dem til bruk innefor enkelte verdensdeler. Det betyr at man kan ikke nødvendigvis kjøpe en kartplotter i USA til halv pris i forhold til Norge/ Europa. Man risikerer at den ikke fungerer med relevante kart og dette må man sjekke grundig før man handler. 

 

Hvilken planet befinner du deg på? Jeg følger verdens største båtelektronikk forum daglig og jeg ser hvilke elendige garantiordninger de har i USA, etter 12 måneder er de helt overlatt til produsentenes godvilje. Selv på utstyr som tar kvelden i løpet av de første ukene kan de risikere å måtte betale returfrakt selv. 

 

Garmin har ikke geografiske begrensinger på sitt utstyr. 

Link to post
Share on other sites

abbor skrev for 21 timer siden:

 

Hvilken planet befinner du deg på? Jeg følger verdens største båtelektronikk forum daglig og jeg ser hvilke elendige garantiordninger de har i USA, etter 12 måneder er de helt overlatt til produsentenes godvilje. Selv på utstyr som tar kvelden i løpet av de første ukene kan de risikere å måtte betale returfrakt selv. 

Dersom du er i tvil om planettilhørighet, la meg spørre deg om følgende: Har du noen gang reklamert på et produkt i USA? Det har jeg, og servicenivået hos forhandlere er mye, mye bedre enn i Norge. Det gjelder også lenge etter 12 måneder. Istedet for (som i Norge) å bli møtt med krav om å få reparere produktet får man som regel utlevert et nytt produkt evt hevet kjøpet

Link to post
Share on other sites

Her glemte du å legge til at griser kan fly ,sigdy og det du har skrevet i denne tråden er bare vås.
Må være internett sitt to eneste innlegg som holder Garmin sin goodwil policy høyere enn norsk forbrukerkjøpslov.
Jeg kan også legge til at Garmin Norway ikke reparerer reklamasjoner og det gjorde heller ikke Bellanor så der tar du også feil.
Få fimaer i Norge har bedre rykte på seg enn Garmin når det gjelder reklamsjoner.
Det står det side opp og ned om i diverse forum.r

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 14 timer siden:

Her glemte du å legge til at griser kan fly ,sigdy og det du har skrevet i denne tråden er bare vås.
 

 

abbor skrev On 6/21/2017 at 21.21:

 

Hvilken planet befinner du deg på? Jeg følger verdens største båtelektronikk forum daglig og jeg ser hvilke elendige garantiordninger de har i USA,

 

Det var da voldsomt til ordbruk, utskjelling og personangrep! Er det i mangel av argumenter eller er det andre grunner? Jeg prøver å bidra til disse trådene med egne erfaringer og kunnskap, men gidder ikke diskutere mot rene usakligheter. Jeg har aldri nevnt Garmins goodwill policy med et ord, men dersom Pipe bruker tiden til å forske på flygende griser er det mulig han ikke har fått det med seg. Basert på egne erfaringer så fastholder jeg at forhandlere i USA er mye mer serviceinnstilt ved reklamasjoner enn i Norge.

Link to post
Share on other sites

abbor skrev On 21.6.2017 at 21.16:

For å være redelig så bør du enten sammenligne veiledende priser eller butikkpriser. I den første nettbutikken som kom opp med denne svingeren i Norge kostet den 2752kr. Hvis du legger til frakt og moms på US pris så er det etter min mening en grei pris for 5 års reklamasjonsrett som er inkludert hvis en kjøper i Norge. 

Er helt enig i det, men jeg klarer ikke finne den prisen du siterer her. Finner bare den jeg oppga. Jeg søkte på "garmin gt23-tm pris" på google.

 

 

Link to post
Share on other sites

sigdy skrev 1 time siden:

 Basert på egne erfaringer så fastholder jeg at forhandlere i USA er mye mer serviceinnstilt ved reklamasjoner enn i Norge.

 

Det er vel dette som er essensen i uenigheten. Det kan godt være du har vært heldig og fått god service, men én svale gjør ingen sommer. Det virker som om (gjennom forum i USA som skrevet over, og andres erfaringer, mine inkludert) at vi er bedre stilt her i Norge med 5 års lovfestet reklamasjonsrett, kontra USA hvor det vel er opp til hver enkelt produsent å gi garanti på varene de produserer.

 

Fra Federal Trade Commision: 

"Written Warranties

Although not required by law, written warranties come with most major purchases."

 

Se link:

https://www.consumer.ftc.gov/articles/0252-warranties

 

Dette er vel forskjellig fra 5 års lovfestet reklamasjonsrett, eller hva?

Redigert av TorgeirH
La til FTC link. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

sigdy skrev for 8 timer siden:

 

 

Jeg har aldri nevnt Garmins goodwill policy med et ord, men dersom Pipe bruker tiden til å forske på flygende griser er det mulig han ikke har fått det med seg. Basert på egne erfaringer så fastholder jeg at forhandlere i USA er mye mer serviceinnstilt ved reklamasjoner enn i Norge.

Det er vel nesten som å tro på nissen  hvis man tror Garmin forhandlerene i USA har økonomi til å dekke defekte produkter av egen lomme i særlig grad.
Det er derfor jeg tviler sterkt på om de deler ut gratis produkter til de kundene som er uheldig etter garantien på 12 måmeder har utløpt.
Så derfor trakk jeg inn Garmin sin goodwil policy som antagelig er for helt skjeldene tilfeller av bad luck som neppe hvermansen for glede av der man står med mørkelagt plotter etter 3 år.
Igjen må jeg trekke frem det gode ryktet Garmin Norway/Bellanor har på behandling av reklamasjoner både hva de dekker og ikke minst hurtigheten på reklamsjonsbehandlingen
Hvordan en amerikansk butikk kan gjøre dette så mye bedre er ikke lett og forstå

Legger man til 12 måneder garanti vs 60 måneder reklamasjonsrett så blir det myggen sin kamp mot elefanten når det gjelder rettigheter.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Chrmeland burde kanskje spurt:

"Flår Garmin det norske markedet?" Tror ikke Garmin er verre enn andre store produsenter av forbruker-elektronikk. Policyen er enkel; Ta maksimalt av det markedet er villig til å betale.. Og ,Ola betaler! Har en del Garmin utstyr selv , enkelte ting er av litt eldre dato. Hvis vanlig garantitid er over, og jeg trenger mer ekstrautstyr, så pleier jeg å bestille der selger er seriøs og prisen er billigst. Dette er ofte på Ebay og fra USA. Når det gjelder nye ting , så er det trygt å handle i Norge. Men du skal ikke lenger enn til Sverige for å se rimeligere priser på sammenlignbare produkter. Om det er like kurant med garanti og service kan sikkert diskuteres.

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Link to post
Share on other sites

sigdy skrev On 6/21/2017 at 16.30:

Årsaken til at Garmin og andre produsenter av navigasjonsutstyr er at produsentene låser dem til bruk innefor enkelte verdensdeler. Det betyr at man kan ikke nødvendigvis kjøpe en kartplotter i USA til halv pris i forhold til Norge/ Europa. Man risikerer at den ikke fungerer med relevante kart og dette må man sjekke grundig før man handler. 

 

Å?

Har vi noen konkrete eksempler fra nyere tid?

 

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...