Jump to content

Gammel guttedrøm - with 320 dromedille i hus


MegaTrondy

Recommended Posts

Kall meg litt barnslig, men jeg hadde ikke gleden av å eie egen båt i mine yngre dager. Jeg har disponert mange ulike båter, men fikk aldri egen båt før jeg var "voksen". Når jeg var liten drømte jeg om en With Dromedille. De så utrolig tøff ut, spesielt i gult. De gikk som en kule og var faktisk ganske gode båter for å være så små. Nå som jeg var på jakt etter en ny slepejolle til snekken min tenkte jeg hvorfor ikke. Kjøpte meg en god gammel en for ikke mer enn man bruker på en liten bytur. Er litt sliten i fargen, men skroget og båten er i god stand. Trenger seg en god vask også. Vurderer å pusse den opp i original fargen. Noen som vet hva det vil koste å pusse ned og lakke opp en båt på dem størrelsen hvis noen proffe gjør det? Er en 10 fot stor båt. 

Screenshot_20170621-215629.png

Redigert av MegaTrondy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke barnslig i det hele tatt. En kamerat hadde Hurrycane 470 m/60hk når jeg var i mopedalderen. Har fremdeles lyst på en sånn 35 år senere... :thumbsup:

Den ser da ikke værre ut en at man kan komme langt med en skikkelig maskinrubbing og polering. De fleste opplakkerte båter ser nettopp slik ut... opplakkerte.

 

Hvis det er en 9,9Hk Tohatsu 2T kan du få den til å yte 15 ved å bytte ei skinne som styrer gass-spjeldet. Koster 2-300 kroner. Har lik motor på en RiverXR.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har det sånn jeg å. Klarte ikke å være båtløs under hyttebygging, så da kjøpte jeg en Musling 430 som jeg har sett på i mange år. Og jeg er snart 50?. Har det skikkelig trivelig med den, og ser slett ikke bort fra å kjøpe en With senere.

Norsk plastbåthistorie har alltid interessert meg.

Link to post
Share on other sites

Motoren er ikke min, men har en sint Mercury viking som er oppjustert som skal på. Hadde den på en Askeladden 14 en gang og fikk den opp i 24 knop. Dette er en god del lettere båt, så tror ikke den skal gå så mye saktere. Den gikk hvertfall rundt 24-25 med den Tohhatsu motoren når jeg kjørte den. 

Link to post
Share on other sites

Grattis med flott båt.

 

Begrepet Dromedille har svevd rundt så lenge jeg har vært interessert i båt, og har fått foretåelse for at det er noe spesielt med disse båtene. På Helgelandskysten tror jeg ikke disse var veldig vanlige, og jeg har så langt ikke klart å få foreståelse for hva som gjør disse så spesielle. På bildet over ser jeg at akterspeilet har en annen utforming enn mange andre båter i denne størrelsen. Er det dette som er spesielt med Dromedille? Eller er det noen som kan forklare dette bedre?

Link to post
Share on other sites

"Systemet" med steglister på sidene som peker nedover når de kommer akter, den avrundede bunnen og "flapsene" akter skal i sum gi en båt som går bra med relativt liten motor.

30 hk som jeg hadde en periode på slutten(35 også for øvrig en liten tid) ga en ganske vilter farkost som på stram vaier kunne få båten til å miste sideveis stabilitet. Da måtte man slakke opp litt ellers utartet det seg slik at man kunne bli kastet ut av båten. Moro, men krevde full konsentrasjon og lite med bølger.

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 8 minutes ago:

Grattis med flott båt.

 

Begrepet Dromedille har svevd rundt så lenge jeg har vært interessert i båt, og har fått foretåelse for at det er noe spesielt med disse båtene. På Helgelandskysten tror jeg ikke disse var veldig vanlige, og jeg har så langt ikke klart å få foreståelse for hva som gjør disse så spesielle. På bildet over ser jeg at akterspeilet har en annen utforming enn mange andre båter i denne størrelsen. Er det dette som er spesielt med Dromedille? Eller er det noen som kan forklare dette bedre?

 

Det er den spesielle formen bak som er karakteristisk for dromedille skroget ja. Skroget gjør at båten planer lett og at den er veldig stødig. Den tar også bølger ganske greit i forhold til størrelse. De bygget en tilsvarende båt uten Dromedille skroget også. 

 

Tilsvarende båt bare en litt lengre modell. 

boot.004_1.JPG

Link to post
Share on other sites

Listene på siden skal hindre vannet å nå hekken for så å trekke den ned. I tillegg smalner hekken med samme misjon. Dermed klarte Bror With å lage en båt som gikk like bra i alle hastigheter.

Han eksperimenterte mye med innsmalning av hekken, før han fant den beste utformingen.

 

Boken Bror With- et sant eventyr, skrevet av Stein Kagge er verdt å lese:)

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med artig båt.

Var så heldig å ha en i tre år.

Vil anbefale styrekonsoll hvis du skal ha noe mer enn 15 hk.

Hadde selv Yamaha 25 og den gjorde 27 knop.

En kamerat hadde 35 hk Johnson og det gikk unna........han mistet kontrollen på en bølge og tippet rundt i noen og tretti knop.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å ha fått forklaringen på "Dromedille" slik, at Bror With ønsket å lage et skrog som fungerte like bra som deplasement skrog som et planende skrog, og mente forskjellen på disse var like stor som forskjellen på en "Dromedar" og en "Krokodille", så da kom navnet "Dromedille" frem.

Kluet var vel å lage en god robåt som også kunne plane med motor.

 

(Har hatt en With 200 Dromedille)

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...