Jump to content

Septikslanger Bavaria 34 ac fra 1999, lengde og diameter?


pobre gringo

Recommended Posts

Hei igjen alle.

 

etter noen få uker som lykkelig båteier er jeg kommet til første skjær i sjøen, tett dass!

 

Har prata med tidligere eier og han sier septikslangene aldri er skiftet, så det er snakk om 18 gamle slanger som trolig er passelig gjengrodd.

 

Dette er en Bavaria 34 ac fra 1999, med 80l septik i forpiggen (er nok original løsning)

 

noen som har vært borti dette og kan fortelle hvor mange meter slange jeg trenger og eventuelt diameter. Ser det er 2 forskjellige diameter slanger, en fra pumpen og til septiktanken og en mindre til utluftning og etter tømmepumpen.

 

takker for svar.

Link to post
Share on other sites

Her er den varige løsningen å bytte slange. Du må bruke slange beregnet på septik. Det er viktig!

Løsne slangen i begge ender. Sett i en propp slik at ikke innholdet renner ut og ned mellom skottene i båten når du trekker den ut.

 

Gikk seilingen bra i helgen forresten?

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg demontert og målt samtlige slanger, drittjobb men ikke så ille eller illeluktende som først forventet :-).

 

Slangene hadde halvert indre diameter grunnet urinsyrebelegg, men jeg fant ikke ut hvor det var tett.

Så derimot att en lukkeklaff (omtrent som en reedventil) var defekt på pumpen.

 

I morgen er det inn med ny pumpe og nye slanger, skal bli deilig med luktfri båt og funksjonelt toalett.

 

Vindøyet: var litt lite seilvind i helgen, men hadde over 7 knop etter Svelvik hjem igjen på søndag og jeg er rett og slett hektet på seiling.

mandag og tirsdag denne uken var jeg på seilkurs og lærte mye, så nå gleder jeg med til å bli ferdig med dassen så jeg kan dra ut å seile igjen :-)

 

sender deg en pm når ting er på plass.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...