Jump to content

mahogni kajakk - oppussingsobjekt


Konsensus

Recommended Posts

Vi har en 50 år gammel mahogni kajakk i familien som vi ønsker å restaurere. 

 

Skroget synes inntakt, men rammeverk og trekk må pusses opp.  

 

Har noen innspill til om dette er en overkommelig oppgave? (bilder vedlagt).  

 

Vet noen om noen som evt kan bistå med oppgaven? Verken tid eller erfaring til å ta fatt på arbeidet, men skulle gjerne sett den på vannet igjen. Litt for fin til å kastes, i tillegg til at den har betydelig affeksjonsverdi :) 

 

Alle innspill mottas med takk, 

 

A.  

 

IMG_0367.JPG.2ed6d01adb05b1dfdc64da94f2456b48.JPGIMG_0369.JPG.46fc7f5af3770aba5aa5f24f9c4962f9.JPGIMG_0370.JPG.8e36b6f52474febe0cbf7d54453568e3.JPGIMG_0375.JPG.8f36b2cdeed2ea5fa6bee0682525cb70.JPGIMG_0381.JPG.fd9c448e8c7bb37aa9804dca23a4561b.JPG

Link to post
Share on other sites

Den hadde jeg restaurert! Ser ikke noe problem med det . . .

Men jeg har jo forståelse for at ikke alle har tid eller anledning til å gjøre sånt selv.

 

Hvis den skal kastes, så kast den til meg . . . :rolleyes:

 

Ellers kanskje en ide å starte med å henge på plass døra til naustet . . .? :wink:

Redigert av NilsPils (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde pusset den opp selv hadde det vært meg. Bruk marine epoxy og lim fast spantene under trekket ( må pusse rent først med sandpapir og vaske med aceton ). Listene som holder trekket sager du av stiftene på med et baufilblad ( hvis stiftene sitter godt -ellers brekker listen!) 

Det lyse treverket som er brukket i baugspissen er europeisk ask - skråslip skaden med en båndsliper og lim på et stykke ny ask. Når epoxyen har herdet sliper du til det nye treverket så det går i ett med resten.

Skroget pusses og sår repareres med epoxy. Bruk elektroteip over limet så det ikke renner bort.

Til slutt lakkes skroget med to-komponent lakk med UV-filter ( epifanes f.eks )

Duk får du hos Odder inrigger værft i Danmark f.eks - Mulig at Thøger boats også kan hjelpe deg 

Redigert av jadalber (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...