Jump to content

Dro ut en ledning med et uhell og nå er det noe rart.


PiperBill

Recommended Posts

Ok this is a tricky one to explain in Norwegian. Yanmar 4JH3. Jeg drev og tok bort en del ledninger til noen lamper i båten som vi ikke lenger bruker. Det er et panel i taket som kan skues ned og bak der er det en forferdelig rot med ledninger. Jeg klarte å dra ut en ledning fra en 3 punkts koplingplug. Det vil si 1 ledning inn på en av det 3 kontakter i pluggen. Ledningen fra pluggen går til en rele og så inn på baksiden av instrumentpanelet.

Jeg tok sjansen og koblet den løse ledninger på en av kontaktene (sikkert veldig dumt) men etter det så lyste «Battery Charge» lampen på instrumentpanelet. Da lot jeg være å prøve på en annen kontakt og varsellampen sluknet. Jeg kontrollert at batteriene lader med motoren i gang og alt virket bra der. 14.4v med motoren i gang og 12.6 når jeg slo av motoren.

Alt ser ut til å fungere som før bortsett fra 2 ting og jeg er ikke helt sikker om det er en sammenheng. Jeg har ikke belysning i instrumentpanel (no big deal)  og nå kan jeg starte motoren selv om hovedbryteren til startbatteri av slått av (bigger deal).

Jeg spurte om hjelp på verkstedet ved marinaen men de hadde det alt for travelt akkurat da. Jeg skal nede på lørdag og ser gjennom håndboka (wiring diagram) for å se om jeg kan nøster opp i det.

Er det noen som kan gi en pekepinn på hva som kan ha hendt her?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Hei. Om du nå kan starte motor uten at hovedstrøm bryter står på er enten at du har gitt tenningsnøkkelen en service +  om da hovedstrøm til eventuelt service batteriene står på ?  Ellers så har dette andre årsaker. Uansett skal det ikke være strøm i kabelstokken til motornår h.s.bryter står av. Å begynne å røske i ledningsnettet på gamle båter kan gi mange utfordringer.  Ender som regel med at nesten alt må klippes og måles opp igjen. Spesielt om det har blitt montert noe ekstra utstyr av ikke helt kompetent montør.......

 

Jeg ville tatt ting for ting. Sjekket ut kretsen til motor. Så lamper ,pumper osv.  Innstrumentlyset blir i mange tilfelleroplet som en felles + sammen med lanterner. Ligger ikke alltid i motor stokken. 

jeg ser ikke panelet helt for meg så noen bilder vil hjelpe for bedre svar.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Nei det er helt uforståelig at det går strøm til motoren/tenningsnøkkelen når både start og forbruksbatteri er koblet ut ved hver sin hovedbryter. Det var ikke slik før jeg dro ut den ene ledningen. Jeg lar også merke til både start og forbruk lades samtidige. Det er jo en rele som skal først lader start og så slå over til forbruks.

Her vært på et par turer (ca 2 timer) uten at jeg merket noe som er feil. Har også gått gjennom absolutt alt som bruker strøm og alt virker normalt. Vi planlegger en lengre tur i ferien og jeg blir litt urolig av dette.

Kommer med bedre forklaring og bilder så snart jeg kommer meg ned til båten.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Tipper at du har lagt styrestrømmen til et laderele eller lignende til permanent +. Hvis du har en manuell hovedbryter på ledningen til startmotoren kan det jo ikke gå strøm der når bryteren er deaktivert. Eneste jeg kan tenke meg er at du får strøm til starteren fra forbruksbanken. Hvis du har et rele som "lasker" bankene for lading kan du jo muligens ha aktivert dette releet i vanvare? Men som Knude sier; pøs på med gode bilder av dette!

Link to post
Share on other sites

Jeg skal være på båten hele helgen så jeg kan ta flere bilder og prøver å få litt bedre oversikt. Tenkte å koble fra startbatteriet for å se om den starter på forbruksbatteriene. Det har det nemlig ikke gjort før da jeg har gemt å slå på hovedbryter til start et par ganger  og da var det ikke liv.

Hovedmålet er å finner ut hvilken av de 3 kontakter i koblingsboksen jeg skal ha den ene ledningen på men jeg vi ikke ta en »pot shot» i tilfelle jeg ødelegger noe annet.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Har nå ryddet opp i ledningskaos og fått litt bedre oversikt over den løse lendingen. For det første så er det faktisk en gåen hovedstrømbryter som gjør at motoren start selv om bryteren er slått av så det har ingen sammenheng med ledningen jeg dro ut.

He ser man den løse ledningen og den 3 punkts koblingsplugg. Jeg skulle ha målt om det var strøm på den løse ledningen men det glemte jeg.

594f636e568e8_lsmedplugg.jpg.40cb26b1fede7b73b7099a67ddf8612e.jpg

Ledningene fra pluggen går til oljetrykks viser.

oljetrykk.jpg.f69f27c5ca4df3cc3d21c7a5260da074.jpg

Den løse ledningen går til en rele og videre til en svart boks

rele.jpg.1bf619e6c546bd13619678bc9c926320.jpgboks.jpg.4e1160ce57fe8161d6d0081d493c63de.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...