Jump to content

kan jeg måle spenning i tenningslåsen? Strøm er borte ford sabb 2402E


Jomes

Recommended Posts

Hei.

Til min store forskrekkelse kom jeg ut i båten idag. Skulle vri om tenningen, men ingen instrumenter lyser, og kan ikke starte.(Bryter for startbatteri er på) I all desperasjon begynner jakten. Prøver å måle spenningen i tenningslåsen, der er det ingen strøm. ( kan man måle strøm der ?)

 

Måler på starter, der har jeg strøm. Måler på dynamo, også strøm. Har jeg mistet strøm til tenningslåsen ? Hva har skjedd? hva kan jeg sjekke? Selv om hvis tenningslås hadde vært defekt burde jeg kanskje finne strøm der ?

 

Jeg mener vel at selv om tenningslåsen er avslått kan man vel måle spenningen der ? Riktig.

 

Har mistenkt skillereleen er defekt, for den lyser ikke mere, kan feil ligge der ?

 

Andre ting jeg kan sjekke?

 

motoren er en ford saab 2402E

Redigert av Jomes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ja du skal ha spenning til tenningslåsen måle mot batteriet.

Prøv og lage en skisse over det elektriske anlegget ditt kjekt for deg å ha og så er det lettere å hjelpe.

Følg ledningene fra tenningslåsen så skal du finne ut hvor  spenningen stopper.

En tråd

 

Link to post
Share on other sites

Ja det skal være spenning på en av ledningene på nøkkel. Kan jo være sikring på denne ledningen som har gått. Ta først og lag til en lang ledning som du fester på batteriets minuspol. Denne bruker du på multimeter og måler en gang til på nøkkel. Får du spenning nå så er det jording som mangler. Fremdeles ingen spenning så får du lete på plussledningen.                                   Ja der kom vist Roger jo meg i forkjøpet. ?

Link to post
Share on other sites

Ikke bry deg med skillereleet foreløpig. Det påvirker ikke strøm til nøkkel. Prøv om lys og slike ting fungerer. Hvis ikke kan det være jording som mangler på deler av anlegget. Let etter sikring og gjør ny måling som jeg beskrev ovenfor. Tar du bilder så ta av koblinger på startmotor. 

Link to post
Share on other sites

når jeg vrir om tenningsnøkkel, er det heller ikke lys og strøm til instrumentene. som sagt  når jeg slår på hovedbryter for startbatteri, og ikke vrir om tenningslås er det målt strøm på starter, dynamo, glødeplugger....men ikke opp til tenningsnøkkel.Iflg mitt koblingsskjema vedlagt her, kan jeg ikke se en sikkringsboks mellom starter,dynamo og tenningslås ?

Blei plutselig usikker på hvem kabel til tenningslås som er minus ?

 

Når jeg slår

koblingsskjema 4 sylindra-1.jpg

Redigert av Jomes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det skal ikke være minus på tenningsnøkkel. Hensikten med å koble en ledning rett på startbatteriets minuspol er for å måle. Om du måler mellom nøkkel og et tilfeldig valgt minuspunkt ved instrumentpanel og ikke får spenning, så vet du ikke om det er pluss eller minus som mangler. Ved å koble rett på batteriets minuspol så vet du at du har minus. Og får du da spenning så er feilen på minussiden. Hvis ikke er den på plussiden. Mangler du minus kan det være årsaken til at skillereleet også ikke virker. For ordens skyld, det er brun ledning på nøkkel merket med 30 som du skal ha spenning på selv om tenning er avslått.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei hei :) nå er jeg blid igjen....

Må få si tusen takk til alle som ville hjelpe til...men så startet gamla igjen. Koblingen under var synderen i dette tilfellet. Jeg strammet opp dynamoen dynamoen her en dag, og litt kabelsurr og vanskelig komme til , hadde jeg klart ubevisst å dra den fra hverandre. Når jeg da skulle feilsøke idag, var det ikke i mine tanker at disse to skal kobles sammen, fordi de hører liksom ikke sammen. Den ene er dobbelt så stor som den andre, og med forskjellige farger. Da jeg har endel kabler fra forrige motor også i kroker og kriker, var dette svært vanskelig å se.

 

Det startet med jeg målte fra kobling opp til tenningslås, fant ut at denne var den ene enden. Men hvor var resten, og i raseri trudde jeg en halvtimes tid at uvedkommende hadde vært i båten, det kom endel ord som ikke passer seg her.  Var kjerringa som lurte på den lille vesle koblingen, og vips så var den på plass.

 

Så det jeg lurer på nå er ,,når skal dioden i skillereleen lyse? konstant eller ?

 

Igjen tusen takk for hjelp, og håper alle har en flotters St.Hans :)

kobling.JPG

Redigert av Jomes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...