Jump to content

Ok med strøm ombord via skjøteledning fra land?


tuttafatta

Recommended Posts

Jeg har ikke landstrømsanlegg i båten, men trekker av og til en skjøteledning ombord fra stikkontakten på brygga for å bruke batterilader eller vifteovn. Både lader og ovn har chassi av plast og flate støpsler uten jord. Tenker da at hverken personfare eller tæringsfare skulle være til stede siden jordkabelen i skjøteledningen ikke er i bruk. Er dette en grei konklusjon? Hva hvis jeg bruker elektrisk utstyr som har jordingsstøpsel (vannkokeren min har det, men kanna er av plast)? Antar at minuspol på batteriet er koblet til motorblokk.

Link to post
Share on other sites

Jag vet inte om det skiljer mellan regler i Sverige och Norge. I Sverige är det helt ok att dra in landströmskabel i båten för de förbrukare du nämner så länge man inte skruvar fast uttag. Skall det finnas risk för korrosion med batteriladdare måste - i batteriladdaren och landströmsjord vara ihopkopplade, det är de inte på bra laddare och rak inte på dubbelisolerade. Det kan vara bra att skaffa en egen jordfelsbrytare på sin sladd, man vet inte hur bra jordfelsbrytaren är i stolpen om det ens finns någon.

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

Det er ikke ulovlig dette nei. Like lovlig som hjemme. Så lenge utstyret du kobler til ikke er beregnet for fast montasje. 

 

Eg har dog fått en kommentar her inne der eg fikk beskjed at eg bare kunne glemme å komme med min skjøteledning over hans båt. Så for eliten er dette sikkert ikke innafor. 

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette kan medføre stor fare om det er feil i det elektriske anlegget på land. Spesielt om dette ikke har jordfeilbryter og står med jordfeil.

Å benytte eget legeme som elektronbærer og utjevningsforbindelse mellom to jordplan med er en ubehagelig måte å starte sankthans på.

Skulle man i tillegg ha en stålbåt vil man ha samme problemtikk som ved arbeid i tanker og trange som av metall. I anlegg som er

vedlikeholdt og oppgradert er dette ok, men i gamle installasjoner kan det være farlig.

 

Høres ut som du har kontroll på sakene. Fortsett å bruk dobbelisolert utstyr. Den vannkokeren utgjør ingen stor reell risiko

selv om den ikke er dobbeltisolert. Hadde ikke vært bekymret for å bruke den.

Link to post
Share on other sites

Nå må du ikke komme med skremsler diaX. Dersom trådstarter kun kobler til utstyr som står løst på et bord eller dørken med ingen forbindelse til noe annet, er det like trygt som hjemme i stuen. Men litt obs på laderen dersom den ikke er helt skilt mellom 230VAC og båtens 12VDC opplegg.

Link to post
Share on other sites

Jeg leser diaX dithen at dette kanskje er Ok, men at man må holde tunga rett i munnen her. Er veldig fort gjort å trå over denne terskelen.

Det trådstarter har skissert er ok, men pass på hva du putter i kontaktene. Er du våken og oppegående så går dette veldig bra :) Har brukt det selv en tid før jeg fikk summet meg til å monterte fast anlegg

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 12 minutes ago:

Nå må du ikke komme med skremsler diaX. Dersom trådstarter kun kobler til utstyr som står løst på et bord eller dørken med ingen forbindelse til noe annet, er det like trygt som hjemme i stuen.

 

@Lars H. Jeg prøver ikke skremme noen, men å blande to jordplan kan være svært farlig - og det bør man være klar over. Det er absolutt ikke tilsvarende som hjemme i stuen, - det er en uheldig uttalelse å la stå her, og den er direkte feil. Jord beskytter kun lokalt. Det er en klart forhøyet risiko når alt rundt deg tilhører ett spenningspotensiale og du henter ett til uten å utjevne disse. Og som sagt, det virker som trådstarter har riktige tanker rundt dette, og reduserer risikoen ved å benytte dobbeltisolert utstyr. Lær litt av han vel... :wink:

 

@Kjellg Ja du tolket meg rett. :smiley: 

Link to post
Share on other sites

Enten misforstår du meg, eller så er du vrang. Å koble til feks. en varmtvannstank via en løs skjøtekabel er vel ikke det det var snakk om i utgangspunktet? Og det er forskjell på ha en vifteovn der metallkabinettet er jordet stående i en tørr stue og på et vått baderom der en lett kan ta på både ovnen og armaturen i vasken. Jeg er alltid klar for å lære noe nytt, men dette tror jeg at jeg har kontroll på. :smiley:

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev for 4 timer siden:

Ikke for å kapre tråden men I morgen hadde jeg tenk å lodde noen ledninger i båten med loddebolt og skjøteledning fra strømuttaket på brygga. Det er kanske ikke så lurt eller?

Jeg loddet i båten i går, med skjøteledning og yr i luften, og lever fortsatt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...