Jump to content

Yanmar 3GM30F holdbart?


selfa22

Recommended Posts

Jeg tenker dieseltilførsel, tette drivstoff-filtere eller at eksosbendet har blitt tett av sot og skitt. På noen motorer er det et skumgummifilter inni luftinntaket som kan gå tett eller flytte på seg så det stenger for luftstrømmen..

Jeg har bare gode erfaringer med denne motortypen. De er produsert i et stort antall og det burde være mulig å få tak i deler til i lang tid fremover. F-en i typebetegnelsen betyr at det er snakk om en ferskvannskjølt motor med varmeveksler. Dermed burde levetiden være vesentlig lenger enn en saltvannskjølt motor.

Min 3GM30F er fra 1986. Den ble overhalt for ca 10 år siden. Jeg mener å huske at det eneste som måtte byttes var stempelringene. Den har gått som en klokke siden. Bunnen i motorrommet er fortsatt like hvit, - ikke en dråpe olje lekker fra motoren.. 

(Det må bemerkes at min motor sitter i en seilbåt og dermed er ikke antall driftstimer allverdens. På den annen side er nok ikke gjentatte kaldstarter og stopp der motoren knapt har blitt driftsvarm optimalt heller..) 

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Høyrer du at motoren jobbar tungt, eller er den berre utan kraft.

 

Kan det vera for stor propell, tau i propellen eller svært grodd båt og propell?

Kanskje det kan vera svært dårleg oppretting av propellakslingen/ kast i akslingen.

 

Våre yanmarmotorar klarar 3000 + i gir.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

motor jobber ikke tungt, og det var ingen svart røyk av den, klare bare ikke mer en 2000,omd når den står i gir, ifølge selgeren så har dette kommet gradvis iløpet av et års tid,

båten ble satt ut for 2mnd siden, så noe groe på propellen er det ikke. 

kan det være at eksos bendet/slangen er blitt tett tro? 

Link to post
Share on other sites

ser ut som fødepumpen på motoren er bra, men har uansett bestilt ny.

lurer litt på dette med motorfestene, jeg synes motoren rister noe helt jævlig,fra side til side, skal  disse motorene være ganske "løse"? hvis ikke så tror jeg motorfestene mine er defekte.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...