Pastor`n Startet 23.Juni.2017 Del på Facebook Startet 23.Juni.2017 (redigert) Hei. Det må vel lønne seg å male innvendig? Jeg tenker på spanter og skrog. Maling som puster, men som evnt vann/kondens renner av og ned i kjølesvinet og blir dernest ut. Redigert 23.Juni.2017 av Pastor`n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gon Svart 23.Juni.2017 Del på Facebook Svart 23.Juni.2017 Hvorvidt det lønner seg, kan jeg ikke ta stilling til, men det går utmerket godt an. Det finnes svært få malingtyper på markedet som ikke er diffusjonsåpne. Før du maler, bør du imidlertid forsøke å mette skroget så mye som mulig med olje. I Syd-Europa maler man stort sett alltid trebåtene. Grunnen er, fikk jeg en gang oppgitt på tur i Italia, sollyset. Sola bryter ned trevirket raskt, og maling beskytter jo langt mer effektivt mot UV-stråling enn olje (kanskje med unntak av olje med UV-filter). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hakkannen Svart 23.Juni.2017 Del på Facebook Svart 23.Juni.2017 (redigert) Maling der sola skinner fungerer som regel fint. Det samme med lakk eller herdende olje med UV-filter. Er båten overbygget ville jeg ha vært mer forsiktig med maling. Går ut fra at båten er lakkert/malt på utsiden? Da har treet en av sidene dekket med relativt tett overflatebehandling, å dekke begge sidene av treet kan stenge inne fukt hvis forholdene et tilstede. En penetrerende/saktetørkende olje som f.eks. Owatrol D1, tjæreblanding og lignende lar treet være synlig (slik at du bedre kan følge med treets tilstand) og puster godt med tanke på fuktighet. Går ut fra at du har sørget for tilstrekkelig lufting hvis du har overbygg. Slikt som under bakker (halvdekk i endene av båten) som gjerne er lukket med panel for oppbevaring av ting blir det fort stillestående og fuktig luft. Der er det også en fordel å bruke penetrerende olje, i tillegg til å sørge for god lufting. Vedlikeholdet blir da å sprøyte på olje et par ganger i året, hvis det trengs (f.eks. med trykksprøyte). Redigert 23.Juni.2017 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pastor`n Svart 24.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2017 1000 takk for gode svar. Båten er ca 40 fot med overbygg, og akterkabin, ja. Her er god lufting året rundt mener jeg da?. Tenkte å male innvendig med hvitt for å få det lysere innvendig.. båten er oljet med 1 og 2 utvendig på overbygg og dekk som er av furu, teak og mahogni. Skrog over vannlinjen er hvitmalt. Båten er laget i Tyrkia. Har østlige preg, flott båt.. Det er oljet innvendig med linolje/tjære blandet med terpentin. Lønner seg nok og olje oftere som du antyder Hakkannen. Har dårlig med inv bilder som viser skrog og spanter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 24.Juni.2017 Del på Facebook Svart 24.Juni.2017 Jeg ville ikke ha malt skroget på begge sider. Så diffusjonsåpen er ikke malingen desverre. Behold det heller slik det er nå, slik at treverket får puste... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Hakkannen Svart 24.Juni.2017 Del på Facebook Svart 24.Juni.2017 (redigert) Pastor`n skrev for 6 timer siden: Tenkte å male innvendig med hvitt for å få det lysere innvendig.. båten er oljet med 1 og 2 utvendig på overbygg og dekk som er av furu, teak og mahogni. Skrog over vannlinjen er hvitmalt. Kjekk båt Ville nok ikke ha malt den innvendig nei, det blir dessverre fort for tett. Mange fartøy med garnering/innerhud er forsåvidt malt innvendig på direkte på garneringen, men da har de gjerne løsninger for god lufting via vifte eller muligheter for å fylle mellomrommet mellom hud og garnering med salt. I tillegg er både hudplanken og garneringen malt kun på en side, dermed er muligheten for pusting og tilføring av impregnering til stede. Males det direkte på huden begge sider er det en overhendende fare for at fukt blir værende igjen i treet, noe vi vet hva kan føre til. Ferskvann er en av treets største fiender. En løsning for å lysne interiøret er å male skottene (veggene mellom lugarer, salong, osv.) hvitt, det lysner opp en del. Hvitmaling av detaljer, f.eks. undersiden av dekksbjelker, dører, stolper og lignende kan også lysne opp litt. Slik jeg forstår deg har ikke båten garnering, så du kan se og ta på spantene? Da kan en annen løsning for å lysne opp litt være å lage en "falsk" og luftig garnering av tynne langsgående lister som du maler hvite. Disse monteres som ribber, altså med godt mellomrom for lufting og slik at du har grei tilgang til å få sprøytet inn olje direkte på hudplank og spant. De hvitmalte listene vil sørge for å lysne interiøret betraktelig. Velger du denne løsningen er det finest (med tanke på linjeføring) å bruke såpass smale lister at du klarer å bøye dem "over kant", altså få dem til å følge springet langs skroget. Trengs ikke langs hele skroget da de kun har visuell funksjon, kun der det er formålstjenlig med tanke på lysning av interiøret og for å beskytte folk mot direkte kontakt med skroget. Redigert 24.Juni.2017 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
POL Svart 24.Juni.2017 Del på Facebook Svart 24.Juni.2017 Helt enig med dem som fraråder innvendig maling av skutesider og spant. Dessuten vil du sikkert få gjennomslag i den hvite malingen dersom det er brukt tjære innblandet i oljen tidligere. Forslaget til Hakkanen er et meget bra. Har gjort noe lignende i en trebåt tidligere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pastor`n Svart 13.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2018 1000 takk for godt forklarende svar Hakkanen. Stemmer, ingen garnering i båten i salongen eller akter. Jeg tar ditt forslag med å male lister hvite og skru på spantene med avstand imellom så jeg får oljet skroget. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.