Jump to content

FNM 250, ryker svart over 80% pådrag, lavt turbotrykk?


MichaelI

Recommended Posts

Hei,

 

Kjøpte en 2016 FNM 250HPEP som jeg monterte i min barracuda.

 

Sliter med dårlig turbotrykk. Etter masse feilsøking, frem og tilbake så viste det seg at jeg hadde for lavt trykk på i mellomregisteret og på topp. Til slutt tok jeg kontakt med turboservice som anbefalte meg å sende dem turboen så de kunne se på den. Det ble konstatert at VGT`en i turboen var defekt. Flott. Ny turbo bestilt og montert. Kanskje jeg fikk 100 o/min mere nå enn før, men motoren er fortsatt lat og virker som jeg enda mangler turbotrykk. Har ikke fått logget dette enda. Motor ryker svart som bare det fra mellom 80% - 100% gasspådrag. 

 

Ligger ingen feilkoder inne, dieseltrykket er bra, turbo er ny, alt av slanger er gått over osv.

 

Noen som har noe formening om dette ? tidligere sto det en volvo ad31 på 123hk i båten. Båten går dårligere nå enn den gjorde med volvo motoren. 

 

Skal ut å få logget turbotrykket igjen, men skjønner ikke hva problemet kan være. Denne motoren burde gått på tomgang i denne båten.

Redigert av MichaelI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sikker på at du fikk riktig turbo? Min 225 FNM regulerer etter vakumet på inntakssiden og ikke etter trykket (eller var det omvendt . . ?). FNM-eksperten sa jeg måtte passe på å få  dette riktig, da det ikke er vanlig på de fleste turboer. Jeg kjøpte ny turbo hos Zubi i Sandvika som sa det samme.

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Gudrun skrev 16 minutes ago:

Har du hatt maks turtall under gange etter montering? Hvis ikke: Er "forholdet mellom utveksling og propell" korrekt??

 

Nei, har ikke hatt maks turtall siden motoren ble montert. Forholdet mellom utveksling og propell er ikke optimal for å utnytte motoren, MEN, den har akkurat samme forutsetninger som volvoen hadde. Forskjellen er bare at FNM har 2x effekten og 2x momentet, samt at den er lettere enn volvoen :)


Planen er å byttet utveksling på drevet, men må først få motoren til å gå skikkelig.

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 6 minutes ago:

Sikker på at du fikk riktig turbo? Min 225 FNM regulerer etter vakumet på inntakssiden og ikke etter trykket (eller var det omvendt . . ?). FNM-eksperten sa jeg måtte passe på å få  dette riktig, da det ikke er vanlig på de fleste turboer. Jeg kjøpte ny turbo hos Zubi i Sandvika som sa det samme.

 

Den er 100% lik den gamle i alle fall. FNM regulerer, som nesten de eneste, på trykk. Vanligvis reguleres disse turboene med vakuum, men FNM har ingen vakumpumpe og bruker heller trykket i innsuget som regulering.

Link to post
Share on other sites

Gudrun skrev 1 minute ago:

Hvis jeg skal ruse det ut ifra det du forteller ville jeg sagt du akkurat nå har en ligning med 2 ukjente.

Motoren kan kanskje yte det den skal den mens propellen er alt for tung å dra.

Du bør få regnet ut hvilke propell du skal ha og ta det derifra.

 

Kan du forklare meg hvordan det blir tyngre å dra disse propellen for FNM`en kontra volvoen ? :) Jeg skjønner din tankegang, men utvekslingen og propellene er egentlig alt for "veik" for denne motoren.

 

Denne motoren burde lett dratt denne båten opp i 30 knop med 1.68  i utveksling og rett propeller. Nå står det 2.30 utveksling og jeg når enda ikke i nærheten av maks turtall på motoren.

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 18 minutes ago:

Jeg tviler også på teorien om propell og gear.

Har du snakket med Arild budal i Bergen? Han er ekspert på FNM og har hjulpet meg flere ganger. Han har startet nytt firma Marin Technik.

 

 

Har vært i kontakt med han flere ganger ja. Siste tips var turbo, så denne ble som nevnt over sendt til Per zubi. Han konstaterte med at VGT var defekt. Eneste jeg kunne gjøre var å kjøpe ny turbo, så dette ble gjort uten at det hjalp nevneverdig. Har vært plaget med dette i 8 måneder nå, så ganske frustrerende.

 

Hvordan FNM er det du har ?

Redigert av MichaelI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du fått Arild til å bekrefte at du har 250 software og ikke 90 som den kanskje er tatt inn som ??

(Ref din følelse av at den yter som en AD31)

Har samme motorkode som deg men pga "bortejobb" er det vanskelig å dele praktiske forsøk, men det er sikkert andre som har samme motor som kan hjelpe...

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 1 time siden:

Har du fått Arild til å bekrefte at du har 250 software og ikke 90 som den kanskje er tatt inn som ??

(Ref din følelse av at den yter som en AD31)

Har samme motorkode som deg men pga "bortejobb" er det vanskelig å dele praktiske forsøk, men det er sikkert andre som har samme motor som kan hjelpe...

 

Siden denne motoren egentlig var kjøpt til en vannjett, så mente Arild på at ECU måtte sendes til Italia. Vel fremme i Italia tok en engineer kontakt med meg og påpekte at mappene ikke hadde betydelige forskjeller, og ingen forskjeller relatert til vårt problem. Var bare noen få ting som var ulikt. Ecuen ble uansett mappet og dette kostet en betydelig sum i tillegg til at det tok 3 måneder ! Som du sikkert skjønner så var det absolutt ingen forbedring når vi fikk den tilbake å testet:/

 

Hvordan modell er din motor?

Link to post
Share on other sites

2011. Om jeg var deg så ville jeg montert ett 0-2.5bar manometer permanent på innsugsmanifolden om du ikke vil ha en ekstra VDO i panelet.

Har du målt eksostemperatur?

Om du ikke finner noen feil så ville jeg monitorert trykket i fuelrailet. Dersom du får nominelle verdier ville jeg putta motoren i en bremsebenk. Det trenger ikke være en avansert en.

Del gjerne litt mer detaljer om feilsøking du har gjort.

(Hva du enn gjør så ikke kjør denne CR pumpa tørr eller bruk den til å lufte filter eller hele systemet...)

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 8 timer siden:

2011. Om jeg var deg så ville jeg montert ett 0-2.5bar manometer permanent på innsugsmanifolden om du ikke vil ha en ekstra VDO i panelet.

Har du målt eksostemperatur?

Om du ikke finner noen feil så ville jeg monitorert trykket i fuelrailet. Dersom du får nominelle verdier ville jeg putta motoren i en bremsebenk. Det trenger ikke være en avansert en.

Del gjerne litt mer detaljer om feilsøking du har gjort.

(Hva du enn gjør så ikke kjør denne CR pumpa tørr eller bruk den til å lufte filter eller hele systemet...)

 

Skal få logget turbotrykket når jeg kommer hjem fra jobb neste uke. Har vurdert å legge opp en måler frem til problemet er løst, men ikke kommet så langt.

 

Har ikke målt eksostemperatur, men har målt baktrykket og det var fint. Er litt knotete å få målt eksostemp siden kjølevannet går ut sammen med eksosen rett etter turboen.

 

Trykket i fuelrail er logget i alle turtall og alle verdier er i henhold til nominelle verdier. Det blir fort mye arbeid å demontere motoren å få den bremset. Har heller ikke tilgang på en benk i nærområdet. Skulle vel ikke være nødvendig å benke en ny motor, så lav effekt kan det umulig være.

 

Når det kommer til feilsøking så har jeg :

 

- Sjekket hele diesel systemet, dimensjoner på slanger og filter. Prøvde også å kjøre tur/retur rett fra en 30L dunk uten noen som helst merkbar forskjell.

- Som nevnt er alt av slanger gått over.

- Ingen feilkoder ligger inne.

- Logget turtall, dieseltrykk, turbotrykk, pådrag osv. Alt ser bra uten - turbotrykket. (ikke logget etter ny turbo ble montert)

- Sjekket at potensiometeret faktisk gir 100% pådrag.

- Kjørt uten luftfilter med luken til motorrommet åpen.

- ECU har vært i italia og blitt "mappet" til korrekt map.

 

Pumpen har aldri vært kjørt tørr eller blitt brukt til å lufte systemet. Som nevnt over så oppnår jeg ikke noe annet en masse svart røyk mellom 80%-100% gasspådrag.

 

Er mulig jeg har glemte å nevne noe.

 

Link to post
Share on other sites

Hei

 

har du sjekket at actuator til vtg er korrekt justert og at den virker? Vil tro at den skal starte i max boost (lite areal) for så å åpne når ladetrykk når settpunkt. Trolig styrt av ladetrykk. Ev kan du ta av actuator og se om turboen spinner opp ved endring på posisjon. Ikkje gjør dette på høy last da for høyt ladetrykk kan skade motoren. 

 

Å montere giver for ladetrykk er uansett et bra sted å starte. Da vet du hva som er årsaken. Har du lett propell kan motoren fint spinne opp i turtall med vtg i åpen posisjon. Det er også viktig å følge med på ladetrykk. Ruster mekanismen fast kan du ødelegge motoren.

Link to post
Share on other sites

ulyden skrev 29 minutes ago:

Hei

 

har du sjekket at actuator til vtg er korrekt justert og at den virker? Vil tro at den skal starte i max boost (lite areal) for så å åpne når ladetrykk når settpunkt. Trolig styrt av ladetrykk. Ev kan du ta av actuator og se om turboen spinner opp ved endring på posisjon. Ikkje gjør dette på høy last da for høyt ladetrykk kan skade motoren. 

 

Å montere giver for ladetrykk er uansett et bra sted å starte. Da vet du hva som er årsaken. Har du lett propell kan motoren fint spinne opp i turtall med vtg i åpen posisjon. Det er også viktig å følge med på ladetrykk. Ruster mekanismen fast kan du ødelegge motoren.

 

Turboen er flett ny, så aktuatoren virker som den skal. Om den er korrekt justert vet jeg ikke enda. Er turbo service som har justert den i benk og hevdet dette skulle bli 95% optimalt. Slik det var med den gamle turboen, så var trykket for lavt i mellomregisteret samt at jeg manglet 0,7 bar på topp. Har som nevnt ikke fått logget trykk etter den nye turboen ble montert, men motoren oppfører seg så og si helt lik som den gjorde med den gamle turboen.

 

Med det oppsettet vi har på utveksling og propeller nå, så skulle motoren elegant klart maks turtall som er 4200 o/min. Slik det er i dag når jeg knapt 3500 o/min. Gir jeg noe mer gasspådrag da ryker det bare svart.

Redigert av MichaelI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

MichaelI skrev for 22 timer siden:

 

Turboen er flett ny, så aktuatoren virker som den skal. Om den er korrekt justert vet jeg ikke enda. Er turbo service som har justert den i benk og hevdet dette skulle bli 95% optimalt. Slik det var med den gamle turboen, så var trykket for lavt i mellomregisteret samt at jeg manglet 0,7 bar på topp. Har som nevnt ikke fått logget trykk etter den nye turboen ble montert, men motoren oppfører seg så og si helt lik som den gjorde med den gamle turboen.

...........................

 

Da jeg fikk ny turbo fra Turboservice fortalte Zubi meg at de ikke kunne justere den i benk fordi FNM regulerer omvendt av det som er vanlig. Derfor måtte eventuell finjustering foretaes i båten, men at det sannsynligvis ikke ville være nødvendig. Hos meg ser det ut til å fungere bra. Jeg får høyere turtall og større fart nå enn med den gamle turboen. Ser heller ingen svar røyk. Jeg har en FNM 225 hk fra 2007.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 25 minutes ago:

 

Da jeg fikk ny turbo fra Turboservice fortalte Zubi meg at de ikke kunne justere den i benk fordi FNM regulerer omvendt av det som er vanlig. Derfor måtte eventuell finjustering foretaes i båten, men at det sannsynligvis ikke ville være nødvendig. Hos meg ser det ut til å fungere bra. Jeg får høyere turtall og større fart nå enn med den gamle turboen. Ser heller ingen svar røyk. Jeg har en FNM 225 hk fra 2007.

 

Stemmer. Akkurat samme beskjed som jeg fikk. Her funker det som sagt særlig ikke mye bedre.

Link to post
Share on other sites

DieselDahl skrev 3 minutes ago:

Det virker som om vnt'en ikke fungerer. Prøv å ta av slangen som går fra manifolden og blås i denne for å se om staget beveger seg. Det kan hende du trenger en sykkelpumpe eller noe for å få det til. 

 

Hei,

 

Som jeg har nevnt så har jeg sjekket at vnt`n fungerer. Turbo er helt ny og nettopp "justert" og testet hos turboservice.

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 1 minute ago:

Er di sikker på at det ikke er noen restriksjon i lufttilførselen? Ser at du har eliminert luftfilteret, men hva med intercooleren?

Har bare sjekket slanger osv. Ikke sjekket inni intercooleren. Kunne sjekket cooleren, men ser ikke helt for meg hva det skulle vært.

Link to post
Share on other sites

MichaelI skrev 55 minutes ago:

Har bare sjekket slanger osv. Ikke sjekket inni intercooleren. Kunne sjekket cooleren, men ser ikke helt for meg hva det skulle vært.

 

Etter turbohavariet tok jeg ut elementet i intercooleren. Det var en del olje, men ikke så mye at det tettet. Det er temmelig trangt mellom kjøleribbene så jeg synes det kunne være verdt å sjekke likevel. Det var veldig enkelt å demontere den hos meg, spesielt da jeg allerede haddde intercooleren på benken.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 1 minute ago:

 

Etter turbohavariet tok jeg ut elementet i intercooleren. Det var en del olje, men ikke så mye at det tettet. Det er temmelig trangt mellom kjøleribbene så jeg synes det kunne være verdt å sjekke likevel. Det var veldig enkelt å demontere den hos meg, spesielt da jeg allerede haddde intercooleren på benken.

 

Etter et havari kan jeg se for meg at det kunne vært noe der. Denne motoren har gått 12 timer og det har aldri vært noe havari, men det er nok fullt mulig at det kan være noe der likevel. Får ta av å sjekke for sikkerhets skyld.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...