Jump to content

GRP 425 med 40hk Suzuki, brudd i styringen mellom ratt og motor?


Olemannen

Recommended Posts

Håper noen kan tipse om hva som kan være galt her.  Har en 2006 GRP 425 og 2006 Suzuki 40 (4-takt).  Se bilde vedlagt.

 

Satte båten i opplag i fjor høst og da virket alt.  Når jeg i dag tok den ut av opplag så ser jeg at det kan ha vært folk der ila. vinteren (stått ute under presenning).

 

Når jeg drar på rattet så er det normal motstand, men motoren svinger ikke.  Når jeg tar i motoren så er den meget lett å svinge, som om noe er koblet av eller røket mellom motor og ratt.

Tar jeg tak i motoren med hendene er den skummelt lett å svinge OG rattet svinger da ikke, som det ellers pleide gjøre.

 

Jeg har en teori om at noen kan ha dyttet hardt på motoren, om det er skjedd, vil da noe kunne ryke?  Og, hvordan repareres dette?  Dyrt....????

 

Takker for all input!

Suzuki 40.jpg

Redigert av Olemannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

styrewiren er nok røket inni strømpen. Denne ryker ikke om noen dytter på motoren, med mindre den er svekket av rust.  Så på den måten var det jo bedre at den røk på land enn at den takket for seg på full fart - da kan motoren fort slenge seg sideveis og folk bli slengt overbord

 

 Rundt en tusenlapp for en ny kabel

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

anbefaler en slik trekkefjær fra feks clas ohlson  , fest den i den gamle kabelen når du drar den ut, og bruk den til å dra den nye kabelen på plass

8872941551646.jpg

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Den kommer jo ferdig i strømpen? Det tar vel ikke lange tiden. Må under styresnekka (under rattet) et lite øyeblikk, hvilket kan være ubehagelig nok hvis det er trangt. Wiren er jo omtrent som en skrue. Ikke noe sjeldent fenomen at den ryker etter hvert - særlig ikke der den ligger i litt krapp sving

Link to post
Share on other sites

jo - når den ligger i en stiv strømpe.  Samme med gir/gasswirene dine, de både skyver og trekker 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

tja , det kan være gjort på alt fra 1 - 3 timer , alt ettersom om alt går på skinner eller man plages med etellerannet.  Du får ta en tlf og spørre 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Fikk netttopp vite av en forhandler at motoren må tas av for å komme til, + at styreklokka muligens må byttes, om det "bare" er styrewire så koster den ca 1200.- + at de regner med 3 timers jobb, og med timepris på over 1100.-  (+ mva) så blir dette fort endel over kr. 5.000.-   Så, billig ser det ikke ut til å bli nei...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...