Jump to content

Oljelekasje MD21B


izzno

Recommended Posts

Det du tidligere beskrev som "oljelekkasje" er dyse-lekkasje, altså at det lekker diesel forbi dysen.

At det lekker motorolje fra en så gammel motor må regnes som normalt, sannsynligvis er det lekkasje langs bunnpanne-pakningen som ender opp i det laveste punktet, banjo-koblingen for peilepinnerøret.

Forutsatt at den ikke er løs er potensialet for lekkasje i denne koblingen liten.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Av tegningen her er jeg nesten sikkert på at det lekker fra banjo-koblingen da resten av motoren er tørr fra bunn-pakningen og ned. I verst tenkelig tilfelle så lekker det fra simmer-ringen på veiva. Dette er det eneste stedet jeg ikke kan se på motoren. Men det er heller ingen olje rundt topp drevet ved belgen så det er heller ikke så trolig... 

 

Er det noen med erfaring med denne motoren som har noen formeninger om dette? Evt noen som kjenner noen med inspeksjonskamera ?

Selection_001.png

Redigert av izzno (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjenn etter at banjoskruen ikke er løs, så den kan løsne underveis. Skruer har det med å riste løs på gamle dieselmotorer. Ellers er litt svetting helt normalt på en slik gammel traver, ikke noe å bekymre seg over.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nei, det er en banjoskrue som nesten faller ut eller en bakre veivakseltetning som er bortimot oppbrukt. Det er derfor jeg anbefaler en forsiktig etterteiting. Forsiktig, for det kan jo være en sprekk mellom rør og banjo f.eks.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ingar skrev On 7/11/2017 at 23.05:

sannsynligvis er det lekkasje langs bunnpanne-pakningen som ender opp i det laveste punktet, banjo-koblingen for peilepinnerøret.

 

Beklager, mente "sugerøret". Har samme konklusjon som index. Forsøk med speil og lommelykt, med en så betydelig lekkasje bør du kunne se hvor oljen kommer fra.

Link to post
Share on other sites

Hvis du tar ett oljeskift før vinteren så kan du jo bare skru ut banjo koblingen å inspisere denne. Å bytte ut kobber pakningene på hver side. 

 

Disse motorene har ikke simmering, men en grafitt pakning på veiven. Samt gummi pakninger rundt bukkene ut mot blokka. Så lenge det ikke er denne banjo koblingen så må du ut med motor for å få byttet de andre pakningene. Men ett speil å en lykt for å finne hvor den kommer fra er en fin ide for å være sikker hvor det kommer fra. 

Link to post
Share on other sites

Var ute i 4 dager nå. 5Timer ga en ca 2dl "forbruk". Spørs om ikke jeg venter til vinteren. I værste fall tar jeg ut motoren. Det er mye småfiks som skal på plass til neste år :). Eller kanskje det blir større båt ;).

 

Kjøpte inspeksjonskamera på biltema så vi får se imorgen...

 

Nå lå det en liten skrue i bånn med motor lakk og... Spørs om ikke det er like greit å ta ut for en overhaling. Men så var det plass å stå da...

 

Så det var en svenske som hadde montert beamer motor i den og da gjorde den 20+ knop... Men spørs hvor sundt det er for drevet.

 

Redigert av izzno (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde lekkasje på en banjokobling til diesel-røret. Riktignok en kobling/skrue som hadde vært åpnet en gang eller to. Innbiller meg at størrelse og type banjokobling er den samme (uten å være 100% sikker). Jeg fikk det ikke tett før jeg byttet kobberpakningene, de som på din tegning er merket nr. 28. Det var hyllevare hos VP-verkstedet, og kostet omtrent ingenting.

 

Skulle du bli sikker på at lekkasjen kommer fra dette stedet, så er altså mitt forslag at du bytter disse pakningene (slik også Mr_Stian er inne på).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...