Jump to content

Falcon Fantino 26, ombygging fra drev til utenbordsmotor


FalconFantino 26

Recommended Posts

Heisann. Tenkte å lage en liten prosjekktråd da jeg skal bygge om en Bella Falcon fra innabords til utenbordsmotor.

 

Dermed har jeg en kad32 med DP-E drev til salgs.   Noen som har no formening om hva den kan være verdt?
Motor er 05mod med 520timer på telleren.  Drevet er 12mod. Ca 90timer. 

Jeg er ikke spesiel stolt over badeplattformen som falcon er levert med. Den er praktisk, men synes den får båten til å se litt klumpete ut bak. Derfor tenker jeg å lage en ny i aluminium som utenbordsmotoren kan henges på.  Jeg skal skisere noen eksempler for å finne linjene som passer båten bedre?

 

Tror skroget kommer til sin rett med en lett og sterk påhenger. 
Motorvalget havner på Mercury Verdado 300 eller 350?. Holder en liten finger på sistnevnte. 

Hva tenker dere? ?

 

Legger ved noen bilder fra et tidligere bygg jeg har gjort på en Cobra 860sport. 

IMG_0429.JPG

IMG_0433.JPG

IMG_0432.JPG

IMG_0431.JPG

IMG_0603.JPG

Link to post
Share on other sites

Har vurdert det ja, men alt i alt er det ganske mye dyrere.  Forbruket blir ikke store forskjellen på ved masjfart,  men vedlikeholdskostnader og vekt dobbles samt at det blir endel dyrere i innkjøp. Toppfart er heller inne så mye å hente på dobbelmontasje om man har f.eks 2x150hk eller 1x300hk så derfor vil jeg ikke ha det. Man vil få ganske mye bedre respons og akselerasjon med dobbel montasje, men dette er jo ikke noe Rib?

 

vekten vil havne på ca 2200kg med enkel utenbordsmotor så den er ikke så veldig tung?

Link to post
Share on other sites

Sitat

Tror skroget kommer til sin rett med en lett og sterk påhenger. 

 

Det tror jeg også - det jeg har lest av erfaringer om denne dåten er jo gjerne at det langsmale skroget er mest harmonisk i litt sjø med de mindre/lettere dieselmotorene som feks Kad32/ Merc 2,8 / D3 , men jeg tror jo at det fortjener litt mer hk enn det disse gir for å virkelig komme til sin rett

 

ang toppfart så viser jo mange tester oftest at feks 1x300 gir bedre fart enn 2 x150 ..? 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 18 timer siden:

 

Det tror jeg også - det jeg har lest av erfaringer om denne dåten er jo gjerne at det langsmale skroget er mest harmonisk i litt sjø med de mindre/lettere dieselmotorene som feks Kad32/ Merc 2,8 / D3 , men jeg tror jo at det fortjener litt mer hk enn det disse gir for å virkelig komme til sin rett

 

ang toppfart så viser jo mange tester oftest at feks 1x300 gir bedre fart enn 2 x150 ..? 

 

Kad32 fungerer greit, men båten oppfører seg mye finere i sjøen i 30knop kontra 25 som jeg masjer med. 

Over 28knop så legger bauen seg ned å den skjærer sjøen mye finere.  

En annen positiv ting med dette er jo at jeg får et stort fint lasterom?

Link to post
Share on other sites

Har sett to av disse Falcon 26, en med Mercruiser bensin 4.3 225 hk og en med KAD 300. Den sistnevnte var rent for tung for skroget i alt annet enn høy fart, Merc 4.3 brukte mindre drivstoff og klarte seg vesentlig bedre all round. KAD 300 datt ned av plan for et godt ord. Etter min mening burde en 5,7 / 6.0  / 6.2 liter V8, alternativt den nye Merc V6 4.5 literen være et bedre alternativ en enn outboarder (Schmock rett på drevet) selv om OBene absolutt gjør jobben sin. 

 

Det finnes sikkert noen reelle V8 hotshots fra norske Merc/Volvo forhandlere om 350 hk ikke er nok. Volvo P har sikkert tilsv bensinmotorer som passer rett på drevet ditt med unntak av utvekslingsforhold? 

 

VOLVO PENTA UNVEILS NEW 380 AND 430 HP V8 MARINE GASOLINE ENGINES AT 2017 MIAMI INTERNATIONAL BOAT SHOW

 

https://www.mercurymarine.com/no/no/engines/inboard-and-sterndrive/mercruiser/62l/

 

https://www.mercurymarine.com/no/no/engines/inboard-and-sterndrive/mercruiser/45l/

 

4-5l_rwc_s_1362water-b.png__475x600_q85_

 

frontright3_4.png__475x600_q85_autocrop_

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

V8n veier  391 kg uten drev, Det er ikke oppgitt vekt på de 3 drev alternativene i samme spec.

https://www.mercurymarine.com/no/no/engines/inboard-and-sterndrive/mercruiser/62l/#specifications

 

V6n veier 343  kg uten drev. Drevvektene er ikke oppgitt på samme sted.

https://www.mercurymarine.com/no/no/engines/inboard-and-sterndrive/mercruiser/45l/

 

Lette båter klarer seg med normalt Alpha (den nevnte 225 V6n var utstyrt med Alpha fra Bella). Har sett en del lette båter med 7.4L og alpha som fungere OK.

 

Her er en oversikt over motorer med drev totalvekt dog i neandertalenheter (Pund)

http://www.sterndrives.com/merc/sternspecs.html

 

 

 

 

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Bay_liner skrev 27 minutes ago:

Skaff deg en drevpose i stedet. fryktelig mye arbeid spart :)

Hva hjelper en drevpose mot tæring? ?? 

på drev, trimsylindere osv?  

Belger som må byttes, service som er et mildt hælvette i et motorrom som i utgngspunktet er for lite?

 

IMG_0425.JPG

Link to post
Share on other sites

Viking28-79 skrev for 8 timer siden:

Braketten vist lengre opp her. Noen som lager disse på bestilling ? Eller er den laget av TS ?

 

Den braketten laget jeg selv i aluminium.  Gjort på en arbeidsdag ca.  Den var kanskje litt overkill på dimensjonene, men bedre med for kraftig en at motoren faller av.  Tilpasset den de originale hullene etter transom. 

Link to post
Share on other sites

chrisrik skrev for 8 timer siden:

Husk å ta vare på former, mistenker at mange kan bli interessert i det prosjektet her :thumbsup:

 

Har du begynt å spekulere på toppfart?

Kunne Yamaha 350 v8 Vært interessant på dette prosjektet? Det er vel kjent som en råsterk motor med mye sylindervolum..

Tenkte litt på den ja, men det er vel litt tørst også har de noen sykdommer jeg ikke liker. Som f.eks at veiva knekker.  Har trura på Verado? Med 350hk skal det være mulig å få 45-48knop ?

Link to post
Share on other sites

Lamek skrev 3 minutes ago:

Tenkte litt på den ja, men det er vel litt tørst også har de noen sykdommer jeg ikke liker. Som f.eks at veiva knekker.  Har trura på Verado? Med 350hk skal det være mulig å få 45-48knop ?

 

Veivknekking var vel forbeholdt de første.

Dersom du oppnår 45+ med veradoen, tror jeg bare du skal ta vare på former og tegninger - skulle tro det blir endel falcon-fans der ute som blir lange i blikket hehe.

Trenden er jo at båter også i denne størrelsen kommer mer og mer med utenbords.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

35 minutes ago, chrisrik said:

 

Veivknekking var vel forbeholdt de første.

Dersom du oppnår 45+ med veradoen, tror jeg bare du skal ta vare på former og tegninger - skulle tro det blir endel falcon-fans der ute som blir lange i blikket hehe.

Trenden er jo at båter også i denne størrelsen kommer mer og mer med utenbords.

 Etter det jeg har lest på amerikanske forum, så har de ikke forandret eller forsterket motoren, men svinghulet skiftes visstnok på intervall, betalt av Yamaha. Problemet er en resonans eller noe i den duren, som forekommer på visse turtall.

Link to post
Share on other sites

niasjan skrev for 2 timer siden:

Har hatt denne båten med Kad 32.. var misfornøyd med sjøegenskapene. Håper det blir bedre med utenbordsmotor.

Problemet med kad32 er at man får ikke fart nok til å få bauen helt ned.  Båten er mye finere i sjøen i 26-28knop en den er i 22-24?  

Link to post
Share on other sites

Hadde en 2006 Falcon med Es 200, og var meget fornøyd med den. Fikk 32 knop med 24" propeller uten cupp. 

Enig i at båten gikk best opp mot 30, men lå ofte på 25-26. Ved lavere fart brukte jeg trimplanene noe for å presse baugen litt ned, mer ved kraftig motsjø. 

Tenkte flere ganger på at en kraftig utenbords ville passet bra, blir spennende å følge prosjektet?

Redigert av tkb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...